تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۵۷۴
کد خبر: ۹۰۴۲۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
مدیرعامل شرکت ذوب صنعتگران:

برای صادرات تولیدات چدنی برنامه داریم

می متالز - مدیرعامل شرکت ذوب صنعتگران گفت: با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه کشور و رکود صنعت خودرو در ایران، بازار چدن مانند گذشته پررونق نیست و به همین دلیل برای دریافت مجوز صادرات اقدام کرده‌ایم تا تولیدات چدنی خود را به شرکت‌های خودروساز کشورهای خاورمیانه از جمله ترکیه، عمان و ارمنستان صادر کنیم.
برای صادرات تولیدات چدنی برنامه داریم

به گزارش می متالز، بابک میروردی‌زاده، اظهار داشت: شرکت ذوب صنعتگران و مجتمع فولادی کیمیا که زیرمجموعه هلدینگ گروه صنعتی کیمیا هستند، از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فلزی کشور محسوب می‌شوند و مالکان این مجموعه صنعتعی با سابقه‌ای بیش از 40 سال در حوزه ریخته‌گری، حدود ۱۶ سال است که در قالب شرکت‌های رسمی در شهرستان علویجه اصفهان مشغول به فعالیت هستند.

میروردی‌زاده در خصوص فعالیت‌های شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گروه صنعتی کیمیا عنوان کرد: در شرکت ذوب صنعتگران به شکل تخصصی به تولید انواع شمش چدن اعم از چدن آلیاژی، چدن‌های داکتیل و چدن خاکستری می‌پردازیم. مجتمع فولاد کیمیا نیز به صورت تخصصی در زمینه فولاد فعالیت می‌کند و توانایی شمش‌های فولادی در مقاطع مختلف ۱۲۵، ۱۵۰ و انواع شمش‌های آلیاژی، ساختمانی و قطعات ریخته‌گری فولاد آلیاژی تا تناژ ۲۰ تا ۲۵ تن را دارد.

مدیرعامل شرکت ذوب صنعتگران ضمن اشاره به این موضوع که بیشترین درصد مشتریان این شرکت از بخش دولتی و در حوزه خودروسازی هستند، یادآور شد: البته در حال حاضر با توجه به بحث تحریم‌ها و رکود صنعت خودرو در ایران، بازار چدن در کشور مانند گذشته پررونق نیست؛ به همین دلیل با همفکری مدیران مجموعه، برای دریافت مجوز صادرات اقدام کرده‌ایم و بازار هدف صادرات ما نیز شرکت‌های خودروساز کشورهای خاورمیانه مثل ترکیه، عمان و ارمنستان در نظر گرفته شده است.

وی در این مورد افزود: با توجه به مشترک بودن منافع این دو شرکت، به طور همزمان بحث ورود به حوزه صادرات مجتمع فولاد کیمیا نیز پیگیری می‌شود اما نکته‌ای که در این مورد وجود دارد این است که با توجه به تعرفه‌های در نظر گرفته شده صادرات شمش فولادی ساختمانی توجیه و صرفه اقتصادی ندارد و ترجیح و برنامه‌ریزی ما بر صادرات شمش‌های آلیاژی است و امیدواریم تا با این سیاست‌گذاری، بتوانیم کسادی و رکود بازار داخلی صنایع را جبران کنیم و ضمن سودآوری، در رونق اقتصاد صنعتی کشور نیز نقش داشته باشیم.

