تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۱:۵۴
بازدید: ۳۵۴
کد خبر: ۸۸۲۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در نخستین نشست خبری انجمن زغال‌سنگ ایران مطرح شد:

به معادن زغال‌سنگ یارانه تولید بدهید

می متالز - نخستین نشست خبری انجمن زغال‌سنگ ایران با اصحاب رسانه به منظور اعلام برنامه و اهداف این انجمن برگزار شد.
به معادن زغال‌سنگ یارانه تولید بدهید

به گزارش می متالز، در این نشست خبری، رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران از برگزاری جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه شنبه هفته جاری به منظور ارائه پیشنهادها و ارائه گزارشی از وضعیت معادن زغال‌سنگ کشور خبر داد. رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران در ابتدای این نشست گفت: نخستین استخراج زغال‌سنگ در ایران برای تامین زغال‌سنگ مورد نیاز کارخانه‌های قند و ذوب آهن از البرز انجام شده است. محمد مجتهدزاده، با اشاره به آخرین وضعیت تولید زغال‌سنگ در ایران گفت: درخشان‌ترین دوره فعالیت معادن زغال‌سنگ در ایران در سال‌های ۴۵ تا ۵۵ به دلیل عملکرد آخرین فناوری‌های روز دنیا بوده است.به گفته وی، نواحی زغال‌خیز ایران ۱۰۰هزار کیلومتر از مساحت ایران شامل طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی را تشکیل می‌دهند که مجموع این ۴ ناحیه، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی زغال‌سنگ کک‌شو و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ حرارتی است و ذخایر احتمالی زغال‌سنگ کشور بین ۲تا۳ برابر این ارقام ارزیابی می‌شود. مجتهدزاده ادامه داد: بر اساس آمار دقیق تولید، امسال معادل یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ از این ۴ ناحیه تولید کردیم که نسبت به سال ۹۵ از رشد ۱۵ درصدی برخوردار بوده و حاصل عملیات زغالی در طبس است.


۲ کوره بلند نیازمند کنسانتره زغال‌سنگ

رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران در ادامه درباره نیاز کشور به زغال‌سنگ گفت: کوره بلند ذوب‌آهن اصفهان به ۱میلیون و ۷۰۰ هزار تن زغال‌سنگ نیاز دارد و البته باید بدانیم برای تامین نیاز این واحد معادن زغال‌سنگ راه‌اندازی شده‌اند. کوره بلند خاورمیانه در زرند نیز که سال ۹۷ وارد مدار تولید می‌شود نیازمند زغال‌سنگ است پس ما در ایران دست کم به ۳میلیون و ۵۰۰هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ نیاز خواهیم داشت و باید بازار زغال‌سنگ کشور را تامین کنیم. به گفته وی، اکنون ۱۳هزار نفر به شکل مستقیم در معادن زغال‌سنگ کشور فعال هستند و ما می‌توانیم با افزایش تولید و مکانیزه کردن معادن، این رقم را به ۲۰هزار اشتغال مستقیم ارتقا دهیم. موارد یادشده نشان می‌دهد معادن زغال‌سنگ در چند دهه گذشته جا مانده و نتوانسته‌اند در حد تامین نیاز کشور به خوبی عمل کنند و در سطح اقدامات در۴۰ سال گذشته باقی مانده‌اند. در این میان تنها معدن طبس تجهیز شده است و در حد استاندار جهانی قرار دارد که خود یک الگو است زیرا این واحد در امسال می‌تواند ۵۵۰هزار تن تولید داشته باشد و باعث افزایش تولید در امسال شده است. به گفته رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران، بعد از حادثه معدن زمستان یورت، افکار عمومی متوجه شرایط معادن زغال‌سنگ کشور شد. ارزیابی من از ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور این است که بیشتر آنها در معرض خطری مشابه زمستان یورت قرار دارند زیرا اتفاق رخ داده در این معدن به دلیل استاندارد نبودن تجهیزات بوده است. خوشبختانه بعد از حادثه معدن زمستان یورت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، حساسیت بیشتری روی معادن زغال‌سنگ دارد و پایش و نظارت بر معادن زغال‌سنگ به مراتب بهتر شده است یعنی وزارتخانه و سازمان نظام مهندسی معدن به شکل دقیق‌تری نظارت بر معادن را در پیش گرفته‌اند و معادنی که در معرض خطر هستند را تعطیل می‌کنند.


اولویت وزارتخانه، ایمنی معادن زغال‌سنگ

مجتهدزاده ادامه داد: دیدگاه جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که اولویت کاری در فعالیت معدنی، ایمنی در معادن زغال‌سنگ است.وی افزود: از اهداف اصلی انجمن زغال‌سنگ، توجه و ایجاد حساسیت به مسائل ایمنی در معادن زغال‌سنگ است که این انجمن در بحث ایمنی، پیشنهاداتی دارد و شرایط ایمنی معادن را بررسی کرده است. قرار است اطلاعاتی درباره ایمنی معادن به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه دهیم. مجتهدزاده در ادامه سخنانش از برگزاری جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت در سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و گفت: قرار است جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار کنیم و در آن گزارشی از وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ ارائه دهیم. همچنین پیشنهادی برای ایجاد ۴ مرکز اچ‌اس‌ای در ۴ ناحیه زغال‌سنگ کشور با مرکزیت ناحیه زغال‌سنگ کرمان، زغال‌سنگ طبس، البرز شرقی و البرز مرکزی از سوی دولت، مطرح شده که براساس آن مجهز شدن معادن به تجهیزات ایمنی، کنترل شرایط معدن و ایمنی معادن و آموزش هنگام انجام کار کارگران از سوی این ۴ مرکز را به وزیر ارائه خواهیم کرد. وی با بیان اینکه تجهیزات ایمنی در ایران بسیار نامناسبند ادامه داد: باید در هر معدنی، گروه ایمنی و نجات مستقر شود، تجهیزات لازم در آنها اختیار قرار گیرد و هر کارگر معدن به یک کپسول خودنجات مجهز شود. در حوزه معدن بخشی محق‌تر از زغال‌سنگ برای یارانه تولید نداریم اما در این ۶ سال، این معادن هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند. مجتهدزاده با بیان این مطلب ادامه داد: پیشنهاد ما این است که در قالب یارانه تولید، کپسول‌های انفرادی و دستگاه‌های سنجش گاز و تجهیز گروه‌های امداد و نجات به معادن زغال‌سنگ داده شود. این یک خواسته عمومی برای ۱۳ هزار نیروی فعال در معادن زغال‌سنگ کشور است.


