تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۶:۰۲
بازدید: ۷۸۹
کد خبر: ۸۷۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تا پایان امسال انجام می‌شود

افزایش ظرفیت شرکت فروسیلیس غرب پارس

می متالز - مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس گفت: تا پایان امسال ظرفیت تولید شرکت فروسیلیس غرب پارس افزایش پیدا می‌کند.
افزایش ظرفیت شرکت فروسیلیس غرب پارس

به گزارش می متالز از ملایر، سید محمدباقر میرابوالفتحی عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به سوابق مدیریتی خود در بخش‌های دولتی و خصوصی اظهار کرد: با توجه به اینکه در استان همدان پتانسیل موجود در ذخایر سیلیس وجود داشت، به دنبال این بودیم که شرکت فروسیلیس را ایجاد کنیم که این موقعیت ایجاد شد.

وی با بیان اینکه به همت مدیریت عالی میدکو توانستیم این کارخانه را ایجاد کنیم، گفت: با پشتیبانی لازم تلاش شد این کارخانه در راستای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری راه‌اندازی شود.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس با اشاره به شعار اقتصاد مقاومتی افزود: باید بیش از این تلاش کنند تا بتوانیم شاهد عملی شدن این شعار در بخش خصوصی و دولتی باشیم.

وی با اشاره به تاریخچه تاسیس شرکت فروسیلیس در ملایر گفت: شرکت فروسیلیس غرب پارس یکی از چندین شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) است.

میرابوالفتحی افزود: عموما فعالیت شرکت میدکو در استان کرمان است، این شرکت‌ها 4 میلیون تن فولادسازی، 8 میلیون تن کنسانتره آهن، کوک سازی، زغال شویی، تولید شمش مسی، تولید لوله‌های مسی 12 هزار تنی، واحدهای مهندسی و واحدهای شرکت توسعه معادن دارند و مجموعه پیشرفت‌هایی که با مجموعه‌های بزرگ دنیا سازگاری دارد.

وی با بیان اینکه هدف میدکو این است که به سمت الگوی جهانی پیش رود و در این راستا یکی از شرکت‌هایی که ایجاد شد شرکت فروسیلیس غرب بود، ادامه داد: قبل از آن دو شرکت بین سال‌های 67 تا 74 به وسیله آلمانی‌ها و نروژی‌ها قبل از مجموعه ما در استان‌های دیگر ایجاد شده بود و بعد از آن هیچ سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت نگرفته بود.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس اضافه کرد: شرکت فروسیلیس غرب در اردیبهشت سال 90 با هدف تولید و صادرات اقدام به احداث سومین کارخانه بزرگ تولید فروسیلیسیم با ظرفیت تولید 12 هزار تن کرد.

وی گفت: در بهمن ماه سال 92 کوره گرم این کارخانه را آماده کردیم و تولید آزمایشی از اسفندماه همان سال به مدت یک ماه  شروع شد، در فرودین ماه سال 93 نیز تولید تجاری ما از این شرکت آغاز شد.

میرابوالفتحی با بیان اینکه کاری کردیم در کشور این صنعت مبنا و الگوی توسعه شرکت ما بود، اظهار کرد: اگر ما وارد این کار نمی‌شدیم صنعت کشور در این راستا توسعه پیدا نمی‌کرد؛ بعد از آن نیز واحدهای دیگر در کشور احداث و واحدهای کوچک دیگری راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه نیاز مصرف فروسیلیسیم برای فولادسازی‌های میدکو را ما انجام می‌دهیم، گفت: فروسیلیسیم در فولادسازی‌ها کاربرد دارد، ما در ابتدای تولید با 12 هزار تن شروع کردیم و نیاز میدکو 16 تا 17 هزار تن فروسیلیس است.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس گفت: ما کوره دوم را نیز در طرح توسعه از سال قبل شروع کردیم که تا پایان این ماه کار انجام می‌شود و تولید به 24 هزار تن خواهد رسید، کار به مدت یک ماه آزمایشی خواهد بود و تولید تجاری از اسفندماه امسال شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه با تولید فروسیلیس در فاز دوم زنجیره فولاد در کشور تکمیل می‌شود گفت: علاوه بر این با تولید فاز دوم از واردات این نوع آلیاژ نیز به کشور جلوگیری خواهد شد.

