به گزارش می متالز، بیژن زنگنه، امروز (یکشنبه، ۲۷ بهمنماه) در بیستویکمین همایش ملی واحدهای صنعتی و خدمات سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: بهطور کلی هر فعالیت نفتی با آلودگی همراه است، حتی پاکترین انرژی (گاز) نیز آلایندگیهایی دارد.
وی به مهمترین اقدامهای این وزارتخانه بهمنظور حفاظت محیط زیست اشاره کرد و افزود: بزرگترین اقدام وزارت نفت برای حفظ محیط زیست کشور افزایش تولید گاز طبیعی است.
وزیر نفت تصریح کرد: در سال ۹۲ که وارد وزارت نفت شدم، نزدیک ۴۳ درصد نیروگاههای کشور از سوخت مایع استفاده میکردند که این رقم سال گذشته به زیر ۱۲ درصد رسید، این در حالی است که هر سال مصرف سوخت نیروگاهها نیز افزایش مییابد.
زنگنه با بیان اینکه تولید گاز را با محوریت پارس جنوبی ۲.۴ برابر کردهایم، گفت: در سال ۹۲ برداشت گاز کشور از پارس جنوبی روزانه اندکی بیش از ۲۸۰ میلیون مترمکعب بود که اکنون این رقم به حدود ۶۷۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است.
وزیر نفت به هزینه تولید گاز اشاره و عنوان کرد: برای هر ۲۵ میلیون مترمکعب گاز که باید در کشور تولید شود به قیمتهای معمولی امروز، باید میلیاردها دلار هزینه شود، دهها چاه حفر و چند هزار تجهیزات در خشکی و دریا نصب شود که کار بسیار سنگینی است.
وی ادامه داد: امسال یا اوایل سال ۹۹ برداشت گاز از پارس جنوبی به هزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید که در نوع خود رکورد است.
وزیر نفت با اشاه به اینکه امروز ۹۵ درصد جمعیت ایران از نعمت گاز برخوردارند، گفت: پس از بارش برف سنگین در گیلان تنها چیزی که زنده بود گاز بود. به برکت آن مردم روشنایی داشتند و به برکت گاز برف را آب کردند و از آن استفاده کردند.
زنگنه ادامه داد: هماکنون گاز سبب شده است قطع درختان و تخریب جنگلها صرفه اقتصادی نداشته باشد که این موضوع نیز کار مهمی برای حفظ محیط زیست است.
وزیر نفت به افزایش کیفیت سوخت تولیدی کشور اشاره و عنوان کرد: وقتی سال ۹۲ کار خود را در وزارت نفت آغاز کردم سوخت تولیدی پتروشیمیها توزیع میشد که هم غیراقتصادی و هم آلاینده بود، از سال ۹۳ این نوع سوخت حذف شد و با بهینهسازی پالایشگاههای تبریز و بندرعباس تولید بنزین یورو که در سال ۹۱ صفر بود اکنون به ۷۶ میلیون لیتر در روز رسید و تولید گازوئیل کم گوگرد نیز که در سال ۹۱، ۶ میلیون لیتر در روز بود به روزانه ۴۵ میلیون لیتر رسید.
وی در ادامه به فعالیتهای وزارت نفت در بخش جمعآوری گازهای همراه نفت اشاره کرد و افزود: در این بخش با وجود کارهای انجامشده وضع خوبی نداریم. گاز زیادی میسوزانیم، در صورتی که میتوان آنها را به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل کرد.
وی تصریح کرد: اواخر امسال یا اوایل سال آینده بزرگترین طرح مربوط به جمعآوری گازهای همراه نفت (پالایشگاه بیدبلند۲) به بهرهبرداری میرسد. توسعه این پالایشگاه که بیش از ۳ میلیارد دلار هزینه داشته است توان جمعآوری، فرآورش و جداسازی گازهای همراه نفت با ظرفیت ۵۶ میلیون مترمکعب در روز را دارد.
زنگنه گفت: در سال ۹۷، دو قرارداد در زمینه جمعآوری گازهای همراه نفت بین پتروشیمی مارون و هلدینگ خلیجفارس امضا کردیم، همچنین طرح انجیال ۳۲۰۰ و ۳۱۰۰ نیز گازهای همراه نفت را جمعآوری خواهد کرد که با انجام آن میتوانیم بگوییم دیگر گاز مشعل نخواهیم داشت.
وزیر نفت افزود: البته ما یک سری گازهایی داریم که بیش از استاندارد است و در منطقه پارسجنوبی سوزانده میشوند که این کار از آن مواردی است که باید جزو جنایتهای آمریکا علیه مردم ایران دانست، زیرا به دلیل تحریم، از کمپرسورهای درجه ۲ و ۳ در این منطقه استفاده کردیم که مشکلاتی دارند، هرچند ما خودمان در عسلویه تعمیراتی روی آنها انجام دادهایم که در کل هزینهبر است، اما اینکه آمریکاییها میگویند ما با مردم ایران کاری نداریم دروغی بیش نیست، آیا عسلویه برای مردم ایران نیست؟ توسعه آن به مردم ایران ربطی ندارد؟
وی به موضوع توسعه سیانجی برای مصرف سوخت خودروها نیز اشاره کرد و گفت: سیانجی سوخت بومی ماست، تمام ایران از شبکه گاز برخوردار است و حدود ۳ هزار جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (سیانجی) در کشور وجود دارد که از ظرفیت خالی نیز برخوردارند، هرچند بعد از افزایش قیمت بنزین تمایل برای استفاده از این سوخت بیشتر شده است. ما نیز با تمهیدات در نظر گرفته شده درباره گازسوز کردن خودروهای کرایهای و وانتبارها به نوعی کمک به محیط زیست کشور را دنبال میکنیم.
زنگنه به طرح سیانجیسوز کردن موتورسیکلتها نیز اشاره کرد و گفت: این طرح بهطور جدی در وزارت نفت دنبال میشود تا مخزن کوچکی روی این موتورسیکلتها نصب و سوختگیری آنها نیز با کمترین مشکل انجام شود.
وزیر نفت به شکنندگی محیط زیست اشاره کرد و افزود: امروز شدت مصرف انرژی در ایران فوقالعاده بالاست، باید تقاضا در این بخش معقول شود. متاسفانه در مسئله انرژی بسیار اسراف میکنیم، مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز بسیار زیاد است و میتواند مصرف یک قاره بزرگ باشد. برای تغییر در این روند و کاهش مصرف سوخت، هم باید کیفیت خودروهای سواری تغییر کند و هم بر کارکرد موتورخانهها نظارت شود.
وی با بیان اینکه راندمان نیروگاههای ما بین ۳۳ تا ۳۴ درصد است و در این سالها اضافه نشده، تصریح کرد: این وضع قابل تحمل نیست، راندمان نیروگاههای ما باید افزایش یابد و بهینهسازی مصرف انرژی نیز باید جدیتر گرفته شود.
زنگنه به موضوع عوارض آلایندگی نیز اشاره کرد و گفت: هماکنون تأسیسات نفتی منابع مالی بسیاری صرف رفع آلایندگی میکنند و به نظرم این هزینهها بیشتر رفع مشکلات شهرداریها میشود، در حالی که این هزینه باید صرف بهبود آن منطقه و تأسیسات شود.
وزیر نفت اظهار کرد: خودم را مؤظف میدانم حامی محیط زیست باشم. معتقدم اگر از محیط زیست کشور حمایت نکنیم نسلهای آینده ما را نخواهند بخشید.