تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۹
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۸۸۲۹۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

استراتژی فولاد مبارکه برای فولادساز شدن

می متالز - شرکت فولاد مبارکه اصفهان به تازگی استراتژی اصلی خود را روی ساخت داخلی قطعات و تجهیزات قرار داده است تا با بومی سازی تمام قطعات وارداتی صنعت فولاد، گام دوم استراتژی خود را یعنی ورود به پروژه های فولادسازی بردارد.
استراتژی فولاد مبارکه برای فولادساز شدن

به گزارش می متالز، با وجود اینکه در هفته های اخیر اقتصاد ایران تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و فعالیت بنگاه ها و حتی اجرای پروژه ها با تاخیر مواجه شده ، اما در شرایط کنونی برخی شرکت ها با حفظ اصول بهداشتی و پاکسازی محیط کار به دنبال تداوم بخشیدن فعالیت های خود هستند که بخشی از آن ها در تقویت پازل خودکفایی کشور نقش موثری دارد، در یکی دو سال گذشته استراتژی فولاد مبارکه اصفهان بر بومی‌سازی استوار بوده است و با قدم نهادن در تولید تکنولوژی و تأمین نیازهای این صنعت به دنبال رفع مشکلات ناشی از تحریم و به‌روزرسانی تکنولوژی تجهیزات در بخش فولاد بوده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان چندی پیش اعلام کرده بود که« شرکت فولاد مبارکه به دنبال اجرای استراتژی جدیدی در صنعت فولاد است، همانطور که شرکت پوسکو کره جنوبی پس از 40 سال تولید فولاد، امروز به یکی از بزرگترین سازنده های تجهیزات و سازه های فولادی تبدیل شده و فولاد مبارکه نیز در مسیر گام خواهد گذاشت.»

یک عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت فولاد ایران از نظر خودکفایی به جایگاه ویژه ای دست یافته است، اظهار کرد: در شرایط کنونی شرکت فولاد مبارکه موقعیت ویژه ای برای تقویت صنعت فولاد در کشور دارد، هر چند در حال حاضر تاکید بر داخلی سازی در تجهیزات این صنعت هنوز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

احمد دنیا نور با بیان اینکه یک از مسائلی که در زمینه بومی سازی تجهیزات از اهمیت بالایی دارد، توجه به نیاز کشور است، افزود: اگر یک تجهیز خاص برای یک یا چند شرکت ساخته شود صرفه اقتصادی چندانی ندارد، اما اگر همان تجهیزات را برای تمام واحدهای و شرکت های داخلی ساخته شود به دلیل اینکه به تیراژ بالاتری نیاز دارند صرفه اقتصادی دارد، به عبارت دیگر برخی تجهیزات استهلاک بالایی دارند و وقتی شرکت های فولادی برای تامین این تجهیزات هماهنگی لازم را داشته باشند و به صورت کلی اعلام نیاز شود ساخت داخلی آن تجهیزات صرفه اقتصادی مناسبی دارد که در شرایط کنونی نیز گام های در این مسیر برداشته شده است.

 

مسیر داخلی سازی در صنعت فولاد

روند داخلی سازی در کشور مسیر جدیدی را در صنعت فولاد آغاز کرده، برای نمونه در شرکت فولاد مبارکه تیم تخصصی برق، مکانیک و اتوماسیون، طراحی، ساخت و بومی‌سازی ماشین‌های برش پس از یک دورۀ چهارده‌ماهه، ماشین برش جدید را راه‌اندازی کرد و در مدار تولید قرار داد تا فرایندهای تولید و تعمیر را تسهیل کند، به عبارت دیگر زمان تعمیرات به‌شدت کاهش می‌یابد و باعث می‌شود مقطع برش از لحاظ کیفیت به حد مطلوب ارتقا یابد و عیوب در این حوزه کاهش چشمگیری پیدا کند. همچنین این شرکت با با طراحی و تولید ورق‌های عملیات حرارتی‌پذیر، ایران را از واردات این گرید خاص که در صنایع ماشین‌سازی و تولید انواع پیچ و مهره و... کاربرد بالایی دارد، بی نیاز کرد و عملا ایران به جمع صادرکنندگان آن پیوست. در این رابطه محسن رضایی کارشناس بومی‌سازی فولاد مبارکه  گفته« بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، خرید قطعات یدکی الکتریکی، تعمیرگاه مرکزی و شرکت رشد صنعت نیرو بیش از 32 میلیارد ریال برای فولاد مبارکه صرفۀ اقتصادی به همراه داشته است.»

همچنین رئیس خطوط آنلینگ نورد سرد شرکت فولاد مبارکه با اشاره به اینکه داخلی سازی صددرصد قطعات برای صنعت فولاد ضروری است، گفت: در حال حاضر طرح بومی سازی قطعاتی که در صنعت فولاد توسط شرکت های خارجی تامین می شد تهیه شده است که بر مبنای آن  شرکت های زیرمجموعه فولاد مبارکه ارزیابی چگونگی همکاری در ساخت این تجهیزات را با کمک سایر شرکت های داخلی در دستور کار قرار داده اند.

اکبر نادری  با تاکید بر اینکه هدف این است که بتوانیم راه اندازی خطوط تولید فولاد در کشور را بومی سازی کنیم، افزود: هم اکنون حدود یک سوم از قطعات صنعت فولاد از طریق واردات تامین می شود که البته ابن تجهیزات بسیار خاص هستند و اگر تاکنون داخلی سازی نشده بودند به دلیل نیاز کم کشور و عدم وجود صرفه اقتصادی برای ساخت آن بود، چراکه برخی از این قطعات طول عمر بالایی دارند از این رو سرمایه گذاران چندان رقبتی برای ساخت داخلی آن نداشتند، حال با توجه به اینکه کشور در شرایط تحریم قرار دارد و برخی محدودیت ها به صنعت فولاد کشور آسیب وارد می کند ساخت داخلی این تجهیزات با حمایت سایر شرکت ها می تواند گام مهمی در موفقیت استراتژی بومی سازی باشد که هم اکنون قدم های آن برداشته شده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به تازگی استراتژی اصلی خود را روی ساخت داخلی قرار داده است تا با بومی سازی تمام قطعات وارداتی صنعت فولاد گام دومی استراتژی خود را یعنی ورود به پروژه های فولادسازی گام بردارد. بر همین مبنا در حال حاضر طرح بومی سازی قطعاتی که در صنعت فولاد توسط شرکت های خارجی تامین می شد تهیه شده است که بر مبنای آن  شرکت های زیرمجموعه فولاد مبارکه ارزیابی چگونگی همکاری در ساخت این تجهیزات را با کمک سایر شرکت های داخلی در دستور کار قرار داده اند.

عناوین برگزیده