به گزارش می متالز، سیامک سید مرندی با یادآوری تأکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت بر حوزه صنایع دریایی، افزود: توسعه صنایع دریایی به عنوان یکی از محورهای کاری وزارت صمت و موضوعات اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گرفت و برنامه ریزی های لازم برای آن انجام شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه در یکسال اخیر، تصریح کرد: در چارچوب طرح توسعه صنایع دریایی کشور، ساخت 158 فروند شناور را در دست اقدام داریم که استفاده از ساخت داخل و درونگرایی از ویژگیهای متمایز در ساخت این شناورها محسوب میشود.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، ادامه داد: تمامی سفارشات ساخت شناور که قبلا به خارج داده می شد را اکنون در داخل کشور متمرکز کردیم و در ساخت این شناورها حدود 62 تا 72 درصد ساخت داخل بوده است.
سید مرندی اضافه کرد: سفارش ساخت 62 فروند از این 158 فروند شناور را از سازمان بنادر و دریانوردی کشور و 90 فروند را از بخش خصوصی دریافت کردیم. همچنین برای ساخت 6 فروند شناور نیز از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی سفارش داریم.
وی گفت: ساخت 5 فروند از این 158 شناور با توجه به گشایش اسناد اعتباری و تزریق مالی شروع شده است و ان شالله تا پایان سال بتوانیم به پیشرفت خوبی در این خصوص برسیم.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در خصوص دیگر اقدامات انجام شده در طرح توسعه صنایع دریایی کشور، نیز بیان کرد: در خصوص جایگزینی شناورهای فرسوده، طراحیهای لازم با استفاده از توان داخلی انجام شده است و می خواهیم در شناورهای جایگزین از زیرساختهای داخلی استفاده کنیم.
سید مرندی در این خصوص افزود: در خصوص جایگزینی موتورهای دو زمانه و استفاده از موتور های چهارزمانه نیز از سیستم داخلی استفاده می کنیم و در مواردی دیگر از جمله طراحیهای واتر جت به سمت استفاده از توان بومی رفته ایم.
وی در خصوص شناورهای استیجاری، بیان کرد: برای از رده خارج شدن شناورهای استیجاری باید حدود 4 هزار و 502 شناور از رده خارج شوند که در فاز اول ۹۰۰ فروند در دستور کار است که با تایید دولت و تخصیص منابع اقدامات اجرایی شروع خواهد شد، و با وجود شناورهای استیجاری که۹۰ فروند میباشد که نزدیک به 37 هزار فرصت شغلی در این طرح پیش بینی شده است.
وی در خصوص پراکندگی جغرافیایی طرح توسعه صنایع دریایی کشور، گفت: در این پروژه، نزدیک به 7 استان ساحلی و 12 استان غیرساحلی در موضوع ساخت داخل خواهند بود و نزدیک به 60 هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در این طرح به وجود می آید.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور، گفت: عدم توجه به نوسازی و بهسازی شناورها سبب افزایش سن آنها و ایجاد محدودیت تردد برای عبور آنها از آبهای بین المللی می شود.
سید مرندی در خصوص ایجاد زیرساختهای لازم برای این کار گفت: حدود 2 میلیارد دلار زیرساخت لازم را ایجاد کردیم و اکنون قابلیت پذیرش شناورهای پهن پیکر را داریم.