به گزارش می متالز، تولیدکنندگان ایرانی 5 هزار دستگاه واگن باری تولید می کنند. پیشتر گفته شده بود که وزارت صنعت تفاهمی با راهآهن انجام داده که نیاز به این واگنها از مسیر تولید داخلی انجام شود. محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت هم چندی پیش گفته بود: با توجه به دستوراتی که دادهشده است و تفاهمی که بین آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و آقای نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت حاصل میشود میتوانیم با همکاری بانکها این تسهیلات را تأمین کنیم. به گفته او 5 هزار دستگاه واگن قابلیت خوبی است و حداقل ظرفیت بین 2 تا 3 سال چند واحد تولیدی کشور را میپوشاند. این در حالی است که چند روز پیش، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای ۶ هزار و ۸۰۰ واگن باری قرارداد همکاری با روس ها داریم که بخش اعظم این واگن ها در ایران ساخته می شود، گفت: برای سه سال آینده، بخش عمده واگن سازی ایران مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و همین الان هم فعال است. براساس صحبت های آخوندی، «با شرکت مشترک ایرانی و کره ای قرارداد ساخت ۵۴۰ واگن برای استفاده در حمل و نقل حومه ای به امضا رسانده ایم؛ ضمن اینکه قراردادهای جدید خرید و ساخت واگن های مسافری با آلمان ها، روس ها و کره ای ها هم در دست اقدام داریم.»
محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاعات بیشتری از قراردادهای ساخت واگن در ایران را مطرح کرد.
قرارداد واگن باری منعقد شده است. این قرارداد شامل 5 هزار واگن است که بین سه تولیدکننده داخلی تولید واگن باری تقسیم شده است. کارها انجام شده، نمونه سازی ها تولید شده و تاییدیه آن هم گرفته شده است. به این ترتیب تولیدکنندگان در حال حاضر در فاز شروع به تولید انبوه هستند. واگن پارس، واگن کوثر از جمله این سازنده ها هستند.
زمان بندی دارد. هرکدام براساس زمان بندی مخصوص، تولیدات را تحویل می دهند.
در خصوص واگن های مسافری و متروی، قراردادهای مشترکی هماهنگ شده است. نظارت بر ساخت و پیمانکاران داخل بر عهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.
بله، دوسه قرارداد است که با توجه به نوع قطار و ویژگی هایی که از نظر واگن درون شهری یا برون شهری است تقسیم بندی می شود.
تا جایی که اطلاع دارم، 560 دستگاه برای واگن مترو به مناقصه رفته و به همین زودی ها برنده مشخص می شود. این مناقصه ها هم براساس سیاست هایی استفاده از ظرفیت تولیدکننده داخلی مدیریت می شود.