به گزارش می متالز، حتی اگر پول خرید یکی از ۱۵۰ استون مارتین والکری را - که قرار است دو سال دیگر به بازار بیاید - داشتید باز هم نمیتوانستید به نمایشگاه بروید و یکی بخرید. این خودروی ۲.۶ میلیون دلاری طوری دقیق و ظریف طراحی شده که خریداران باید قبل از نهاییشدن ساخت، آن را پرو کنند.
والکری تازهترین عضو باشگاه انحصاری خودروهای سوپر اسپرت است که از نظر قابلیتهای حرکتی، امکانات و میزان لوکس بودن در میان کلاسهای خودرو، بالاترین رده را دارد. خودروهای سوپر اسپرت گرانترین خودروها به حساب میآیند. والکری محصول همکاری برند انگلیسی خودروهای لوکس استون مارتین با آدرین نیویی مهندس مسابقات فرمول وان است. به همین خاطر یک خودروی دوگانه به حساب میآید که هم خصوصیات ماشین مسابقه را دارد و هم میشود آن را در خیابان راند. در ساخت والکری فیبر کربن به کار رفته و موتور وی-12 آن قدرت باورنکردنی ۱۰۰۰ اسب بخار را دارد. کلا قرار بوده ۱۵۰ دستگاه والکری تولید شود و تمام آنها همین حالا به فروش رفته است.
خریداران این خودروی سوپر اسپرت جزو ثروتمندترین افراد دنیا هستند که در کلکسیون خود ماشینهای گران فراوانی دارند، اما اینیکی کمی فرق میکند. ماریک رایشمن از مسئولان ارشد استون مارتین میگوید: «خریداران این مدل هیجانزدهاند. خودرو از مدتها پیش به آنها نشان داده شده و تکتک آنها آن را پرو کردهاند.»
درست خواندید. آگوست گذشته خریداران این مدل در کالیفرنیا در جلسهای خصوصی آن را تماشا کردند، سوارش شدند و بعد مشخصات فیزیکی تکتکشان ثبت شد.
والکری در کالیفرنیا ماشینی ۹۵ درصد آماده به حساب میآمد: بعضی از سیستمها مثل قطعات موتور هنوز نهایی نشدهاند و تست ماشین در جاده در مرحله بعدی قرار دارد. بدنه والکری به شدت متفاوت و رادیکال طراحی شده و مهندسان استون مارتین باید مطمئن شوند ماشین با این سرعت بالا در جاده به پرواز درنخواهد آمد. والکری تا سال ۲۰۱۹ به خریداران تحویل داده نخواهد شد.
رایشمن درباره طریقه شخصیسازی والکری میگوید: «وقتی درباره مشخصات ماشینتان تصمیم گرفتید، در رنگهای انتخابیتان برای شما یک مدل کوچک و دقیق از آن را میسازیم (یکهجدهم اندازه والکری واقعی). شما دوباره شروع به انتخاب و تغییر مشخصات میکنید و رنگ و جنس بخشهای مختلف را آنقدر عوض میکنید و این روند آنقدر تکرار میشود تا نظرتان تامین شود.»
برای یکی از مشتریان که خواستار رنگی کمیاب بوده تا حالا ۱۰ نوع از این مدلها ساخته شده است.
این حد از شخصیسازی مکرر تقریبا همه بخشهای ماشین را شامل میشود: از جنس صندلی، داشبرد و سقف گرفته تا حاشیهدوزیها. میزان انعکاس نور بدنه و حتی روکش چرخها هم توسط مشتری انتخاب میشود.
شخصیسازی در کابین نیازمند اندازهگیری دقیق مشخصات فیزیکی راننده است. کابین راننده که درون فریم حشرهمانند والکری قفل شده، یک مثلث دنج است: راننده و مسافر به یک ضلع آن مثلث تکیه میدهند و دو ضلع دیگر آرامآرام به سمت نقطهای در جلو شیب پیدا میکنند. پای راننده و شخص کناریاش تقریبا در این نقطه به هم میرسد. هیچ فضایی، حتی یک نگهدارنده لیوان بین دو صندلی نیست. هردو صندلی مستقیما به کف و دیواره کابین وصل شدهاند. صندلیها هم کاملا فیکس هستند و فقط پدالها و فرمان پردکمه قابلیت تنظیم دارند. برای کنترل و راحتی حداکثر، تمام بخشهای صندلی با اندازه دقیق لیزری وزن، قد، دور کمر و اندازه دست راننده تنظیم شدهاند.
در مراسم پرو در کالیفرنیا، مارک گانتلت مدیر فروش ویآیپی استون مارتین میگوید: «شما اساسا در این ماشین، مثل رانندههای مسابقات اتومبیلرانی مینشینید. پاهای شما از حالت عادی رانندگی بالاتر خواهد آمد.» خبرنگار بیزینسویک که در جلسه حاضر بوده به همراه ۱۵۰ خریدار ماشین را تست کرد. «بعد از جملات گانتلت درباره ماشین مسابقه اصلا انتظارش را نداشتم که نشستن در والکری اینقدر راحت باشد.» البته رایشمن تاکید میکند که سرنا ویلیامز - تنیسور و سفیر برند استون مارتین - زمانی که ۶ ماهه باردار بوده توی آن نشسته و مشکلی پیش نیامده است: «قد من ۱۹۳ سانتیمتر است و توی ماشین با خانم ویلیامز جا شدم.»
تمرکز تیم رایشمن روی این مسئله است که این موشک زمینی را در رانندگی روزانه قابل استفاده کنند. «ما میخواهیم این ماشینی باشد که بتوانید در خیابان سوارش شوید و لذتش را ببرید.» اما انتظار نداشته باشید راحتی باقی ماشینهای لوکس نصیبتان شود. رایشمن میگوید: «توی ماشین دستگاه تهویه هوا کار گذاشتهایم چون کابین بسیار کوچک است و این کار سختی نبود. اما دیگر از صندلی ماساژور خبری نیست.» از سیستم صوتی هم خبری نخواهد بود. در والکری فقط صدای غرش موتور را خواهید شنید.