تاریخ: ۱۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۸۷۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سهم امارات در بازار وارداتی آلومینیوم خالص کشورهای آسیای شرقی افزایش داشته است

می متالز - عمده کشورهای مهم واردکننده شمش‌های خالص آلومینیومی از امارات را کشورهای منطقه آسیای شرقی (ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، تایلند و سنگاپور) تشکیل می‌دهند. طی 10 سال گذشته، امارات متحده عربی، سهم خود را در بازار وارداتی کشورهای منطقه شرق آسیا افزایش داده است.
سهم امارات در بازار وارداتی آلومینیوم خالص کشورهای آسیای شرقی افزایش داشته است

به گزارش می متالز، امارات متحده عربی با ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه بیش از 2.4 میلیون تن، در منطقه خاورمیانه بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم و در سطح جهان دارای رتبه پنجم از منظر ظرفیت و حجم تولید به‌شمار می‌رود. شرکت آلومینیوم جهانی  (EGA)امارات که از ادغام 2 شرکت دوبال و اِمال شکل گرفت، در حال حاضر تنها متصدی تولید آلومینیوم اولیه در این کشور است. محصولات کارنشده اولیه آلومینیومی تولید شده در این کشور، شامل طیف گسترده‌ای از انواع شمش‌ها، بیلت‌ها، تی‌بارها و اسلب‌ها در ابعاد و ترکیبات مختلفِ خالص و آلیاژی می‌شود. امروزه این کشور، یکی از ارایه‌دهنده‌های مهم تکنولوژی‌های احیای آلومینا و تولید آلومینیوم در سطح جهان به‌شمار می‌رود.

با توجه به اینکه عمده تولیدات آلومینیوم امارات متحده عربی را شمش و محصولات کارنشده (شامل آلیاژی و خالص) تشکیل می‌دهد، هر ساله مقدار قابل توجهی از این محصولات را به اقصی نقاط جهان صادر می‌کند. اگر چه عمده صادرات شمش‌های آلومینیوم امارات متحده عربی را انواع آلیاژی تشکیل می‌دهد، اما صادرات انواع خالص آن نیز در سال‌های گذشته، همراه با شمش‌های آلیاژی، افزایش داشته است. عمده کشورهای مهم واردکننده شمش‌های خالص آلومینیومی از امارات را کشورهای منطقه آسیای شرقی (ژاپن، کره‌جنوبی، مالزی، تایلند و سنگاپور) تشکیل می‌دهند.

در این بین، ژاپن و پس از آن کره جنوبی بیشترین سهم را در بازار صادراتی امارات داشته‌اند. با این وجود، سهم ژاپن (که حتی بزرگترین واردکننده آلومینیوم در منطقه آسیا محسوب می‌شود)، در سال 2009 به‌شدت افت پیدا کرد که می‌تواند ناشی از مواجهه این کشور با بحران اقتصادی جهانی باشد اما پس از آن، دوباره سهم این کشور از بازار صادراتی امارات به حدود 15 تا 20 درصد بازگشت.

نمودار 1، سهم امارات متحده عربی را در بازار وارداتی مهم‌ترین خریداران شمش‌های خالص آلومینیومی این کشور طی 10 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، طی 10 سال گذشته، مهم‌ترین خریداران شمش‌های آلومینیومی خالص از امارات متحده عربی، کشورهای مالزی، تایلند و سنگاپور بوده‌اند. به طور کلی با نگاهی به مهم‌ترین شرکای تجاری امارات در بین شمش‌های آلومینیومی خالص، می‌توان دریافت که منطقه شرقی آسیا، اصلی‌ترین کشورهای مقصد صادراتی امارات را تشکیل می‌دهند به‌طوری که طی 10 سال گذشته، امارات متحده عربی، سهم خود را در بازار وارداتی کشورهای منطقه شرقی آسیا افزایش داده است. علاوه بر این منطقه، سهم واردات هند از امارات با رشد همراه بوده است؛ به‌طوری که حتی در سال 2014 به حدود 61 درصد رسید. گرچه هند خود یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ آلومینیوم محسوب می‌شود ولی هر ساله مقداری واردات آلومینیوم دارد؛ در سال 2014 واردات کل شمش‌های آلومینیومی خالص هند بالغ بر 156 هزار تن بود که حدود 31 درصد حجم صادرات محصولات مشابه آن در همین دوره بود.

همچنین سهم امارات در بازار وارداتی شمش‌های خالص کره‌جنوبی در سال‌های 2011 و 2012 نسبت به سایر سال‌ها بیشتر بوده است ولی پس از آن سهم این کشور در این بازار افت کرده است. به‌طور متوسط در 6 سال گذشته از سهم امارات در بازار وارداتی شمش‌های خالص کره‌جنوبی 17.8 درصد کاسته شده است. در عین حال، طی همین دوره، امارات سهم خود را در بازار وارداتی محصولات مشابه در ژاپن افزایش داد؛ به‌طوری که از سال 2011 تا 2016، سهم امارات در بازار وارداتی شمش‌های خالص ژاپن 6.7 درصد در هر سال رشد کرد.

        

عناوین برگزیده