میرابوالفتحی افزود: در راستای حمایت از تولید داخل با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات این محصول بالاتر رفت تا علاوه بر حمایت از واحدهای تولید داخل شاهد خروج ارز در این زمینه نباشیم.

وی با بیان اینکه 20 میلیون تن فولاد تولید کشور است، افزود: بیش از 100 هزار تن فروسیلیس نیاز داریم که ما 20 درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم و با تولید فولاد در کشور حتما توسعه را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی نیازی به واردات نداریم گفت: بخشی از تولید ما هم صادر می‌شود، ضمن اینکه سعی کرده‌ایم  الگوی ما تولید با کیفیت و هماهنگ با اهداف میدکو باشد، در این زمینه باید حرف برای گفتن مطابق با استانداردهای جهانی داشته باشیم.

ابوالفتحی با بیان اینکه در جهان 6 میلیون تن فروسیلیس تولید می‌شود گفت: از این میزان 50 درصد را کشور چین و مابقی را نیز دیگر کشورهای دنیا از جمله هندوستان، آمریکا و ایران تولید می‌کنند.  

وی گفت: محصول جانبی ما از این شرکت که به صورت غبار است از طریق بگ فیلترها جمع‌آوری می‌شود و برای بتن‌های سبک و سازهای سنگین  به کار می‌رود، این محصول الان به خصوص در ساخت و سازها در مناطق عسلویه کار می‌رود.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس اضافه کرد: در سال بیش از 3 هزار تن میکروسیلیکا تولید می‌کنیم و افزایش ظرفیت آن به 6 هزار تن خواهد رسید؛ در این بخش ما به آذربایجان صادرات داریم.

وی با بیان اینکه فروسیلیس نیز به کشورهای آلمان، ترکیه و ارمنستان صادر می‌شود،گفت: ما علاوه بر گواهینامه‌های مختلفی که از داخل و خارج دریافت کردیم توانستیم گواهینامه کیفیت برتر را نیز از اروپا کسب کنیم و به عنوان کارآفرین برتر در استان مطرح شویم چراکه کیفیت ما از چین و هند بالاتر است.

میرابوالفتحی افزود: در سطح رقابت نیز هشت واحد صنعتی بعد از ما ایجاد شد که در حال حاضر ما در کنار این واحدها حالت رقابتی داریم.

وی با بیان اینکه مشتریان این شرکت واحدهای بزرگی چون فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، ذوب آهن خوزستان و سایر واحدها و همچنین واحدهایی مانند سایپا برای تولید قطعات است گفت: باید سعی کنیم در کنار تامین محصول این واحدها بازار صادرات را نیز حفظ کنیم اما اصل هدف ما تامین تولید واحدهای داخلی است.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس اظهار کرد: در سال آینده باید 30 تا 40 درصد کوره جدید را برای واحدهای صادراتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه توجه به مسائل زیست‌محیطی برای ما بسیار مهم است، تأکید کرد: از همان ابتدا تلاش ما بر این بوده واحدهای غبارگیری را با کیفیت کامل و بدون مشکلات زیست محیطی ایجاد کنیم و در حال حاضر یک‌هزار و 536 واحد فیلتر داریم.

میرابوالفتحی افزود: برای سال آینده نیز مقدمات کار برای صنعت سبز را انجام خواهیم داد که با دانشگاه تهران قرارداد بستیم تا سال آینده بتوانیم به عنوان صنعت سبز در کشور مطرح شویم.