میروردی‌زاده در مورد تامین مواد اولیه مورد نیاز این مجموعه بیان کرد: طبیعتا ما آهن اسفنجی و قراضه مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. منبع تامین قراضه مورد نیاز ما نیز بیشتر از ضایعات خط تولید قطعات خودرو است که حدود ۸۰ درصد حجم قراضه مورد استفاده ما را تشکیل می‌دهد؛ اما نکته جالب در مورد تامین مواد اولیه صنعت فولاد این است که چرا با وجود این همه معدن سنگ آهن در کشور ما و توان بالا در استخراج و تولید مواد اولیه این صنعت در کشور و با در نظر گرفتن این نکته که ظاهرا با در نظر گرفتن عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات سنگ آهن و کنسانتره، جلوی خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه فولادسازی گرفته شده است، ما همچنان در مورد تامین آهن اسفنجی مورد نیاز خود دچار مشکل هستیم و البته باید این نکته را هم در نظر بگیریم که کیفیت فعلی آهن اسنفجی کارخانه‌های ما مانند گذشته نیست و تنزل پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ذوب صنعتگران در خصوص تاثیر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بر میزان تولید این شرکت اذعان کرد: این شرایط موجب شده است تا بحث بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت‌های صنعتی، قوت بگیرد ولی فعالیت‌های انجام شده تا امروز نتوانسته ما را به طور کلی از واردات بی‌نیاز کند و ما هنوز در خصوص تامین تجهیزات مشکلات فراوانی را تجربه می‌کنیم. بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید کارخانه، هنوز در کشور بومی‌سازی نشده و تولید نمی‌شوند و ما را به صورت کامل به واردات این اقلام وابسته کرده است؛ وارداتی که تحت تاثیر تحریم‌ها با مشکلات زیادی در حوزه نقل و انتقالات ارزی و بانکی مواجه شده است. به همین دلیل کشورهای اروپایی با ما وارد معامله نمی‌شوند و ما باید با ترفندهای مختلف قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق دفاتر دبی یا کشورهای چین و هند خریداری و وارد کنیم. مراحل تولید ما در بحث فروآلیاژها نیز تحت تاثیر همین موضوع است و تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید فروآلیاژها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی در خصوص طرح‌های توسعه در دست اجرای این مجموعه ابراز کرد: در راستای طرح‌های توسعه، همین امسال خط آلیاژی و ریخته‌گری قطعات آلیاژی مجموعه ما با حضور استاندار افتتاح شد که در حال حاضر نیز در حال فعالیت است و فولادهای آلیاژی دقیق را تولید می‌کند. همچنین ما در حال حاضر نیز پروژه‌ای برای تولید نسوزها داریم که در مراحل آکادمیک و تست قرار دارد؛ اما اگر بخواهیم این توسعه و گسترش فعالیت مستمر و ادامه‌دار باشد، باید بسترسازی‌های مناسب نیز در مورد آن صورت گیرد و قوانین و دستورالعمل‌ها در راستای تسهیل این موضوع وضع شوند.

میروردی در این خصوص اضافه کرد: اگر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، حمایت‌های لازم از رونق تولید ملی انجام شود، تولیدکنندگان و فعالان صنعت نیز آمادگی لازم برای نقش‌آفرینی در پیشرفت کشور را دارند و از هیچ اقدامی در این زمینه مضایقه نمی‌کنند.

مدیرعامل شرکت ذوب صنعتگران ضمن اشاره به لزوم کمک نهادهای بالادستی به شرکت‌های فعال در این حوزه، تصریح کرد: البته آنچه از آن به عنوان کمک یاد می‌کنیم، به کمک‌های مالی محدود نمی‌شود؛ آنچه در حال حاضر می‌تواند از این کمک‌ها موثرتر و ضروری‌تر باشد و تولیدکنندگان و فعالان صنایع به دنبال عملی شدن آن هستند، بیشتر شامل وضع قوانین مناسب و دستورالعمل‌های ثابتی در مورد صنعت است تا تولیدکنندگان و اهالی صنعت بتوانند با برنامه‌ریزی بلندمدت در این حوزه به فعالیت بپردازند. قوانین و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه و آنی در این سال‌ها باعث شده‌اند تا صاحبان صنعت نتوانند برای فعالیت خود نقشه راه ترسیم کنند و بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند و سرمایه‌گذاری بسیاری از اهالی صنعت نیز به دلیل همین بی‌ثباتی، بی‌نتیجه مانده است. در حقیقت، شرایط موجود و نوسانات قیمت در صنعت فولاد، برای هیچ یک از اصحاب صنایع خوشایند نیست و امیدواریم که بتوانیم از این مرحله به سلامت گذر کنیم.

میروردی در پایان با گلایه از مالیات بر ارزش افزوده تعلق گرفته به قراضه، عنوان کرد: درباره مالیات بر ارزش افزوده‌ای که به قراضه مورد نیاز صنایع فلزی، به عنوان ماده اولیه در تولید تعلق می‌گیرد، در مجامع و جلسات مختلف بارها صحبت کرده‌ایم. در واقع مالیات بر ارزش افزوده قراضه‌ای که به دست تولیدکننده می‌رسد، پیش از بازیافت و تبدیل شدن به قراضه اخذ شده و قاعدتا نباید دوباره ارزش افزوده به آن تعلق گیرد. کارشناسی‌های متعدد درباره این موضوع انجام شده و با انجمن فولاد جلساتی را نیز داشته‌ایم اما متاسفانه در این چند سال، نه توانسته‌ایم که مسولان را برای حذف آن متقاعد کنیم و نه حتی میزان آن را از ۹ درصد کاهش دهیم؛ امیدواریم در آینده این اتفاق بیفتد تا یکی از مشکلات ما در زمینه تامین مواد اولیه برطرف شود.

عناوین برگزیده