تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۸۴۵۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک اعلام کرد:

صدور و تمدید ۱۴۴ ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای صنایع کوچک در سال 98

می متالز - مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از صدور ۲۴ ضمانت نامه و تمدید ۱۲۰ ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای صنایع کوچک از ابتدای امسال تا روز گذشته (شنبه ۱۹ بهمن) (در مجموع ۱۴۴ ضمانت نامه) خبر داد.
صدور و تمدید ۱۴۴ ضمانت‌نامه سرمایه‌گذاری برای صنایع کوچک در سال 98

به گزارش می متالز، "محمدحسین مقیسه" امروز یکشنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران افزود: این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال (صدور ۸۹ فقره ضمانت نامه و تمدید ۱۶۱ فقره ضمانت نامه) افت نشان می دهد.

وی دلایل این افت را مشکلات اقتصادی، فضای حاکم بر اقتصاد کشور، سختگیری بانک‌ها در ارائه تسهیلات، کفایت سرمایه صندوق و غیره عنوان کرد.

مقیسه خاطرنشان کرد: در شرایط نرمال اقتصادی، صندوق‌ها به طور معمول پنج برابر میزان سرمایه‌شان ضمانت‌نامه صادر می‌کنند، اما این صندوق از ۶ برابر هم گذشته است.

وی از افزایش ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق در بهمن ماه خبر داد و گفت: به این ترتیب، اکنون مجموع سرمایه صندوق به ۲۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

این مقام مسوول یادآور شد: از ابتدای کار صندوق در سال ۸۳ تاکنون، تعداد هزار و ۹۵۴ فقره ضمانت نامه سرمایه گذاری برای صنایع کوچک به ارزش هزار و ۱۱۶ میلیارد تومان صادر شده است.

بیست و چهارم آذر ۱۳۸۳ قانون تاسیس «صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک» زیر نظر وزارت صنایع و معادن وقت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ اساسنامه صندوق در سال ۱۳۸۴ مصوب هیات دولت شد و صندوق پس از آغاز به کار در سال ۱۳۸۵، نخستین ضمانت‌نامه خود را در سال ۱۳۸۶ صادر کرد.

سال گذشته در مجموع ۲۹۳ فقره ضمانت نامه به ارزش دو هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال از سوی این صندوق صادر شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: دو سوم اشتغال، ۹۰ درصد کارآفرینی ها و ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشورها توسط بنگاه های کوچک و متوسط انجام می شود.

وی افزود: مطابق آمارهای جهانی سال ۲۰۱۹، نزدیک به ۲۰۰ میلیون بنگاه در سراسر جهان نیازمند تامین مالی بودند که ۴۰ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه واقع شده و حجم شکاف مالی آنها حدود پنج هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

مقیسه، نقاط ضعف این بنگاه ها را ضعف مدیریت و برنامه ریزی، محدودیت دسترسی به منابع مالی، نداشتن وثیقه های مناسب برای دسترسی به تامین مالی، ممکن نبودن اخذ رتبه اعتباری و ناتوانی در ورود به بازارهای جهانی و بین المللی عنوان کرد و گفت: همین نقاط ضعف سبب شده تا این صندوق به حمایت از این واحدها به شیوه های مختلف برای تامین وثیقه های مورد نیاز برای تامین مالی بپردازد.

 

طرح ملی پوشاک

وی پیرامون پرسش ایرنا درارتباط با مشارکت این صندوق در اجرایی شدن طرح ملی پوشاک توضیح داد: افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی صندوق به طرح ملی پوشاک اختصاص خواهد یافت که طرحی مبتنی بر تجارب موفق جهانی است و از سوی بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

این مقام مسئول افزود: ‌این طرح در فاز نخست در پنج استان کرمانشاه، اردبیل، گیلان، چهارمحال و بختیاری و همدان اجرایی می شود و در هر استان حداقل دو واحد صنعتی راه اندازی خواهد شدکه بیش از ۵۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت.

 

تحقق دولت الکترونیک

مقیسه همچنین در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تحقق دولت الکترونیک در این صندوق، گفت:فعالیت های صدور ضمانتنامه از ابتدای اردیبهشت ماه ۹۶ در سامانه الکترونیکی مربوطه انجام می شود و علاوه بر آن با استقرار نمایندگانی در همه استان ها، در صورت بروز مشکل پرونده اربابان رجوع بررسی می شود.

 

زلزله کرمانشاه

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به حضور این صندوق برای کمک به واحدهای صنعتی خسارت دیده از زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: عمده واحدهای صنعتی در سرپل ذهاب آسیب دیده بودند که افزون بر ۹۵ درصد آنها به پشتوانه های ضمانتنامه های این صندوق احیا شدند.

وی تعداد صدور ضمانتنامه برای این واحدها را ۲۵ فقره به ارزش حدود ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد.

 

وصول خسارت های وارده به صندوق

همچنین در ادامه این نشست، «محبوب پناهی» معاون برنامه ریزی صندوق سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت: این صندوق نهادی است که از صنایع کوچک کشور که ۱۰۰ درصد خصوصی بوده و از رانت ها و حمایت های دولتی برخوردار نیستند، حمایت می کند.

وی خاطرنشان کرد: این صندوق با صدور ضمانتنامه های سرمایه در گردش، خرید کالا، پیمانکاری و خرید مواد اولیه به حمایت از صنایع کوچک پرداخته و کارمزدهای دریافتی آن دستکم ۵۰ درصد از بانک ها پایین تر است.

به گفته این مسوول، از آغاز فعالیت صندوق تاکنون واحدهایی که به بانک ها متعهد بودند اما نتوانستند تعهداتشان را ایفا کنند نزدیک به ۱۲۵ میلیارد تومان خسارت به آن وارد کردند که البته ۴۶ میلیارد تومان آن وصول شده است.

عناوین برگزیده