تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۹
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۹۰۸۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
برای ستاد مبارزه با کرونا:

تسهیل ورود آمبولانس‌ها از گمرک

می متالز - قائم مقام وزیر صمت: امروز ۵۰ دستگاه آمبولانس برای مقابله با کرونا به ستاد ملی مبارزه با این بیماری تحویل داده شد.
تسهیل ورود آمبولانس‌ها از گمرک

به گزارش می متالز، قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در مراسم تحویل آمبولانس از شرکت ایران خودرو دیزل به ستاد مبارزه با کرونا، گفت: امروز ۵۰ دستگاه آمبولانس برای مقابله با کرونا به ستاد ملی مبارزه با این بیماری تحویل داده شد که ورود آن‌ها از گمرک کشور با سرعت انجام شده است.
آقای حسین مدرس خیابانی افزود: تجهیز این آمبولانس‌ها نیز به صورت یک کار جهادی از سوی شرکت ایران خودرو دیزل انجام شده است، زیرا انجام این فعالیت به صورت عادی ۲۰ روز زمان می‌برد، درحالیکه این آمبولانس‌ها در مدت بسیار کوتاه تجهیز و امروز به ستاد مبارزه با کرونا تحویل داده شد.
وی با اشاره به بازدید از خط تولید ایران خودرودیزل گفت: هم اکنون ظرفیت عظیمی در مجموعه ایران خودرو دیزل ایجاد شده است که از این ظرفیت استفاده نشده است و ما باید تلاش کنیم با کمک این ظرفیت آمبولانس‌ها و یا انواع دیگر آن را داخلی سازی کنیم تا هم از خروج ارز جلوگیری و هم ایجاد اشتغال شود.
قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دولت برای استفاده از این ظرفیت خالی، افزود: اگر دغدغه اصلی ما تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی و یا نوسازی آن است، باید تمرکز خود را بر روی این ظرفیت خالی قرار دهیم.
آقای مدرس خیابانی، با بیان اینکه شرکت‌های تولیدکننده خودرو به اندازه نیاز همه شهرداری‌های کشور برای تجهیز ناوگان اتوبوسرانی دارای ظرفیت هستند، ادامه داد: ما در بخش‌های مختلف در انواع ناوگان حمل و نقل عمومی، کشنده‌های سنگین و انواع عمومی بیرون و درون شهری باید موضوعی به نام واردات را از ذهنمان خط بزنیم و هم اکنون ایران خودرو آمادگی دارد که تاکسی‌های مورد نیاز شهرداری‌های سراسر کشور را با کمک شرکت سایپا تامین کند و البته درحال حاضر امکان تولید ۴۰ هزار دستگاه در این دو شرکت فراهم است که اگر نقدینگی به موقع تامین شود این رقم قابل افزایش است.
وی با اشاره به امکان تولید ۶ هزار دستگاه اتوبوس هم گفت: در شرکت ایران خودرو امکان تولید اتوبوس، ون و مینی بوس وجود دارد، همچنین امکان نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های از رده خارج شده شهرداری نیز در اینجا میسر است، البته این شرکت خواستار این است که وزارت کشور به صورت مستقیم درخصوص نوسازی و بازسازی ناوگان طرف حساب ایران خودرو دیزل قرار گیرد تا با یک پارچه شدن مدیریت امکان برنامه ریزی منسجم بر روی ظرفیت‌ها و خطوط موجود ایجاد شود. در این راستا باید تلاش کنیم شرکت ایران خودرو دیزل نیز مانند ایران خودرو تسهیلات مناسبی دریافت کند.
آقای مدرس خیابانی افزود: اگر ترجیح ما توسعه ناوگان عمومی و استفاده بیشتر مردم از این ناوگان است باید این ظرفیت مورد استفاده قرار بگیرد.
قائم مقام وزیر صمت در ادامه از همکاری ارگان‌های مختلف برای تامین ماسک مورد نیاز کشور خبر داد.
آقای حسین مدرس خیابانی با بیان اینکه هم اکنون وزارت بهداشت مکلف به بسیج نیرو‌های خود برای پیشگیری و درمان از کرونا است، گفت: وزارت صمت نیز تامین ماسک و ژل مورد نیاز کشور را پشتیبانی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون میزان نیاز کشور به ماسک از توان تولید فاصله بسیار زیادی گرفته است، افزود: هم اکنون هماهنگی بسیار خوبی با همه بخش‌ها برای تولید ماسک ایجاد شده و البته ما به راه‌های دیگر نیز فکر می‌کنیم.
آقای مدرس خیابانی گفت: درحال حاضر واحد‌های صنعتی، کارگاه‌های تولید پوشاک، اتحادیه پوشاک، اتاق تعاون، بسیج اصناف، ستاد اجرای فرمان امام (ره) و نیرو‌های مسلح در تلاش برای تولید ماسک هستند و وزارت صمت نیز برای تامین پارچه مورد نیاز این کالا که از جنس مخصوصی است درحال فعالیت است. در جلسه روز گذشته ستاد مبارزه با کرونا نوع پارچه مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت تعیین شد، همچنین قیمت این ماسک‌ها نیز که به صورت پارچه‌ای و چندبار مصرف هستند، تعیین شده است.
