تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۷۲۷
کد خبر: ۹۱۰۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با تلاش حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت معدنی و صنعتی گل گهر انجام شد:

همکاری گل گهر برای مهار کرونا در سیرجان

می متالز - با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و جلوگیری از شیوع آن در شهرستان سیرجان و به ویژه منطقه معدنی و صنعتی گل گهر، به دستور مدیر عامل گل گهر کمیته ویژه مقابله با این ویروس در روزهای اولیه شیوع آن در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تشکیل گردید و زیر نظر مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست تصمیمات لازم و ضروری در این باره اتخاذ گردید.
همکاری گل گهر برای مهار کرونا در سیرجان

به گزارش می متالز، از آنجایی که بنا به گفته مسوولان بهداشتی و درمانی کشور، معادن و صنایع معدنی یکی از مکان های در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، خوشبختانه با توجه به برگزاری جلسات مستمر کمیته مقابله با ویروس کرونا در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و رصد تمامی مسائل بهداشتی و ایمنی و نیز تاکید ویژه مهندس ملارحمان مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر مبنی بر بکارگیری تمام توان موجود در مقابله با این ویروس و حفظ سلامت پرسنل زحمتکش این شرکت، بحث شیوع ویروس کرونا در این مجموعه کاملا در دست کنترل است و هیچ مورد مشکوکی در این باره وجود ندارد.

مهندس مجید علیدادی سلیمانی، معاون توسعه ی مدیریت و سرمایه انسانی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفت: "در اولین روزهایی که انتشار ویروس کرونا در شهرستان سیرجان اعلام شد، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر آمادگی خود را برای پشتیبانی مالی از حوزه بهداشت و درمان سیرجان اعلام کرد. همچنین این شرکت برای همکاری با مجموعه بهداشت و درمان سیرجان در جهت تامین و تهیه اقلام بهداشتی در شهرستان اعلام آمادگی نمود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر علاوه بر تدابیر و برنامه های مختلف برای کلیه پرسنل شاغل در منطقه معدنی و صنعتی گل گهر، در جهت حفظ سلامت شهروندان اقدام به خرید ۲۵ دستگاه تب سنج، ۲۰ عدد سمپاش و ۱۰۰۰ عدد ماسک N۹۵ نموده و این اقلام بهداشتی را به مرکز بهداشت شهرستان سیرجان اهدا کرده است. اختصاص چند دستگاه از ماشین های آتش نشانی شرکت گل گهر برای ضد عفونی معابر شهری و نیز هماهنگی و همکاری با دانشگاه علوم پزشکی سیرجان جهت پیشگیری و کنترل ویروس کرونا از دیگر اقدامات شرکت گل گهر میباشد". وی به سوالاتی در زمینه اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا در سطح منطقه گل گهر پاسخ داد.

 

در وهله نخست چه کارهایی برای مقابله با ویروس کرونا در منطقه گل گهر صورت گرفت؟

کمیته و کارگروه بهداشت در سطح شرکت و تیم بازرسی بهداشتی برای بازدید از کلیه شرکت های پیمانکار، کمپ های کارگری، اماکن عمومی و تیم های ضد عفونی کننده شرکت های پیمانکار و مجتمع تشکیل شد. همچنین ثبت انگشت ورود و خروج و تایید کار کرد توسط مدیریت های مربوطه لغو گردید. گام بعدی چکاب روزانه نیروهای پیمانکار، آموزش نیروهای خدماتی جهت ضد عفونی اماکن عمومی و دفاتر، بکارگیری همیاران سلامت جهت پیشگیری از شیوع بیماری و پایش افراد، ضد عفونی کلیه ساختمان ها اماکن ورختکن ها، بازرسی و سرکشی مداوم و روزانه بازرسان بهداشت محیط از کمپ های کارگری و توزیع اقلام ضد عفونی محیطی بین پیمانکاران بود. به منظور ضد عفونی مکان ها حدود ۴۰۰ لیتر ماده ضدعفونی کننده سطوح جهت استفاده در مجتمع و دفاتر و تجهیزات مورد نیاز جهت پیشگیری، پایش و کنترل بیماری "ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش، ۴۰ دستگاه تب سنج، ۲۰ دستگاه سمپاش، گان و..." خریداری شد.

 

کمیته مقابله با ویروس کرونا در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر چه اقداماتی برای ورود و خروج افراد انجام داده است؟

در این کمیته تصمیم بر این شد تا ماموریت های خارج از استان لغو شود، بر ماموران بازگشتی از مناطق با شیوع بالا و اتباع خارجی مستقر در مجتمع نظارت ویژهای انجام شود، از ورود نیروهای جدید به سایت و افزایش تاریخ اعتبار کارت های صادره تردد، ممانعت به عمل آید. ورود کلیه اتباع خارجی، ورود بازدید کنندگان به مجتمع لغو شود. کلیه دوره های آموزشی، سمینارها و همایش ها، شرکت در نمایشگاه ها و کارگاه های کشور و نیز کلیه مسابقات و رویدادهای ورزشی در این منطقه معدنی لغو گردد. تمامی این تصمیمات تا کنون در شرکت گل گهر اجرا شده است.

 

گفته می شود منطقه گل گهر سیستم پخش غذای روزانه بین پرسنل شرکت ها و کارمندان را قطع کرده است.

