به گزارش می متالز، مشاهدات میدانی این تیم کارشناسی حاکی از وقوع ناپایداری و ریزش از نوع قاشقی، در دامنه تراسبندی شده با هدف تثبیت آزاد راه بوده است همچنین دیواره تخریب شده دارای ارتفاعی بیش از 50 متر و شیب کلی بیش از 60 درجه بوده است. پاشنه این ریزش در سطحی تقریبا هم تراز جاده بوده و تخریب کامل دیواره را به همراه داشته است.
این گزارش میافزاید: حالت محدب دیواره، شیب کلی زیاد و عدم بهرهگیری از تجهیزات پایدارسازی مناسب و نیز تاثیر عوامل طبیعی محیطی را میتوان بهعنوان مهمترین دلایل این ناپایداری شیب برشمرد.
به گفته کارشناسان مرکز پژوهشهای سازمان زمینشناسی، شیب در نهشتههای تودهای گراولی در زمینهای از مارنهای خاکستری قرار دارد که منشا آن سنگ نهشتههای سازند شمشک در بالادست است. بر پایه برداشتهای اولیه، به گمان قوی این نهشتهها در پی یک لغزش قدیمی در دامنه شکل گرفتهاند.
گفتنی است در خلال این بازدید میدانی، ابعاد رخداد و راهکارهای رفع و پایدارسازی آن با حضور معاون آزاد راه تهران شمال و سایر مسئولین حاضر در محل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.