وی با اشاره به تعیین شبکه‌های توزیع مختلف و دسته بندی آن‌ها برای ماسک‌های تولیدی در ۲۱ واحد تولیدی، افزود: ماسک‌های تولیدشده در واحد‌های صنعتی به طور کامل در اختیار هیات امنای ارزی و بخش‌های درمانی و بیمارستانی قرار خواهد گرفت، ماسک‌های تولیدشده در کارگاه‌ها از طریق سه شرکت بزرگ پخش محصولات بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت در چند روز آینده در اختیار داروخانه‌ها قرار خواهد گرفت.
قائم مقام وزیر صمت ادامه داد: بخشی از نیاز کشور نیز با کمک بسیج اصناف تامین خواهد شد، زیرا علاوه بر درمانگاه‌ها و مردم، کارخانه‌های صنعتی و صنوف نیز نیازمند ماسک هستند که بسیج اصناف آن‌ها را تامین خواهد کرد علاوه بر این‌ها واردات ماسک نیز تسهیل شده و نوع سه لایه و n ۹۵ بدون تشریفات گمرکی وارد خواهند شد و با دستور ابلاغ شده بانک مرکزی باید ارز مورد نیاز آن‌ها را در اولویت تامین کند.
آقای مدرس خیابانی درخصوص تامین الکل و ژل ضدعفونی کننده هم گفت: هم اکنون در اکثر کارخانه‌های تولیدکننده الکل و ژل ضدعفونی کننده بازرسان مقیم مستقر شده اند که آن‌ها براساس حواله‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، الکل را در اختیار کارخانه‌ها قرار می‌دهند و ژل ضدعفونی کننده نیز در کارخانه‌ها تحویل داده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه سیستم توزیع اینترنتی این کالا‌ها هستیم، افزود: برخی شرکت‌ها برای توزیع اینترنتی اعلام آمادگی کردند که باتوجه به ممنوعیت و محدودیت رفت و آمد مردم در مراکز خرید و عرضه تجارت الکترونیک می‌تواند شکل بگیرد، بنابراین جلسات متعددی را با شرکت‌های مجازی برگزار کردیم که بتوان مایحتاج مردم را به صورت الکترونیکی و تلفنی و با کمک صنوفی که در رکود هستند مانند پیک‌های موتوری و آژانس‌ها تامین کنیم.
آقای مدرس خیابانی گفت: البته درحال رایزنی با وزارت بهداشت برای تدوین گواهی سلامت به این کالا‌ها هستیم که مردم با خیال راحت به صورت اینترنتی خرید کنند.
وی افزود: این ویروس با گستردگی شیوعی که داشت همه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده و طبق اعلام انجام شده مردم باید از رفت و آمدها، تجمعات و مسافرت‌های غیرضروری خودداری بکنند، ولی این به معنای تعطیل شدن همه فعالیت‌های معمول و اقتصادی کشور نیست روز گذشته رئیس جمهور در ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد همه کارخانه باید با ظرفیت کامل کار کرده و البته طبیعی است که وزارت بهداشت پروتکل‌های کنترل و پیشگیری کننده را اعلام کند تا تولید به صورت مطمئن انجام شود.
قائم مقام وزیر صمت با تاکید بر جدی گرفتن هشدار‌های وزارت بهداشت از سوی مردم و رعایت نکات مطرح شده برای حفظ سلامت خود و اطرافیانشان ادامه داد: در این روز‌ها که کشور نیاز به همیاری دارد برخی از افراد نان خودشان را در گرفتاری مردم جستجو می‌کنند بنابراین باتوجه به این موضوع همه انبار‌ها و مراکز نگهداری کشور تحت رصد است و ما هیچ حاشیه امنی را برای این مراکز به جا نگذاشته ایم و باتوجه به نیاز قابل توجه کشور و روزانه به موادبهداشتی هیچ بهانه‌ای برای انبارشدن این کالا‌ها وجود ندارد و البته سازمان حمایت نیز از طریق سامانه انبار‌ها و رصد کالا و با کمک گشت‌های مشترک با تعزیرات حکومتی، بازرسان مقیم، اطلاعات سپاه و پلیس آگاهی همه انبار‌ها را تحت نظارت دارد.
آقای مدرس خیابانی با بیان اینکه دولت اجازه سوء استفاده را به سودجویان نمی‌دهد، گفت: طرح‌های تشدید نظارت ما از ششم اسفندماه کلید خورد و منطبق با نیاز و کالای اساسی مردم است، زیرا با شروع بیماری کرونا الگوی خرید مردم بر روی ارزاق عمومی و کالا‌های اساسی و بهداشتی متمرکز شده است، بنابراین همکاران ما تلاش می‌کنند نظارت خود را در این بخش شدت بدهند و ما از طریق سامانه ۱۲۴ و اپلیکیشن ۱۲۴ آماده دریافت شکایات مردم و رسیدگی به آن هستیم.
وی با اشاره به وجود چهار هزار بازرس فعال در کشور افزود: ماهانه ۱۰ هزار گشت مشترک با تعزیرات انجام می‌شود و البته ۳۳ هزار مورد بازرسی نیز بازار را کنترل می‌کنند، اصناف نیز بازرسی‌های خود را انجام می‌دهند و البته به نظر می‌رسد که مردم هم در این مسیر باید ما را یاری کنند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد