به گزارش می متالز، مهدی جمالینژاد با بیان اینکه مطالعات به روزرسانی طرح جامع ریلی تهران از سال ۱۳۹۵ با هدف افزایش سهم حمل و نقل همگانی و یکپارچگی و کارآیی شبکهای سیستم ریلی، مدیریت تقاضا، تأمین دسترسی مناسب ریلی با استفاده از امکانات و ارتقای زیرساختهای موجود در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت، گفت: در این راستا علاوه بر بهینهسازی شبکه ریلی موجود، خطوط دیگری از جمله چهار خط متروی درونشهری شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱، همراه با توسعه و ارتقای خطوط حومهای و ایجاد دو خط اکسپرس پیشنهاد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به بهینهسازی ۷ خط موجود متروی تهران در این طرح گفت: مقرر شد شهرداری تهران بهعنوان اولویت اول و در کوتاهمدت به منظور دستیابی به سرفاصله زمانی و ظرفیت مقرر در مصوبه خطوط مذکور، اقداماتی را بهمنظور افزایش دو برابری جابهجایی مسافر در وضع موجود عملیاتی کند. جمالینژاد تکمیل تمام اجزای خطوط هفتگانه متروی تهران از قبیل ایستگاهها، پارکینگ، پایانه، پست برق، مرکز فرمان، تونلهای ارتباطی، ایستگاههای تبادلی و سامانههای تجهیزاتی به منظور دستیابی به اهداف طرح جامع ریلی تهران و تأمین ناوگان مورد نیاز به همراه تکمیل تسهیلات دسترسی به ایستگاهها را از جمله این اقدامات برشمرد. رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به برنامه طراحی و احداث خطوط جدید متروی درونشهری برای افق زمانی سال ۱۴۲۰ افزود: در مطالعات انجام شده برای شهر تهران چهار خط متروی درونشهری در نظر گرفته شده است؛ در این بین خط ۸ از مسعودیه تا سرسبز به طول تقریبی ۳۷ کیلومتر طراحی و تصویب شده است. وی افزود: خط ۹ مترو از دولت آباد تا چیتگر به طول تقریبی ۴۶ کیلومتر، خط ۱۰ مترو از حکیمیه تا وردآورد به طول تقریبی ۴۱ کیلومتر و خط ۱۱ مترو از چیتگر تا سه راه تقیآباد به طول تقریبی ۲۸ کیلومتر احداث خواهد شد. جمالینژاد ضمن تاکید بر لزوم ارتقا و احداث خطوط حومهای با توجه به ضرورت یکپارچگی عملکرد شبکه ریلی تهران، مراکز و سکونتگاههای اطراف آن افزود: تا افق ۱۴۲۰، چهار خط حومهای توسط راهآهن جمهوری اسلامی با هماهنگی شهرداری تهران احداث خواهد شد که مسیر اول در حریم راهآهن تهران – تبریز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا هشتگرد با انشعاب شهر قدس تا مارلیک خواهد بود. وی همچنین از اجرای مسیر دوم در حریم راهآهن تهران – اهواز از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پرند با انشعاب رباط کریم تا فرودگاه امام خمینی (ره)، مسیر سوم در حریم راهآهن تهران – مشهد از ایستگاه مرکزی راهآهن تهران تا پیشوا با انشعاب ایستگاه بهرام تا پاکدشت و مسیر چهارم از ترمینال شرق جدید تا رودهن خبر داد. به گفته وی، احداث خطوط اکسپرس از طریق اتصال خطوط حومهای توسط شهرداری تهران نیز در آینده در دستور کار قرار خواهد گرفت. جمالینژاد خاطرنشان کرد: یک خط اکسپرس در حدفاصل هشتگرد تا ورامین و خط اکسپرس دوم حدفاصل پرند تا پردیس با چند ایستگاه تقاطعی اجرا خواهد شد.