تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۹۱۸۷۷
سرویس خبر : انرژی

بازندگان بزرگ جنگ قیمت نفت

می متالز - ویا پیامنی: تحلیلگران در گفتگوهایی با CNBC عنوان کردند که تشدید جنگ قیمت نفت که بین عربستان سعودی و روسیه شکل گرفته است، بازار را برای بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان نفت خام جهان در یک وضعیت آزار‌دهنده قرار می‌دهد و درآمد‌زایی بسیاری از آنها را در ماه‌های آینده مهار می‌کند.
بازندگان بزرگ جنگ قیمت نفت

به گزارش می متالز، بنچ‌ مارک بین‌ المللی نفت خام برنت در صبح روز پنج‌شنبه هفته گذشته با ۴.۴ درصد کاهش به قیمت ۳۴.۲۳ دلار در هر بشکه معامله شد، درحالی که نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با ۴ درصد کاهش به قیمت ۳۱.۶۴ دلار در هر بشکه به فروش رسید. به این ترتیب قیمت نفت در سال جاری تقریبا نصف شده است.

کاهش معاملات آتی نفت خام در فاصله کوتاهی بعد از شکست مذاکرات بین عربستان سعودی و روسیه ایجاد می‌شود.

بازارها به توافق بین ریاض و مسکو و همچنین سایر تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به منظور تعمیق کاهش تولید نفت و افزایش قیمت‌ها امیدوار بودند، اما شکست غیرمنتظره این گروه در دستیابی به توافق در مورد سیاست تولید باعث شد که قیمت نفت سقوط کند.

اطلاعیه غافلگیرکننده دونالد ترامپ در روز دوشنبه مبنی بر ممنوعیت سفر از قاره اروپا به دنبال اطلاعیه سازمان جهانی بهداشت که ویروس کرونا را یک بیماری همه‌گیر نامید، مانند یک کاتالیزور برای کاهش بیشتر قیمت نفت در روز پنج‌ شنبه عمل کرد.

جنگ قیمت نفت برای شیل آمریکا به چه معناست؟

بیشتر تحلیلگران انرژی این تئوری را که جنگ قیمت شکل‌ گرفته بین عربستان سعودی و روسیه به منظور هدف قرار دادن نفت شیل آمریکا طراحی شده است رد می‌کنند، اما پیش‌ بینی می‌شود که این صنعت متحمل سختی و زحمت شود.

سازمانSAFE که در زمینه راهکارهای کاهش وابستگی ایالت متحده آمریکا به نفت فعالیت می‌کند، معتقد است که صنعت نفت آمریکا بازنده جنگ قیمتی است که در حال حاضر شکل گرفته است.

«راب دایاموند» رئیس و مدیر اجرایی سازمان SAFE در فاصله کوتاهی بعد از اینکه متحدان اوپک و غیر اوپک برای رسیدن به یک توافق با شکست مواجه شدند، گفت: عربستان سعودی برخلاف اینکه ادعا می‌کند که برای ایجاد ثبات در بازار یک تولید کننده در نوسان است اما در واقع این نوسانات به بازار آزاد و توانایی رقابت آسیب می‌رساند. صنعت ما و اقتصاد ایالت‌متحده این بار نیز چاره‌ای جز تماشا کردن ندارد، چرا که عربستان سعودی قیمت نفت را با توجه به اولویت‌های داخلی خود تنظیم می‌کند.

ترامپ در ابتدا از اعلام جنگ قیمت بین عربستان سعودی و روسیه استقبال کرد و پایین آمدن قیمت نفت را خبر خوبی برای مصرف‌کنندگان ایالت متحده آمریکا دانست.

از همان زمان عربستان سعودی سیگنال‌هایی از نیت خود برای جاری کردن سیل نفت خام به بازار اعلام کرد و از برنامه‌های متعلق به آرامکو سعودی برای افزایش تولید تا ۱۳ میلیون بشکه در روز پرده برداشت.

تصور می‌شود چنین اقدامی می‌تواند موجی از ورشکستگی‌ها و کاهش سرمایه‌گذاری را در ایالت متحده ایجاد کند که به نوبه خود تأثیر قابل توجهی در تولید شیل خواهد داشت. آژانس بین‌ المللی انرژی می‌گوید که متحدان اوپک در یک وضعیت بسیار دشوار قرار دارند.

برخی معتقدند که بیشترین ضربه ناشی از افت شدید قیمت نفت در بلندمدت متوجه متحدان دیرینه عربستان، رهبر اوپک خواهد بود.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌ المللی انرژی به CNBC گفت: « امروز نگرانی اصلی من شیل نیست. این نگرانی بیشتر در مورد برخی از کشورهای مهم تولید کننده نفت است که با وجود تماس‌های بسیار از IEA، اقتصاد تک‌محصولی داشته و آن را متنوع نکرده‌اند.»

فاتح بیرول، دبیرکل آژانس بین‌ المللی انرژی اظهار داشت که کشورهایی مانند عراق، نیجریه و الجزیره -که همگی از تولید کنندگان اوپک هستند- در یک وضعیت بسیار دشوار قرار دارند و نیاز به حمایت از سایر نقاط جهان دارند.

آنها با فشارهای عمده مالی رو‌ به‌ رو هستند. بسیاری از آنها برای پرداخت حقوق‌های بخش دولتی، هزینه‌های بخش سلامت و همچنین آموزش با مشکل مواجه هستند که به نوبه خود ممکن است فشارهای اجتماعی را در این کشورها ایجاد کند.

تصور می‌شود که عراق، دومین تولید کننده بزرگ اوپک، به ویژه در معرض یک جنگ قیمت همه‌ جانبه است. چرا که علیرغم هزینه‌‌های تولید پایین، یکی از کمترین تنوع‌های اقتصادی را در گروه تولیدکنندگان اوپک دارد.

رویترز گزارش داد که در روز سه‌شنبه وزارت نفت عراق اعلام کرد که برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت با سایر اعضای اوپک و غیر اوپک در تماس خواهد بود.

عوامل تحریک‌کننده جنگ قیمت

اندکی پس از شکست مذاکرات عربستان سعودی و روسیه در اواخر هفته گذشته، روسیه ادعا کرد که تا یک دهه می‌تواند در برابر پایین آمدن قیمت نفت مقاومت کند. با این وجود، در حالی‌ که بسیاری معتقدند که روسیه نسبت به سال‌های گذشته برای مقابله با یک دوره طولانی قیمت پایین نفت، در وضعیت مالی بهتری قرار دارد اما تصور نمی‌شود که به نفع روسیه یا عربستان سعودی باشد.

در روز سه‌ شنبه، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به گونه‌ای ظاهر شد که مایل است درها را برای بازگرداندن ریاض و مسکو به پای میز مذاکره و ایجاد ثبات در بازار باز بگذارد.

کریس ویفر، شریک موسس شرکت «ماکرو ادوایزری» در مسکو به CNBC گفت: یک واکنش از سوی دومین و سومین تولید‌ کننده بزرگ نفت دنیا اجتناب‌ ناپذیر خواهد بود. با نفت ۳۰ دلاری، همچنان باید منتظر اتفاقی بود چرا که سعودی‌ها به قیمت بالاتری نیاز دارند و از سوی دیگر صنعت شیل ایالت متحده آمریکا نمی‌تواند این قیمت پایین را تحمل کند.

عناوین برگزیده