تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۸۴۴۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

مشکلات کارخانه سیمان سفید ازنا بررسی شد

می متالز - کارخانه سیمان سفید ازنا یکی از پروژه‌هایی است که در صورت به راه افتادن تولید آن می تواند نقش بسیار مهمی در رونق تولید در منطقه داشته باشد اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری برخی ادارات و شرکت‌ها از جمله شرکت برق باختر هنوز مشکلات اولیه برای پیشرفت آن برطرف نشده است.
مشکلات کارخانه سیمان سفید ازنا بررسی شد

به گزارش می متالز، عدم همکاری برخی شرکت‌های خدمات رسان و دستگاه‌های اجرایی با سرمایه‌گذاران در طرح‌های مختلف مزید بر علت شده تا پروژه‌ها در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسیده و همین امر هزینه‌هایی را به آنها تحمیل می‌کند.

 از سوی دیگر همکاری نکردن بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات و تقسیط بدهی و مواردی از این قبیل همه و همه دست به دست هم داده تا علاوه بر فرار سرمایه‌گذاران از این استان بسیاری از واحدها تعطیل و طرح‌های اقتصادی نیز بلا تکلیف به حال خود رها شوند، اتفاقی که جز افزایش بیکاری و کاهش رونق اقتصادی و در نتیجه مهاجرت مردم به دیگر استان‌ها نتیجه‌ای در بر ندارد.

کارخانه سیمان سفید ازنا یکی از پروژه‌هایی است که در صورت به راه افتادن تولید آن می تواند نقش بسیار مهمی در رونق تولید در منطقه داشته باشد اما متاسفانه به دلیل عدم همکاری برخی ادارات و شرکت‌ها از جمله شرکت برق باختر هنوز مشکلات اولیه برای پیشرفت آن برطرف نشده است.

با شروع به کار ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در کشور و به تبع آن در لرستان امیدهایی مبنی بر رفع مشکلات واحدها و طرح‌های اقتصادی ایجاد شد تا شاید از تعطیلی و بلا تکلیفی آنها جلوگیری شود.

در همین راستا آخرین جلسه ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید درحالی با حضور برخی مسوولان استانی و کشوری برگزار شد که همکاری نکردن شرکت‌های خدمات رسان و مانع‌تراشی بانک‌های عامل انتقاد معاون اقتصادی وزیر کشور، استاندار و نماینده مردم ازنا و دورود در خانه ملت را به دنبال داشت.

در این جلسه مشکلات جمله سیمان سفید ازنا مورد بررسی قرار گرفت، تامین برق مورد نیاز، گاز، وجود معارض و تسهیلات بخشی از چالش‌های پیش روی سرمایه گذار طرح سیمان سفید ازنا بود که از سوی سرمایه گذار مطرح شد.

اختلاف نظرها در خصوص تامین برق طرح

در این جلسه هر چند مصوب شده بود که برق مورد نیاز طرح به صورت تک مداره از خط انتقال ازنا  و صنایع غذایی گهر انتقال پیدا کند، اما نماینده شرکت توزیع برق با این پیشنهاد موافقت نکرد و گفت: موضوع تامین برق با پیشنهادهای مطرح شده  طبق بررسی فنی امکان پذیر نیست زیرا هم تامین برق شهرهای ازنا و دورود به مخاطره می‌افتد هم خطوط از لحاظ فنی چنین ظرفیتی ندارند.

وی افزود: خطوط ما پربار هستند و امکان ندارد پیشنهاد ما انتقال برق از پست صنایع نظامی دورود به صورت تک مداره است، هر کیلومتر برق نیز هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد که خود سرمایه گذار باید نسبت به تامین آن اقدام کند.

اولتیماتوم استاندار

استاندار در پاسخ به نماینده شرکت توزیع برق گفت: یک واحدی که قرار است اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در منطقه ایجاد کند باید همه کمک کنیم، شما به عنوان نهاد عمومی باید به قضیه ورود کنید نه اینکه سنگ لای چرخ سرمایه‌گذار بگذارید.

سید موسی خادمی عنوان کرد: شرکت برق باختر باید ظرف یک هفته برآورد هزینه و روش تامین برق طرح سیمان سفید ازنا را بررسی  و به ما اعلام کند.

وی در ادامه افزود: موضوع دیگر اینکه طبق مصوب ستاد تسهیل بانک توسعه و تعاون باید نسبت به پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات رونق تولید برای تکمیل واحد اقدام کند، همچنین با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صمت تامین ۱۰۰ میلگرد و دوهزار ورق فولاد از ذوب آهن اصفهان در دستور کار قرار گیرد.