رستوران های منطقه تعطیل شده است و توزیع غذای بیرون بر صرفا برای نیروهای شیفتی با رعایت کلیه نکات بهداشتی اعم از حفاظت بهداشت غذایی و فردی و سرو در ظروف یک بار مصرف آلومینیومی انجام می شود. تعطیلی آبدارخانه ها و عدم سرو میوه و شیرینی در سطح شرکت جلوگیری از ورود غذا به سایت از شهر و رستوران های اطراف، تعطیلی بوفه مواد غذایی واقع در درب ورودی شماره ۲ و نانوایی مجتمع از جمله تدابیر پیشگیرانه است. همچنین تعطیلی مهمانسرای شرکت و عدم پذیرش مهمان از سایر شهرها و لغو و تعطیلی مهمانسراهای شرکت در سایر استان ها و شهرها از دیگر اقدامات پیشگیرانه در خصوص شیوع ویروس کرونا در سطح شرکت معدنی و صنعتی گل گهر می باشد.

 

چه تصمیمی برای کم کردن حضور پرسنل شاغل در گل گهر گرفتید؟

عدم برگزاری جلسات غیر ضروری در دستور کار قرار گرفته است، در شرایط فعلی تنها جلسه ای که چند بار در هفته تشکیل می شود، جلسات کارگروه بهداشت منطقه گل گهر به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا است. لغو کلیه آزمون های استخدامی و ارتقایی، کاهش جلسات غیر ضروری و برگزاری جلسات به صورت مجازی و حضوری با فاصله، کاهش زمان حضور نیروهای ستادی و همچنین کاهش حضور تعداد پرسنل در مجتمع با تشخیص مدیریت مربوحله از دیگر تصمیمات برای عدم حضور و ارتباط پرسنل در شرکت گل گهر است.

 

با توجه به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس برای انتقال پرسنل به معدن و قرار گرفتن تعداد زیادی از پرسنل در کنار هم چه برنامه ای تدارک دیدید؟

از اقدامات انجام شده در این زمینه ثابت شدن و لغو چرخشی بودن سرویس های ایاب و ذهاب اعم از سواری و اتوبوس است استفاده از ماسک در محل کار و داخل اتوبوس و سواری الزامی است. ضد عفونی روزانه ناوگان حمل و نقل، سواری و اتوبوس ها هم انجام شده است.

 

برای کم کردن حضور پرسنل در شرکت گل گهر چه برنامه ای تدارک دیده شده است؟

کاهش ساعت کار پرسنل به صورت 7 - 13:45، اصلاح و مدیریت ساعات شیفت پرسنل نوبت کار، کاهش ۵۰ درصدی نیروهای ستادی و اداری، کاهش فعالیت نیروهای پروژه ای، عدم تایید اضافه کار پرسنل عادی و روز کار، عدم حضور پرسنل خانم دارای فرزند کمتر از ۶ سال در سایت و عدم حضور بانوان باردار و بیماران خاص "دستورالعمل وزارت بهداشت" در سایت و اعمال دور کاری برای آنها از جمله مواردی است که در این زمینه تدارک دیده شده است.

 

اطلاع رسانی در مورد ویروس کرونا در گل گهر به چه شکل بوده است؟

اطلاع رسانی و آگاهی بخشی روزانه به صورت چاپ بنر، تراکت و آموزش های چهره به چهره ارسال پیام و نکات بهداشتی در قالب سیستم پیام و پیامک، جمع آوری کلیه لیوان ها و لوازم مشترک مصرفی در دفاتر و جایگزینی با لیوان و اقلام یکبار مصرف، توزیع گسترده لوازم حفاظت فردی اعم از ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی دست بین پرسنل با مواجه بالا از جمله کارهایی است که برای اطلاع رسانی کلیه پرسنل انجام شده است.

 

در زمینه ی رعایت نکات بهداشتی در مواجهه با بیمار مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا چه آموزش هایی به پرسنل داده اید؟

برگزاری آموزش های لازم در خصوص پیشگیری از بیماری، موافقت با دورکاری پرسنل حساس و دارای بیماری خاص (مشکلات تنفسی، دیابت، قلبی و عروقی و...)، مرخصی اجباری جهت نیروهای دارای علایم شبیه آنفولانزا، پرسنل خانم باردار و حضور ۲۴ ساعت کادر درمانی در مجتمع و آمادگی خدمات رسانی در روند پیشگیری بیماری در منطقه کمک موثری است.

موارد زیر نیز جهت مواجهه پرسنل کادر درمانی گل گهر با بیماران مشکوک در نظر گرفته شده است:

  • آموزش و تدوین دستورالعمل و فرآیند مواجه با بیماران مشکوک برای پرسنل درمانی
  • ارزیابی و تب سنجی موارد درخواستی
  • توزیع ماسک به بیماران مراجعه کننده و آموزش چهره به چهره 
  • الزام گزارش و معرفی افراد مشکوک به بیماری به واحدهای بهداشتی و درمانی
  • تعبیه و جانمایی جهت استقرار بیماران انتقالی (قرنطینه)
  • ضد عفونی روزانه محیط اورژانس و آمبولانس ها
  • تهیه ملزومات کادر درمانی مواجه با بیماران مشکوک
  • امحا و دفن استاندارد لوازم مصرفی بیماران مشکوک
  • اختصاص یک دستگاه آمبولانس جهت انتقال بیماران احتمالی و مشکوک به محل اعلامی از سوی دانشگاه
  • پایش بیماران اعزامی به شهر
  • ارتباط موثر با مسوولان و افراد مرتبط بهداشتی شهر
منبع: می متالز
عناوین برگزیده