تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۷
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۸۵۸۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

بی‌تاثیری FATF بر "بانکی‌ها"

می متالز - بانک‌ مرکزی اقدامات مناسبی را برای حوزه پولشویی و مبارزه با تروریسم در پیش گرفته و اقدامات این نهاد مالی باعث شده تا اثرات مخربی بر بازار سرمایه وارد نشود.
بی‌تاثیری FATF بر "بانکی‌ها"

به گزارش می متالز، علی رضا قدرتی مدیرعامل کارگزاری آوانوین در خصوص تاثیر تصمیمات FATF بر بازار و گروه‌ بانکی‌ها گفت: تاثیر FATF بر گروه بانکی‌ها را می‌توان از ابعاد مختلفی بررسی کرد، بانک‌ها برای ایجاد تعامل با سایر بانک‌های خارجی فارق از موضوع تحریم نیاز به پذیرش FATF داشته و بسیاری از بانک‌های خارجی برای تعامل با ایران شروط لازم پذیرش ایران در FATF را ضروری می‌دانند و از سوی دیگر، برخی از مبادلات بازرگانی به واسطه عدم پذیرش این موضوع از سوی ایران دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌ اما؛ در این بین راهکار‌های مناسبی از سوی بانک‌مرکزی و سایر بانک‌ها طی مدت اخیر اتخاذ شده و بخشنامه‌های بانک‌مرکزی تا حدودی توانسته فشار نبود ایران در زیر چتر FATF را از روی بانک‌ها بردارد.

وی ادامه داد: بانک‌مرکزی اقدامات مناسبی را برای حوزه پولشویی و مبارزه با تروریسم در پیش گرفته و اقدامات این نهاد مالی باعث شده تا اثرات مخربی بر بازار سرمایه وارد نشود؛ طبق آخرین جلسه‌ای که برگزار شده نیز مهلت دیگری به ایران داده شده و این فرصت نشان‌دهنده آن بوده که ایران جدا از پذیرش یا عدم پذیرش FATF، اقدامات مناسبی را در این مسیر انجام داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بحث FATF در رابطه با بانک قدیمی بوده و اثر خود را گذاشته و بانک‌ها فارق از این موضوع، به دو موضوع بحث تجدید‌ ارزیابی‌ دارایی‌ها و تاثیر ارز در پایان سال و سودآوری بانکی مهم‌ترین موضوعاتی هست که در باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: به گواه بسیاری از فعالان اقتصادی و حوزه بازرگانی، سخت‌ترین سال‌ها را در خصوص مراودات بانکی شاهد هستیم و این اندازه از سخت‌گیری و فشار بی‌سابقه بوده و باید منتظر بود تا فشار‌ها کاهش پیدا کند.

قدرتی به گروه فلزات و معدنی اشاره داشت و تاکید کرد: گروه فلزات و معدنی جز معدود گروه‌های بورسی هستند که نسبت به سایر گروه‌ها رشد زیادی نداشته اما؛ سودآوری و تقسیم سود آن‌ها نسبت به سایر گروه‌های دیگر بالاتر بوده و با توجه به تحرکات چند روز اخیر، گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری "گروه معدنی" و "فلزی" است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روز گذشته فولاد مبارکه در رابطه با ورق گرم B حدود ۲۵درصد و ورقC نیز ۳۰درصد نوسان قیمت داشته، البته نوسان نمی‌تواند دلیل ابطال معاملات باشد و به هر حال آنچه مسلم هست اقبال به سمت بورس‌کالا با توجه به فضایی که در کشور حاکم هست و دورنمای تورم که از سال آینده در ذهن فعالین اقتصادی وجود دارد بیشتر خواهد بود و این بازار رونق بیشتری پیدا خواهد کرد.

عناوین برگزیده