به گزارش می متالز، در عین حال داشتن برنامههای متنوع برای صادرات اهمیت فراوانی دارد، زیرا در شرایط فعلی امکان صادرات به کشورهای مختلف، مدام درحال تغییر و تحول است. نوآوری در روشهای صادرات نیز در برونرفت از وضعیت فعلی میتواند موثر باشد.
در هر صورت، با افزایش نرخ ارز، شرکتهای سیمانی در صورت حل مسائل صادراتی با توجه به اینکه وابستگی کمتری در تامین اقلام مورد نیاز به نسبت بخش درآمدی (فروش صادراتی) دارند، میتوانند انتفاع زیادی کسب کنند.
از طرف دیگر، زنجیره ارزش صنعت سیمان نیازمند بهبود بهرهوری است. فراهم کردن امکان فروش مستقیم و کاهش واسطههای فروش به منظور افزایش حاشیه سود تولیدکنندگان و نیز توجیهپذیری اقتصادی تولید، یک راهکار مهم است. نوآوری برای بهبود زنجیره ارزش یک راهکار مناسب برای تعادل بخشی به بازار سیمان و محصولات آن است.
هماکنون سیمان تقریبا معادل قیمت تمام شده عرضه میشود. به این ترتیب در شرایط فعلی بازار داخلی سیمان، رقابت جدی بر سر قیمت و شرایط فروش وجود دارد که این امر موجب تحت فشار قرار گرفتن همه تولیدکنندگان این صنعت شده است.
صنعت سیمان کشور با سابقه طولانی، با سهمی ۲درصدی از تولید ناخالص داخلی در یک دهه اخیر با تلاطم و تغییرات بسیاری مواجه بوده است، اما این صنعت در کنار تهدیدها همواره بهوجود آورنده فرصتها نیز بوده است. این صنعت از صنایع کلیدی و پیش نیاز توسعه اقتصادی است، به نحوی که کشورهای توسعهیافته یا در حال توسعه با احداث کارخانههای متعدد، سیمان مورد نیاز برنامههای توسعهای خود را تولید میکنند. به طور کلی، سرانه مصرف سیمان در هر کشور رابطه مستقیم با نرخ رشد اقتصادی کشور دارد.
درحالحاضر تولید سیمان بر تقاضا غالب و این موضوع باعث نگرانی تولیدکنندگان این کالا شده است. صاحبنظران در این عرصه معتقدند برای توازن نرخ در زمینه نبود تولید و تقاضای این محصول، بورس میتواند راهکاری مناسب برای خروج از این معضل باشد. در صورتی که مسوولان به دنبال شفافیت نرخ برخی از کالاها مانند سیمان هستند عرضه سیمان و سایر محصولات این صنعت در بورس کالا میتواند بهترین اقدام در همین زمینه باشد. این درحالی است که چند سالی است سیمان به دلایلی همچون رکود ساختوساز، کاهش فروش در بازارهای جهانی و افزایش تولید در کشور دچار ناتعادلی تقاضا شده است. از این رو سیمان تولید شده مازاد به یک معضل در این صنعت تبدیل شده است.
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره ادامه مشکلات عرضه محصولات سیمان گفت: شرایط عرضه سیمان در بازار به دلیل گرانی حملونقل و همچنین رکود اقتصادی در بخش ساختوساز کشور، هنوز به ثبات نرسیده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: عرضه محصولات سیمان نیز دستخوش این تغییرات هستند. از اینرو برای جبران کاهش عرضه محصولات صنعت سیمان باید به دنبال راهکارهای جدید بود. در ادامه این تمهیدات، وی از عرضه سیمان سفید به بورس کالا خبر داد و علت آن را توضیح داد: درحالحاضر ۱۱کارخانه سیمان سفید در کشور مشغول بهکار هستند. به دلیل تعداد کم کارخانههای سیمان سفید و رقم پایین صادرات، این محصول به عنوان محصول پایلوت قرار است در بورس کالا عرضه شود. شیخان تصریح کرد: در صورتی که عرضه سیمان سفید در بورس کالا با شفافسازی در قیمت این محصول و تسهیل در شرایط صادرات و در نهایت جلب مشتری برای سیمان سفید با موفقیت پیش برود، سایر محصولات سیمانی هم به بورس کالا وارد خواهند شد.
این فعال در صنعت سیمان زمان عرضه این محصول را در بورس کالا، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرد و گفت: سیمان سفید سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن ظرفیتسازی شده است که از این میزان حدود ۷۴ درصد این میزان تولید و صادرات میشود.
وی کشورهای عراق، سیای اس و حوزه خلیجفارس را عمده کشورهای واردکننده سیمان سفید از ایران عنوان کرد.
شیخان در پاسخ به این سوال که قیمت عرضه سیمان سفید در بورس کالا چگونه ارزیابی میشود، گفت: گمرک پایه صادراتی این محصول را اعلام میکند، همین ملاک قیمت سیمان سفید در بورس کالاست. البته پس از زمان اعلام عرضه این محصول در بورس، کمیتهای با حضور انجمن سیمان کشور، پایه این قیمتها را بازنگری میکند.
وی افزود: اکنون قیمت پایه صادراتی سیمان سفید از سوی گمرک حدود ۵۰ دلار اعلام شده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پیشبینی ادامه عرضه سیمان در بورس کالا و استقبال مشتریان از این محصول گفت: به ناچار باید سیمان سفید در بورس کالا عرضه شود چرا که در غیر این صورت امکان صادرات وجود ندارد.
شیخان گفت: نه تنها صادرات سیمان سفید باید از طریق بورس کالا صورت بگیرد از اینرو با تمهیداتی که برای عرضه این محصول پیشبینی شده است، انتظار میرود سال آینده سالی خوب برای صنعت سیمان باشد و بیشتر محصولات صنعت سیمان از طریق بورس کالا صادر شود.