به گزارش می متالز، فولاد ماده اولیهای است که بیشترین استفاده آن در ساخت خودرو است. این ماده بهدلیل استحکام بالایی که دارد بیشترین کاربرد را در صنعت خودرو دارد و از اینرو در تمام خودروهای موجود در جهان قابل استفاده است.
فولاد در ساخت قطعاتی مانند سقف خودرو، شاسی، چرخها، ترمزها، سیستم اگزوز، موتور، صفحات بدنه، ستون در و سقفها استفاده میشود.
یک خودرو از حجم زیادی از فولاد تشکیل شده است، بهطوری که در یک خودروی معمولی حدود یک تن و در خودرو شاسی بلند حدود هزار و ۴۰۰ کیلوگرم فولاد به کار رفته است، علاوه بر آن ساخت شاسی زیرین یا شبکهای خودرو که اسکلت خودرو را تشکیل میدهد از این ماده است.
حال امروز خبرها حاکی از افزایش قیمت فولاد است.
در این راستا گفتوگویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو داشتیم که در ادامه ماحصل آن را با هم میخوانیم:
امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو در ارتباط با تاثیر گرانی فولاد بر قیمت خودرو در بازار داخلی اظهارکرد: در دو سال گذشته قیمت مواد اولیه خودرو با قیمت جهانی افزایش و کاهش داشته است. درحالحاضر قیمت مواد اولیه خودرو چهار برابر شده است.
کاکایی افزود: با افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازها قیمت خودرو را در زمان مناسب خود افزایش ندادند و نتیجه این امر زیان چند میلیارد تومانی بود که به صنعت خودرو تحمیل شد.
وی مطرح کرد: تحریمهای امریکا چیزی بوده که از بیرون تحمیل شده ولی همین که چنین خسارتی به صنعت خودرو وارد شده به معنی آن است که در مقابل تحریمها تضعیف شده و در مجموع افت معنی دار تولید داشتیم.
کاکایی افزود: در چند ماه اخیر در نتیجه تلاشهایی که صنعت خودرو انجام داده، تولید بالا رفته است اما باز هم این تولید اختلاف معنی داری با ظرفیتهای موجود و تقاضا بازار دارد. با این همه زیان متاسفانه تقاضای بسیار بالایی حداقل برای سرمایهگذاری وجود دارد.
وی ادامه داد: مصرف برآوردهای قدیمی نشان میدهد حداقل یک میلیون و دویست هزار خودرو برای مصرف نیاز است اما چیزی که الان شاهدیم که هر دفعه که سایتهای خودروسازی پیش فروش میگذارند ۵ میلیون نفر ورود میکنند و۱و نیم تا ۲میلیون تقاضای سرمایهگذاری وجود دارد.
این کارشناس حوزه خودرو در ادامه به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: بازار خودرو درحالحاضر به بازار سرمایهگذاری تبدیل شده است و در این بازار تقاضا بالا و عرضه کم است.
کاکایی بیان کرد: افزایش قیمت فولاد از دو منظر قابل بررسی است. افزایش قیمت فولاد تأثیری بر قیمت خودرو ندارد، زیرا زیان افزایش قیمت فولاد را خودروساز میدهد و معنی این که قیمت فولاد افزایش یافته به معنای این است که که زیان خودروساز بیشتر میشود.حال خودرو ساز چقدر توان دارد که این زیان را متحمل شود بحثی جدا است و ممکن باعث کاهش ظرفیت شود. اگر همچین اتفاقی رخ دهد، قطعا قیمتها را بالا میبرد اما در کوتاه مدت اتفاقی نخواهد افتاد. چون این زیان را مردم حس نمیکنند، مانند قیمت پراید که همچنان در کارخانه ۳۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.
وی گفت: قیمت فولاد در بازار به قیمت ارز بستگی دارد و افزایش قیمت فولاد در این راستا به معنای کاهش ارزش پول ملی در برابر ارز است و اگر این طور باشد قطعا قیمت خودرو بالا میرود.
این کارشناس حوزه خودرو افزود: فولاد به عنوان یکی از کالاهای پایهای که ارزش آن معمولا بر اساس ریال و ارزش بازار جهانی تعیین میشود درحالحاضر افزایش نرخ داشته است، همانند نرخ ارز، طلا، و قیمت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت فولاد موقت است و اگر ادامه دار باشد به معنای کاهش ارزش ریال است و از نظردیگر افزایش قیمت خودرو به بحث بازار سرمایهگذاری مرتبط است.