تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۶
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۸۴۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد مالی ۳ غول بورس ایران

می متالز - بررسی عملکرد مالی سه غول بزرگ بورس ایران نشان می‌دهد، سه نماد فولاد، فملی و فارس همگی در یکسال اخیر بالای ۱۴۰درصد بازدهی داشته‌اند.
بررسی عملکرد مالی ۳ غول بورس ایران

به گزارش می متالز، در پایان هفته گذشته شاخص کل بورس تهران بر قله ۴۴۵هزار واحدی ایستاد تا نه تنها عملکرد رو به رشد خود را ادامه دهد بلکه رشدی ۲۸درصدی را در یک ماه گذشته به ثبت برساند. رشدی که بدون شک تحت‌تاثیر عملکرد فوق‌العاده سه شرکت بزرگ پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه و صنایع مس ایران به عنوان سه شرکت بزرگ بورس ایران بوده است.

این سه شرکت که با نمادهای فارس، فولاد و فملی در بورس فعالیت می‌کنند، روی هم رفته نزدیک به ۳۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه ‌ثبت شده دارند و کمترین تغییر قیمتی آنها تاثیر بزرگی بر روی شاخص کل می‌گذارد. به طوری که هر وقت این سه نماد در قیمت‌های مثبت معامله می‌شوند، حال و روز شاخص کل خوب است. به همین منظور به بررسی وضعیت مالی این سه شرکت بزرگ ایران پرداختیم.

شرکت فولاد مبارکه

این شرکت که با سرمایه ثبت شده ۱۳۰هزار میلیارد ریال در بورس حضور دارد در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ماهه خود و با اعمال افزایش سرمایه ۶۰درصدی شرکت اعلام کرده که میزان سود خالص هر سهم این شرکت در این مدت ۵۱۹ریال بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴درصد کاهش داشته است. البته بر اساس همین گزارش که با توجه به سرمایه ۲۰۹ هزار میلیارد دلاری فولاد مبارکه محاسبه شده است، سود عملیاتی این شرکت در ۹ماه اخیر رشدی ۶۸درصدی داشته و به ۱۳هزار میلیارد تومان رسیده است که پس از کسر هزینه‌های مختلف میزان سود و زیان خالص این شرکت ۱۰۸ هزار میلیارد ریال گزارش شده که باز هم به نسبت مدت مشابه سال ۹۷ رشدی ۵۵درصدی داشته است.

همچنین گزارش عملکرد یکماهه منتهی به ۳۰دی نشان می‌دهد میزان فروش محصولات گرم، سرد، پوشش دار و سایر محصولات فولادی این شرکت در مقایسه با آذر ماه رشدی ۸درصدی داشته و به ۳۱هزار و ۸۲۳میلیارد ریال رسیده است. با این حساب کل فروش محصولات فولاد از ابتدای سال تاکنون ۳۲ هزار میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومان محاسبه شده است.
از سوی دیگر، بررسی عملکرد فولاد در بورس نشان می‌دهد، این نماد در یک ماه گذشته بیش از ۹درصد بازدهی داشته و بازده سه ماهه و یکساله آن به ترتیب ۴۰ و ۱۳۹ درصد بوده است. این در حالی است که با توجه به کمتر بودن نسبت P به Eاین شرکت در مقایسه با P به E گروه فلزات و همچنین افزایش سرمایه ۶۰درصدی اخیر، می‌توان همچنان آینده خوبی را برای این سهم در بازار سهام کشور پیش‌بینی کرد.

شرکت پتروشیمی خلیج فارس

شرکت پتروشیمی خلیج فارس که با نماد فارس و سرمایه ۹۱ هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی در بورس فعال است در گزارش یکماهه منتهی به ۳۰دی ماه خود اعلام کرده که در ۱۰ماه نخست سال بیش از ۱۳۸هزار میلیارد ریال در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است. این در حالی است که کل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در پایان آذر ماه ۱۳۶ هزار میلیارد ریال بود. بدین ترتیب میزان افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در دی ماه نزدیک به یک درصد گزارش شده است.

بر اساس گزارش صورت عملکرد مالی میاندوره‌ای ۶ماهه منتهی به ۳۰ آذر امسال، فارس در این مدت ۱۴هزار و ۱۱۲ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۴درصدی را نشان می‌دهد. با احتساب این سودآوری، سود خالص هر سهم فارس ۱۵۴ریال گزاش شده است. این شرکت در این مدت در مجموع ۳ میلیون و ۹۹۲ هزار سهم واگذار کرده که از فروش آنها مبلغی بالغ بر ۱۳ هزار میلیارد ریال سودآوری داشته است. فارس در همین مدت در مجموع ۱۰ هزار و ۱۸۸ میلیارد ریال سهام بورسی خریداری کرده است.

همچنین بررسی فعالیت این شرکت در بورس نشان می‌دهد که فارس در یک ماه گذشته ۸٫۷ درصد بازدهی داشته و افزایش قیمت این نماد در بازه سه ماهه و یکساله به ترتیب ۴۵ و ۱۶۸درصد بوده است. خبر خوش برای سهامداران فارس نیز صدور مجوز افزایش سرمایه ۵۲هزار میلیارد ریالی این شرکت بوده است.

شرکت صنایع ملی مس ایران

شرکت صنایع ملی مس ایران که با سرمایه ۷۸هزار میلیارد ریالی و با نماد فملی در بورس مشغول فعالیت است، در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر خود توانسته سودی ۱۱۰۶ ریالی را به ازای هر سهم محقق کند. با این حساب سود ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی ۱۲۸درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بر اساس بررسی همین گزارش که در کدال منتشر شده، فملی در ۹ماهه نخست امسال ۱۵۵ هزار و ۸۳۳ میلیارد ریال فروش داشته که در مقایسه با کل فروش سال گذشته رشدی ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

فملی نیز در معاملات یک ماهه اخیر خود در بورس توانسته بازدهی ۱۸درصدی را به ثبت برساند. این در حالی است که افزایش قیمت سه ماهه و یکساله فملی به ترتیب ۵۵ و ۲۰۳درصد گزارش شده است.

عناوین برگزیده