تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۱۱
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۸۶۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

جذابیت به بازار طلا بازگشت

می متالز - پس از مدت‌ها که در بورس کالا شاهد معاملات نه چندان زیادی در مورد طلا بودیم، به‌نظر می‌رسد که شرایط معامله‌گران بهبود یافته و بار دیگر به این بازار بازگشته‌اند و با خریدهای خود بازار را رونق بخشیدند. البته کاهش قیمت جهانی طلا و به‌تبع آن کاهش قیمت آن در ایران نیز یکی دیگر از محرک‌های انجام معاملات طلا در بازار بود.
جذابیت به بازار طلا بازگشت

به گزارش می متالز، قیمت طلا طی یکی دو ماه اخیر در کش و قوس‌های فراوانی بود و بازار این فلز گرانبها یکی از پرنوسان‌ترین دوران‌های خود را گذراند. عدم اطمینان به چشم‌انداز بازار طی سال‌های آتی و افزایش نرخ بهره دلار 2 عاملی شدند که طلا بیشترین سقوط خود را  طی یک دوره کوتاه در چند سال اخیر تجربه کند. قیمت این فلز گرانبها که تا چندی پیش به بیش از یک هزار و 280 دلار در هر اونس می‌رسید، پس از افزایش نرخ بهره دلار به یکباره با 40 دلار کاهش مواجه شد و به یک هزار و 240 دلار در هر اونس رسید تا بازار آن با بیشترین افت ممکن مواجه شود. پس از افت محسوس قیمت طلا، دوباره شاهد افزایش قیمت آن بودیم به‌طوری که بخشی از کاهش قیمت طی هفته‌های اخیر جبران شد.

در بازار ایران تا حدی وضعیت متفاوت بود و قیمت این فلز گرانبها با افت چندانی مواجه نشد. چرا که نرخ دلار در ایران با رشد مواجه شد و از 3 هزار و 800 تومان در ماه گذشته، به 4 هزار و 200 تومان در هفته گذشته رسید و به این ترتیب از افت قیمت طلا تا حدی جلوگیری شد. با این حال آذر ماه یک زمان استثنایی برای معامله‌گران بازار طلا در بورس کالا بود و هم شرکت‌های تولیدکننده و هم خریداران توانستند در این ماه معاملات فراوانی (البته در مقایسه با ماه‌های گذشته) رقم بزنند.

نمودار 1 نیز در این رابطه حاکی از آن است که طی آذر ماه سال جاری 60 کیلوگرم طلا از سوی تولیدکنندگان یعنی زرشوران و موته در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 102 کیلوگرم تقاضا وجود داشت و در نهایت تمامی طلای عرضه شده مورد معامله قرار گرفت و به فروش رفت. در این میان بیشترین معاملات از آن معدن طلای زرشوران بود. این شرکت توانست 11 کیلوگرم شمش طلا با عیار 997 و 29 کیلوگرم شمش طلا با عیار 998 را عرضه و معامله کند. جالب توجه است که در مقابل عرضه شمش طلای زرشوران با عیار 997، 29 کیلوگرم و شمش طلا با عیار 998، 56 کیلوگرم تقاضا وجود داشت. معدن طلای موته نیز از این معاملات بی‌نصیب نماند و توانست 20 کیلوگرم طلای خود را عرضه و معامله کند. این شرکت 19 کیلوگرم شمش طلا با عیار 999 را در بازار عرضه کرد که تقاضایی در حدود 29 کیلوگرم داشت و تمامی شمش طلای عرضه شده به فروش رفت. ضمن اینکه موته یک کیلوگرم شمش طلا با عیار 998 را نیز عرضه کرد که این محصول نیز با تقاضای یک کیلوگرمی مواجه شد و در نهایت به فروش رفت.

عناوین برگزیده