تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۹۰۹۱۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

آرسلورمیتال با توافق، برنامه خروج از کارخانه فولاد ایلوا را به حالت تعلیق درآورد

می متالز - رویترز گزارش داد؛ آرسلورمیتال روز چهارشنبه اعلام کرد که با این توافقنامه امضا شده شاهد تزریق چشمگیر بودجه از سوی دولت ایتالیا به کارخانه فولاد ایلوا خواهیم بود که باعث تعلیق و دور شدن پیشنهاد ما جهت تملک کامل این واحد مشکل دار خواهد شد. جهت استحضار آرسلورمیتال از سال 2018 مالکیت ایلوا را بر عهده گرفته است.
آرسلورمیتال با توافق، برنامه خروج از کارخانه فولاد ایلوا را به حالت تعلیق درآورد

به گزارش می متالز، این توافق یک فرصت استراحت چهار ماهه برای حل اختلافات آرسلورمیتال ایجاد می کند که تهدید کرده بود کارخانه ایلوا را به دولت بر می گرداند. این موضوع در راستای عدم توافقات جهت نجات کارخانه ای بود که روزانه 2 میلیون یورو (معادل 2.2 میلیون دلار) در سال گذشته ضرر می داد.

با این توافق، تغییراتی به شرح ذیل در قرارداد خرید اولیه ایلوا ایجاد خواهد شد و رم (ایتالیا) حداقل سهامی معادل سهام آرسلورمیتال بابت بدهی های معوقه کارخانه بدست خواهد آورد.

در صورت تکمیل این توافقنامه، قرارداد اصلی اجاره به شرط تملیک و خرید که طبق آن آرسلورمیتال به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان، ایلوا را به دست خواهد آورد تا ماه می 2022 بسته خواهد شد.

با این حال تسویه حساب نهایی به یک سرمایه گذاری جدید بستگی دارد که تا 30 نوامبر اجرایی خواهد شد. در غیر این صورت آرسلورمیتال گفته به شرط انجام یک پرداخت توافقی حاضر است از این قرارداد کناره گیری کند.

آینده این کارخانه برای دولت های متوالی ایتالیا گرفتاری هایی را ایجاد کرده است. این دولت ها تلاش کرده اند تا نیاز به پاکسازی آلودگی کارخانه شهر جنوبی Taranto که در یک منطقه توسعه نیافته واقع است را مرتفع کرده تا هزاران فرصت شغلی را حفظ نمایند.

سال گذشته آرسلورمیتال پس از آنکه پارلمان در طول پاکسازی کارخانه به شدت آلوده مذکور، ضمانت مصونیت از پیگرد قانونی در مورد خطرات زیست محیطی را لغو کرد، اعلام کرد از توافق خرید سال 2018 خارج خواهد شد و کنار خواهد کشید.

در پاسخ به این موضوع نمایندگان ایلوا خواستار حکمی برای جلوگیری از این رویداد و توقف آن شدند و مقرر شده بود در روز جمعه در دادگاهی در میلان موضوع مطرح و تصمیم گیری گردد که کلا منتفی شد.

طبق این برنامه سرمایه گذاری، ایلوا در تکنولوژی های تولید فولاد با کربن کمتر سرمایه گذاری خواهد کرد و سرمایه گذاران خارجی نسبت به تامین سرمایه، ساخت و راه اندازی تاسیسات واحد احیا مستقیم DRI اقدام خواهند کرد و نهایتا کوره قوس الکتریکی EAF توسط آرسلورمیتال ساخته خواهد شد.

اتحادیه های کارگری ایتالیا از انعقاد این توافقنامه انتقاد کرده و سوالات کلیدی را در مورد آینده کارخانه ای که بیش از 8000 کارگر و هزار نفر دیگر به عنوان تامین کننده یا پیمانکار وابسته در آن مشغول به کار هستند را مطرح کرده است.

اتحادیه های Cgil و Cisl و Uil در بیانیه ای مشترک گفتند: درمورد تعهد مالی آرسلورمیتال در شرکت جدید مشکوک هستند و ناشناخته هایی درمورد این تعهد وجود دارد.

رئیس اتحادیه کارگران و فلزکاران Uilm یعنی Rocco Palombella گفت: این توافقنامه فقط اختلافات حقوقی را برطرف کرده اما پاسخی به مشکلات اصلی گروه های مختلف این کارخانه نمی دهد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده