تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۳۴۷
کد خبر: ۸۷۷۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مهندس امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین‌ خوزستان با هدف رشد تولید و ایجاد ارزش‌افزوده خواستار شد:

عرضه اسلب در بورس‌کالا، باعث زیان و کاهش تولید کارخانجات نورد ورق می‌شود

می متالز - عرضه اسلب در بورس‌کالا قطعاً به تداوم تولید کارخانجات نورد ورق لطمه می‌زند.
عرضه اسلب در بورس‌کالا، باعث زیان و کاهش تولید کارخانجات نورد ورق می‌شود

به گزارش می متالز به نقل از ماهنامه تخصصی پردازش، با توجه به اینکه در کشور سه تولیدکننده اسلب وجود دارد و چهار کارخانه بزرگ نورد ورق بعضاً با مالکیت مشترک مشغول فعالیت هستند، عرضه اسلب در بورس‌کالای ایران نه تنها با مکانیزم رقابت در بورس مغایر است، بلکه با توجه به محدودیت‌های کارخانجات نورد ورق در خرید از بورس، قطعاً تولید این شرکت‌ها را مختل خواهد نمود”. این دغدغه مهندس امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان است که در مصاحبه ای با وی به مناسبت گذشت حدود یک سال از قبول مسوولیت سکانداری او در شرکت فولاد اکسین خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در ادامه این گفت و گو را می خوانید.

 

وضعیت تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان

شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای توانمندی منحصر به‌فرد در زمینه تکنولوژی نورد ورق عریض و برخوردار از کارکنان متخصص و عموماً جوان می‌باشد که متأسفانه در سنوات گذشته بدون توجه به توان واقعی این شرکت در تولید ورق‌های مورد نیاز صنایع نفت، گاز و کشتی‌سازی و سایر مصارف صنعتی با تمرکز بر تولید ورق‌های ساختمانی و با اتخاذ روش فروش کارمزدی دچار زیان هنگفت شد که با مشکلات عدیده‌ای از جمله حجم زیاد بدهی‌های معوق، اختلاف مالیاتی، بیمه و عملاً با ورشکستگی مواجه گردید، ضمن‌آنکه کار کارمزدی شرکت آن‌هم با کارمزدهای بسیار اندک جز زیان برای شرکت حاصل دیگری نداشت.
از اسفند ماه سال ۱۳۹۷با تغییر نگرش مسوولان وزارت رفاه و با همکاری وزارت صمت، مدیریت شرکت تغییر کرد. در ابتدا با شناخت توانمندی تکنولوژیک شرکت در تولید ورق‌های عریض آلیاژی و ورق با استاندارد API و وجود فرصت‌های صادرات محصولات، استراتژی شرکت متناسب با محیط صنعت و با اتکا بر توانمندی‌ها و استفاده از فرصت‌ها و تبدیل تهدیدها به فرصت تدوین گردید. در استراتژی جدید تمرکز بر تولید و فروش ورق‌های API مورد نیاز مخازن و خطوط نفت و گاز قرار گرفت و در این راستا تولید ورق با استانداردهای X42 ،X60، X65 و برای اولین بار ورق X60 محیط‌ترش و ورق X70 مناسب لوله با قطر۵۶ اینچ محقق شد. هم‌چنین در تولید ورق‌های آلیاژی مورد نیاز صنایع مختلف کشور ضمن تولید ورق با گونه‌های A283؛ P460؛ ۳۴CRMO4؛ A516؛ A572؛ A537؛ P355 و… موفق به ارائه ورق فوق ضد سایش با گونه فولادی ابداعی توسط متخصصین شرکت به نام OXINAR شدیم.
در بخش صادرات نیز به رغم نداشتن کارت بازرگانی و سرمایه در گردش، به منظور هم‌افزایی توان شرکت‌های فولادی استان خوزستان با همکاری شرکت فولاد خوزستان بالاترین رکورد صادرات ورق از ابتدای راه‌اندازی شرکت را محقق کردیم.
هم‌چنین از خرداد ماه سال‌جاری با عقد توافق‌نامه همکاری با شرکت فولاد خوزستان موفق به عقد قرارداد ۱۰۰ هزار تنی صادرات شدیم که تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار تن به ۱۴ کشور جهان صادر شده است، با این روش هم به بازارهای خود تنوع بخشیدیم و هم نیاز ارزی شرکت برای تأمین قطعات یدکی مورد نیاز را به کار گرفتیم که از آن جمله می‌توان به سفارش‌گذاری غلطک پیشتیبان شرکت، ۱۰ سال پس از راه‌اندازی کارخانه اشاره کرد.
تحول اساسی دیگر در شرکت خروج از فروش کارمزدی به فروش مستقیم محصولات می‌باشد که باعث شده شرکت از یک مجموعه زیان‌ده و در شرف ورشکستگی به شرکتی سودده تبدیل شود.
در روش کارمزدی متداول در قبل حتی هزینه تولید و برخی مواقع ضایعات نورد نیز تأمین نمی‌شد و زیان ۱۶۰ میلیارد تومانی سنوات قبل ناشی از همین روش بوده که از ابتدای سال گذشته این روش کنار گذاشته شد.
این شرکت هم‌اینک محصولات خود را مستقیماً به فروش می‌رساند و توانسته در شش ماه اول سال به رغم انباشت ۲۰۰٫۰۰۰ تن تعهد کارمزدی قبلی مبلغ ۹۳ میلیارد تومان سود را محقق نماید که امیدواریم با تحقق برنامه‌های تدوین شده شرکت در پایان سال‌جاری با اعلام ۲۳۰ میلیارد تومان سود شاهد ثبت رکورد جدیدی باشیم. هم‌چنین با انجام تعمیرات اساسی و تأمین قطعات مورد نیاز خط تولید از تداوم تولید نیز اطمینان حاصل شده است.

