به گزارش می متالز، هماکنون تولید حق بیمه تولیدی دی بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال و نسبت تولیدحق بیمه به نیروی انسانی ۸۰ میلیارد ریال است، این درحالی است که همین چند سال پیش بود، بیمهگذاران بیمه دی برای گرفتن خسارات درمان تکمیلی خود در خیابانها و ساختمان بیمههای درمان دی در دل پایتخت سرگردان بودند. دوره احیای دی کوتاهتر از آنچه انتظار میرفت طی شد، خسارتها طی طرحی با نام «با شما برای جبران» پرداخت و با جذب پرتفوهای جدید عملکرد سال ۹۷ بیمه دی این شرکت را در بالاترین رتبه فروش و بهرهوری کل عوامل قرارداد. محمد رضا کشاورز درگفتوگو با «دنیایاقتصاد» در تشریح برنامههای بیمه دی برای رسیدن به این جایگاه توضیح داد.
کشاورز در پاسخ به این پرسش که آیا بیمه دی برای رسیدن به بالاترین سطح فروش برنامهریزی کرده بود یا فقط با انعقاد قراردادی این امر محقق شد، گفت: یکبار مطلبی از بزرگی خواندم که گفته بود، کار را به گونهای انجام دهید که با سایرین متفاوت باشد. این جمله برایم الهامبخش بود، از ابتدی قبول مسوولیت به دنبال این بودم که بیمه دی در بازار بیمه کشور متفاوت باشد. کشاورز با تاکید بر نقش کلیدی نیروی انسانی و شبکه فروش در پیشبرد اهداف شرکت افزود: ایجاد این تفاوت از حوزه منابع انسانی و فروش آغاز و نتایج خوبی هم حاصل شد؛ دربسیاری موارد روسای شعب عملکرد خوبی در جذب پرتفو داشتند، با اعتماد به نفس و بدون کمک مستقیم مدیران در جلسات حاضر و توانستهاند قراردادهای خوبی منعقد کنند. به هرحال مدیریت پرتفوی قابلتوجه بیمه دی بدون همکاری و هماهنگی نیروهای انسانی امری محال است. او با اشاره به اینکه بعد از برنامه محوری، نظارت هدفمند و مستمر گام دوم بود، افزود: پایش برنامههای اجرایی از هیات مدیره آغاز شد، حتی مسوولیت دبیری هیات عامل را به مدیریت برنامهریزی شرکت واگذار کردیم؛ قرار شد هر زمان برنامهها از مسیر خارج شد او هشدار داده و انتقادات را مطرح کند. از آنجا که دبیر هیات عامل در جلسات همه معاونین و مدیرعامل حضور دارد میتواند به درستی این نقش را ایفا کند. مدیرعامل بیمه دی درباره طرح جبران که سال ۹۶ آغاز شد، توضیح داد: درآن زمان گفته شد عمر این قرارداد کوتاه است اما امروز سومین سال قرارداد هستیم و روز به روز کیفیت خدمات بیشتر میشود. تا جایی که دکتر سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی یکبار درباره همین قرارداد جبران گفت: ازسرانجام قرارداد ایثارگران با بیمه دی نگرانی ندارم، شما نه تنها خدمات خوبی ارائه میدهید بلکه در زمان قرارداد هم با بررسی و مدیریت درست ریسکها نرخ و شرایط فنی را تعیین میکنید. کشاورز با بیان اینکه در هیچ مقطعی بیمه دی این تعداد بیمهگذار با تنوع حوزه فروش نداشته است، افزود: توجه داشته باشید بخشی از این ۴ هزارمیلیارد تومان پرتفوی مربوط به قرارداد ایثارگران است و بخشی دیگر خارج از دایره سهامداری است که همان مبلغ بیش از تولید حق بیمه ۱۸ شرکت بیمه در کشور است؛ ضمن آنکه سرویسدهی به قرارداد ایثارگران تعهد سنگین و کارسختی است. وی درپاسخ به پرسشی مبنی براینکه بعد از آن دوره سخت قبل از طرح جبران و عدم توانایی ایفای تعهدات و گفتن اینکه بیمه دی ورشکسته است، دستیابی به رتبه نخست فروش درمیان برترینهای صنعت بیمه و پیشی گرفتن از شرکت خوبی مثل بیمه آسیا با آن برند معروفی که دارد، کار برای شما سخت شد. آیا برنامهای برای حفظ این جایگاه دارید، متذکر شد: به خاطر داشته باشید در دورهای بیمه دی و یک شرکت بیمه دیگر با مشکلات مالی زیادی مواجه شدند، این اتفاق موجب شد برخی از کارشناسان بازار بیمه به صراحت بگویند این شرکتها به اعتبار بیمه لطمه زدند و جبران این وضع و کسب دوباره آن اعتبار از دست رفته مشکل است. درواقع زمانی سرنخواستن بیمه دی دعوا بود، اما امروز سوال خوبی پرسیدید بیمه دی توانسته مشکلات را حل کند و درجایی باشد که سالها بیمههای قدیمی و معتبر ایستاده بودند. این یک پیام درخود دارد، شرکتها تحت نظارت بیمه مرکزی و با احترام به قوانین و مقررات بیمهای و داشتن برنامهای جامع میتوانند پلههای ترقی را طی کنند. کشاورز ادامه داد: اما نکته اصلی سوال شما این است که بیمه دی چگونه میخواهد این جایگاه را حفظ کند؟ اولین گام بیمه دی دوری از عملیات غیرحرفهای است؛ نرخ و شرایط، منطقی و مدیریت شده، دامپینگ اصلا. امروز دربرخی از مناقصهها نرخ و شرایط بیمه دی بهعنوان پیشنهاد مرجع مطرح میشود، بیمهگذار نرخ برخی از شرکتها را با دی مقایسه میکند. این یعنی مسیر را درست میرویم، اگر ضمن ارائه خدمات مطلوب به بیمهگذاران، منابع شرکت را بهطور صحیح سرمایهگذاری کنیم و در بازار اخلاق حرفهای را که برهمه چیز مقدم است، رعایت کنیم، حتما این جایگاه را حفظ خواهیم کرد. وی درباره اینکه در بازار رقابتی فروش بالا با رعایت کف قیمتها مشکل است، توضیح داد: بیمهگری در واقع کاری مشکل با پیچیدگیهای خاص خودش است. به همین دلیل ابتدای کار مشخص کردیم آیا میخواهیم به هرقیمتی بیمهنامه صادرکنیم؟ سودهای کوتاهمدت هدف ماست؟ رضایت سهامدار در مجمع کافی است؟ پاسخ بستهای بود از تمام موارد؛ فروش حرفهای با قیمت مناسب. تا درنهایت سودی هم برای سهامدار بماند. ضمن آنکه بیمه دی در بازار حضوری هدفمند داشته باشد. ما حتی در نمایشگاهها حضوری هدفمند داریم، در نمایشگاهی حضور مییابیم که از جنس بیمه نباشد و بتوانیم مشتری تازهای را جذب کنیم.