استاندار لرستان در مورد تامین گاز طرح نیز بیان کرد: شرکت گاز لرستان طبق مصوبه ستاد تسهیل و برآورد اولیه ۶۰۰ میلیون تومان نسبت به تامین گاز مورد نیازطرح سیمان سفید ازنا اقدام کند.

سالاروند، سرمایه‌گذار طرح نیز با اشاره به اینکه بدون دریافت تسهیلات تاکنون سه هزار تن میلگرد خریداری کرده و حدوده ده کیلومتر تملک را انجام داده‌ایم،عنوان کرد: اما متاسفم که تامین برق یک طرح که هدف آن توسعه منطقه است با مشکل مواجه شده درحالی که من قرارداد دارم که از پست ازنا و صنایع غذایی گهر برق مورد نیاز را تامین کنم.

انتقاد تند از شرکت برق باختر

معاون اقتصادی وزیر کشور هم که در این جلسه حضور داشت ضمن انتقاد تند از شرکت برق باختر گفت: با وجود پیگیری فراوان اما شرکت فرا منطقه‌ای جواب درستی در خصوص تامین برق طرح سیمان سفید ازنا دریافت نکرده‌ایم.

دین پرست عنوان کرد: در کشور ما همه چیز عجیب است به جای اینکه به سرمایه گذار کمک بشود می‌گویند خودت بیا مشکل آب و برق و گاز را حل کن، در حالی که شرکت‌های خدمات رسان موظف هستند به سرمایه‌گذار کمک کنند.

وی تاکید کرد: شرکت برق باختر برود بررسی کند ببینیم  برآورد لازم برای انتقال برق چه میزان است و اصلا از کجا باید این کار صورت بگیرد من خودم از طریق وزارت نیرو پیگیر می‌شوم.

سرمایه‌گذار نباید دغدغه‌ای جز هزینه کردن پولش داشته باشد

معاون اقتصادی وزیر کشور در ادامه به موضوع معارضان طرح نیز اشاره و گفت: آقای فرماندار این موضوع را به طور جدی پیگیری کنید، نگذارید سرمایه‌گذار بین زمین و آسمان معلق باشد، اصلا وظیفه سرمایه‌گذار طرف شدن با معارضان نیست بلکه این وطیفه دولت است.

دین پرست تاکیدکرد: مشکلات پیش روی سرمایه‌گذار را نه در این طرح بلکه در دیگر پروژه‌ها مرتفع کنید، سرمایه‌گذار نباید هیچ دغدغه‌ای جز اینکه آورده‌اش را کجا و چگونه هزینه کند داشته باشد.

مشکل از خود استان است

نماینده مردم ازنا و دورود در خانه ملت نیز که از همکاری نکردن شرکت‌های خدمات رسان با سرمایه‌گذاران  در اجرای طرح‌ها به شدت گلایه‌مند بود، گفت: سیمان سفید ازنا در حالی با مشکل تامین برق مواجه است که شرکت توزیع برق و دیگر شرکت‌های خدمات رسان موظف هستند خدمات را تا ورودی و خروجی طرح انجام دهند.

مجید کیانپور عنوان کرد: همین کارها باعث شده ما در هیچ پروژه‌ای گامی رو به جلو برنداریم، مشکل از خود استان است و گرنه بسیاری از مشکلات در سطح ملی حل می‌شود اما همین که به استان می‌رسیم کارها گره می‌خورد.

تاکید بر تغیر رویکردها

وی افزود: حالا یا اشراف نداریم یا نمی‌توانیم کار را به جلو ببریم، به نظر می‌رسد باید در رویکردها تغییر ایجاد شود تا مدیران نسبت به وظیفه‌شان آگاه شوند.

نماینده مردم ازنا و دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصوبات باید ابتدا چکش کاری و کارشناسی شوند، تصریح کرد: الان پروژه  سیمان سفید ازنا سه سال و نیم است از این بانک به آن بانک  درگیر است، یک روز مشکل تهیه میلگرد، یک روز برق و گاز  اینطور که کارها پیش نمی‌رود.

کیانپور تاکید کرد: یکبار برای همیشه در خصوص مشکل شرکت‌های خدمات رسان نسبت به طرح‌ها و پروژه‌های در حال اجرا تصمیم گیری شود.

عناوین برگزیده