 

چالش‌های پیش روی شرکت فولاد اکسین خوزستان چیست.؟

به لطف خداوند منان اوضاع شرکت بسیار خوب بوده و آینده درخشانی را برای شرکت ترسیم کردیم. در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری نزدیک به۶۵۰ هزارتن ورق تولید شده و برنامه تولید تا پایان سال ۷۳۰ هزار تن می‌باشد، از این مقدار تولید حداقل ۵۰ درصد با گونه‌های فولادی خاص بوده است که این عدد ظرفیت نامی شرکت براساس اسلب‌های تولید شده در کشور می‌باشد.

ظرفیت تولید شرکت ۱٫۰۵۰٫۰۰۰ هزارتن مشروط به تأمین اسلب با ضخامت ۳۰۰ و عرض ۲۲۰۰ میلی‌متر می‌باشد که در حال‌حاضر در کشور تولید نمی‌شود و این اولین نیاز کارخانه است که پروژه فولادسازی شرکت برای تأمین این نوع از اسلب طراحی و آماده اجرا می‌باشد.
تا زمان راه‌اندازی طرح فولادسازی شرکت می‌بایست از توان تولید داخل کشور به ویژه شرکت فولادمبارکه اصفهان استفاده کنیم و در این رابطه توافق‌نامه خرید ۵۵۰ هزار تن اسلب API محیط‌ترش و شیرین به ویژه API X70 برای سال ۱۳۹۹ با شرکت فولادمبارکه اصفهان منعقد شده که ضرورت دارد برای تحقق برنامه تولید شرکت فولاد اکسین خوزستان و تأمین نیاز صنایع داخلی به ویژه نیاز خطوط و مخازن نفت و گاز کشور تأمین اسلب، موضوع این توافق‌نامه تحویل شود.
عرضه اسلب در بورس با توجه به مکانیزم متداول در بورس‌کالا و محدود بودن تولیدکنندگان و هجوم واسطه‌ها علاوه بر اینکه تأمین مواداولیه شرکت را مختل می‌نماید کارخانجات نوردی از جمله این شرکت را به دامن واسطه‌ها و فروش کارمزدی سوق خواهد داد. با توجه به محدود بودن تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اسلب در کشور با تشکیل جلسه‌ای با حضور مسوولان وزارت صمت می‌توان از تأمین نیاز کلیه کارخانجات تولیدکننده ورق اطمینان حاصل کرد چرا که با تعیین کف عرضه در بورس برای تولیدکنندگان اسلب بیم آن می‌رود که تولیدکنندگان اسلب مازاد بر کف عرضه تعیین شده را صادر نمایند که در این صورت این شرکت و سایر مصرف‌کنندگان اسلب با کمبود مواداولیه مواجه خواهند شد. به جز سه مورد فوق چالش قابل ذکری برای تحقق برنامه تولید و سودآوری شرکت وجود ندارد و امیدواریم با توجه به شرایط شرکت بتوانیم بدهی‌های معوق سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ را در یک دوره معقول و منطقی تسویه نماییم و با ادامه اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته مطالبات شرکت ناشی از فروش نسیه در سنوات گذشته وصول گردد.
در تحقق این موفقیت‌ها تلاش کارکنان شریف، جوان و متخصص شرکت، حمایت مسوولان استان بالاخص استاندار و همراهی وزارت رفاه به عنوان سهامدار عمده بالاخص مقام عالی وزارت رفاه بسیار موثر بوده و هست.

 

شاه بیت این تحولات را در چه می‌بینید؟

در طول این مدت متاسفانه شرکت از خدمات نظام بانکی محروم بوده و به علت عدم ایفای تعهدات در سنوات قبل، حتی یک گرم اسلب بدون پرداخت وجه از فولادسازان داخلی دریافت نکرده و بدون کارت بازرگانی و به رغم تمام محدودیت‌های قانونی ناشی از بدهی و زیان سنوات گذشته شاهد تحقق واقعی “رونق اقتصادی” در سال ۹۸ بوده و با اجرای برنامه‌های تدوین شده سال ۱۳۹۹ نیز با قوت بیشتر به پیش خواهد رفت.
تغییر استراتژی شرکت در زمینه تولید ورق‌های عریض با گونه‌های متنوع مورد نیاز صنایع کشور، تأمین قطعات مورد نیاز خط تولید و اتخاذ استراتژی فروش مستقیم محصولات به جای کار کارمزدی و توجه به صادرات، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان، این تحولات محقق شده است.

عناوین برگزیده