قیمت زغال‌سنگ را جهانی کنیم

رئیس انجمن زغال‌سنگ ایران همچنین درباره بحث اقتصادی معادن زغال‌سنگ کشور گفت: معادن زغال‌سنگ در ایران به عنوان یک بخش ضعیف شناخته شده‌اند چراکه نزدیک به ۳ دهه است سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه‌ای در معادن زغال‌سنگ انجام نشده است. وی با بیان اینکه دولت باید نقش تاثیرگذاری بین بازار انحصاری و تولیدکننده داشته باشد در ادامه گفت: امسال نرخ زغال‌سنگ در بازارهای جهانی شکوفاترین وضعیت را داشته و نرخ از مرز ۲۵۰ دلار در هر تن هم عبور کرده اما در ایران هنوز با گذشت ۱۰ ماه از سال، نرخ از سوی دولت اعلام نشده است. مجتهدزاده با بیان اینکه باید انگیزه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاری در این معادن ایجاد شود، ادامه داد: یکی از پیشنهادهای ما این است که نرخ زغال‌سنگ را به نرخ جهان نزدیک کنیم. برای نمونه، دلیل اصلی رشد اقتصادی امریکا در سال گذشته میلادی، اعطای بالاترین معافیت مالیاتی به زغال‌سنگ و تحرک در این بخش بوده است، در حالی که نرخ زغال‌سنگ در ایران هنوز بر اساس همان بهای سال ۹۵ یعنی هر تن ۴۵۰هزار تومان است که کمتر از نصف بهای جهانی زغال‌سنگ است. امیدواریم در جلسه پیش رو با وزیر صنعت، معدن و تجارت بتوانیم زغال‌سنگ را برای سال ۹۷ قیمت‌گذاری کنیم. مجتهدزاده گفت: اگر در یک دوره ۴ساله از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ منابع مالی به صورت تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، معادن کوچک و متوسط با میزان تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌توانند با نوسازی ماشین‌آلات، تولید خود را یک میلیون تن افزایش دهند. میزان رقمی که مورد نیاز این معادن است ۱۰۰میلیون دلار منابع ارزی و ۵۰۰میلیارد تومان منابع ریالی است. برای معادن بزرگ نیز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی مورد نیاز است که اگر تسهیلات در اختیار واحدها قرار گیرد، تولید یک میلیون و ۸۰۰ هزار تنی را به ۲ میلیون تن خواهیم رساند.


تولید زغال‌سنگ در کشور کم شده است

سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران نیز در این نشست خبری اظهار کرد: تولید زغال‌سنگ در ایران پیشینه ۵۰ ساله دارد و بخش زیادی از فعالیت معدنکاری در ایران را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: بعد از اینکه موضوع فولادسازی و ایجاد واحد ذوب‌آهن در دهه ۴۰ خورشیدی مطرح شد، قرار بود معادن زغال‌سنگ و ذخایر آن را برای تامین نیاز این واحدها احیا کنند.
وی ادامه داد: در دوره‌ای، زغال‌سنگ کرمان ۶۰۰ هزار تن تولید داشت اما اکنون به کمتر از ۳۰۰هزار تن رسیده است. وقتی معدنکاران در صنعت زغال‌سنگ این شرایط را دیدند به این فکر افتادند که یک تشکل غیردولتی برای زغال‌سنگ پایه‌گذاری کنند و بعد از گذشت یک سال این انجمن شکل گرفت. اکنون ۹۵درصد از تولیدکنندگان زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو در ایران عضو این انجمن هستند و تشکل خوبی پاگرفته است. به گفته دبیر انجمن زغال‌سنگ کشور، هدف اصلی این انجمن دفاع از کیان صنعت زغال‌سنگ است زیرا اعتقاد داریم زغال‌سنگ یک منبع انرژی خوب و اقتصادی برای ایران است و جای توسعه بسیاری دارد. به عقیده وی، ما با کمک دولت می‌توانیم استخراج از معادن زغال‌سنگ را توسعه دهیم چراکه با توجه به نیاز ذوب‌آهن اصفهان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن زغال‌سنگ در سال و همچنین راه‌اندازی کوره‌بلند شرکت میدکو، در سال آینده روی هم رفته به ۴میلیون تن زغال‌سنگ نیاز داریم پس می‌توانیم با راه‌اندازی معادن داخلی، این نیاز را تامین کنیم. به گفته وی، معادن زغال‌سنگ می‌توانند اشتغال خوبی ایجاد کنند اما برای رسیدن به این مهم باید با کمک دولت شبکه‌های جدید مکانیزه و نیمه‌مکانیزه استخراج را راه‌اندازی کنیم و ایمنی معادن را افزایش دهیم.

منبع: صمت
عناوین برگزیده