وی از اشتغال 170 نفر در این شرکت خبر داد و با بیان اینکه توانستیم مجموعه اطراف منطقه خودمان را به کار بگیریم، گفت: 70 درصد پرسنل ما بومی هستند و بعضی مواقع که نیاز به تخصص خاص بوده از نیروهای استان و تعداد انگشت‌شماری نیز از خارج از استان به کار گرفته‌ایم.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس با بیان اینکه با طرح توسعه تعداد اشتغال ما به 240 نفر خواهد رسید، اظهار کرد: در بخش اجتماعی هم سعی کردیم با همکاری نهادهای مربوطه کمک به دانش‌آموزان محروم و بی‌سرپرست را در برنامه داشته باشیم و در بخش ورزشی و فرهنگی نیز فعالیت‌های خوبی را اجرا کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولیدی بزرگ گواهینامه ایزو را از داخل و خارج دارد، تصریح کرد: سعی کرده‌ایم چارچوب مدیریتی ما نیز در قالب آن باشد.

میرابوالفتحی گفت: چشم‌انداز آینده ما این است که واحد ما یک واحد برتر فروسیلیسم و در چارچوب میدکو و شاخص‌های جهانی باشیم و راهبردمان نیز کیفیت برتر و ارزش پایدار باشد.

وی اظهار کرد: یکی از راهبردهای ما نیز این است که بتوانیم از منابع به شکل بهره‌وری استفاده کنیم و بتوانیم تامین مالی و مواد اولیه را حتی امکان از داخل کشور تهیه کنیم.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس گفت: در بخش کارخانه و تجهیزات نیز  بیش از 70 درصد از مواد ساخت کارخانه از داخل و کمتر از 30 درصد آن از خارج بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ما سعی کردیم مشتریان را به سرعت و در زمان کم جذب کنیم، تصریح کرد: مشتریان  ما واحدهای بزرگ هستند.

میرابوالفتحی با بیان اینکه  ظرفیت این شرکت از معدن نهاوند با ظرفیت 500 هزار تن و همچنین از معدن روانسر در استان کرمانشاه با حدود 4 میلیون تن با عیار متوسط 98 درصد تامین می‌شود تصریح کرد: این معادن با مالکیت شرکت فروسیلیس است و این شرکت مجوز و پروانه بهره‌برداری از این واحدها را دارد.

وی با اشاره به اینکه نزدیک 25 هزار تن نیاز سالانه ماست و ظرفیت این معدن به 50 هزار تن می‌رسد تا بتوانیم دو کوره را تامین کنیم، تأکید کرد: بقیه مواد ما برای تولید کمکی هستند که از داخل تامین می‌شود، تنها یک خمیر که در داخل تولید نمی‌شود را از خارج وارد می‌کنیم.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول کارخانه در بخش ریالی را 50 میلیارد تومان و در بخش ارزی را 3 میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در فاز دوم نیز در بخش ریالی 65 میلیارد تومان و در بخش ارزی 3 میلیون و 200 یورو بوده است، بانک پاسارگاد، صنعت و معدن و صندوق توسعه نیز ما را در تامین مالی کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارخانه فروسیلیس سعی کرده مواد اولیه واحدهای را کمتر از قیمت خارجی بدهد گفت: با توجه به کیفیت خوبی که داریم قیمت ما کمتر از قیمت جهانی است.

میرابوالفتحی گفـت: فروسیلیس هنوز در کشور اشباع نشده و یک نیاز برای واحدهاست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مصرف برق واحد فروسیلیس برق بالایی است افزود: منبع اصلی کار ما برق است و در هر کارخانه 15 مگاوات برق نیاز داریم که هر دو کارخانه 30 مگاوات نیاز دارد.

مدیر کارخانه فروسیلیس غرب پارس با بیان اینکه در این زمینه خود کارخانه یک پست 63/20 دارد گفت: ایجاد پست بسیار هزینه‌بر بوده و حدود 15 میلیارد هزینه داشته است اما نیاز ما به برق بالا بود، در این راستا شرکت برق باختر نیز همکاری خوبی با ما داشته است.

وی با بیان اینکه همه مدیریت استان باید از صنایع و واحدها حمایت کند خاطرنشان کرد: با هماهنگی و همکاری همه مسئولان و دستگاه‌ها سعی کردیم مشکلات را حل کنیم و مشکلی در کارخانه نداشته باشیم.

میرابوالفتحی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید فروسیلیس در کشور 100 هزار تن است که در سال آینده به 150 هزار تن می‌رسد.

عناوین برگزیده