تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۶۲۷
کد خبر: ۹۱۹۴۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خراسان جنوبی با معادن طلا قطب اشتغال‌زایی می‌شود

می متالز - معدن طلای شادان در شهرستان «خوسف» بزرگترین معدن شرق کشور از نظر میزان ذخیره این فلز گرانبها است که استفاده بهینه از آن می‌تواند نه تنها منطقه را متحول کند، بلکه اقتصاد ملی را هم توسعه می‌دهد.
خراسان جنوبی با معادن طلا قطب اشتغال‌زایی می‌شود

به گزارش می متالز، در نقطه‌ نقطه خوسف گنج‌هایی شناسایی شده از جمله سنگ‌های قیمتی عقیق سرخ و آبی خور، سنگ‌های تزئینی قلعه‌زری و کشاورزی منحصربه‌فرد با محصولات خاص از جمله گل نرگس، عناب، زعفران و انگور این شهرستان است.
این درحالی است که معدن طلای شادان در شهرستان خوسف به عنوان گل سرسبد پتانسیل‌های اقتصادی شهرستان شناخته می‌شود و اطلاعات موجود نشان می‌دهد معدن یاد شده بزرگترین معدن شرق کشور از نظر میزان ذخیره  طلا است که می‌تواند منطقه را متحول کند.
محمد شفیعی فرماندار شهرستان خوسف در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان با بیان اینکه بزرگترین شهرک صنعتی استان خوسف جنوبی با 503 هکتار در این شهرستان قرار دارد افزود: در این شهرک با حضور سرمایه گذارانی از کشور چین تاکنون دو واحد کک و گندله‌سازی با اشتغال 180 نفر به بهره برداری رسیده است و دو واحد دیگر یعنی فولاد با پیشرفت 80درصدی و نبشی و نورد نیز در مرحله نیز به زودی عملیات عمرانی آن شروع می‌شود.

 

وجود 5 معدن طلا در خوسف

وی با بیان اینکه کارخانه قیر و وکیوم نیز در این شهرک در حال احداث است و تا دهه مبارک فجر به بهره برداری میرسد افزود:5 معدن طلای در شهرستان وجود دارد که در معدن طلای شادان طلا نیز استحصال شده است.
فرماندار خوسف اظهار داشت: معدن طلای شادان از محل کارگروه استانی 31 میلیارد تومان و برای معدن طلای کودکان نیز 13میلیارد و 800 میلیون تومان در تظر گرفته شده است  که با این دو معدن می توانند اشتغالزایی خوبی در شهرستان داشته باشد.
گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت‌های توسعه شهرستان برشمرد و افزود: دق و کویراکبرآباد، روستاهای هدف گردشگری آرک و خور ، مکان‌های مذهبی همچون مزار شاه سلیمان علی(ع)، مزار حضرت ابوالقاسم(ع) روستای نصرآباد و مجتمع فرهنگی و مذهبی بلنجیر از مهم‌ترین مکان‌های گردشگرپذیر شهرستان است.
وی از شروع عملیات عمرانی بازارچه صنایع دستی در روستای کوشه سفلی با پیش‌بینی 59کارگاه خب داد و افزود : برای افرادی که در این مجتمع شروع به فعالیت کنند تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

 

بازارچه صنایع‌دستی در خوسف به بهره‌برداری می‌رسد

شفیعی ابراز امیدواری کرد: با عنایت به ثبت ملی شهر خوسف به عنوان شهر پنبه مله بافی ابراز امیدواری کرد: بازارچه صنایع دستی در شهر خوسف تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری برسد.
فرماندار خوسف با بیان اینکه با توجه به ظرفیت‌های شهرستان میتوان خوسف را به قطب اشتغالزایی استان معرفی شود گفت: اولویت دستگاه های اجرایی در شهرستان تسهیل در امر اشتغالزایی است و تا حد امکان صدور مجوزهای اشتغالزایی در شهرستان تسهیل شده است.
شفیعی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده صندوق کارآفرینی امید نسبت به راه‌اندازی شعبه در شهر خوسف تا دهه مبارک فجر اقدام خواهد کرد: میزان تسهیلات پرداخت شده در سال‌های 97 و 98 از سوی صندوق کارآفرینی امید در شهرستان 95 میلیارد ریال بود که در مقایسه با کل تسهیلات پرداخت شده از سال 92 تا 97 حدود 10 برابر رشد داشته است که این میزان رشد در یک شهرستان در کشور بی‌نظیر است.
وی میزان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده به عشایر در 9ماه سال‌جاری  میزان 5 میلیارد و 200 میلیون تومان و میزان تسهیلات پرداخت شده به خانواده‌های زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز 6 میلیارد و 600 میلیون تومان بود.
فرماندار خوسف یکی دیگر از ظرفیت‌های اشتغالزایی در شهرستان را صندوق های خرد روستایی و عشایری دانست و افزود: برای تقویت این صندوق‌ها نیز باید اقدامات بیشتری انجام شود.
شفیعی خاطرنشان کرد: 230 نفر نیز از محل تفاهمنامه با بنیاد برکت به بانک های عامل معرفی شده اند و میزان تسهیلات پرداختی به هر کدام حداقل 40میلیون تومان خواهد بود.
وی طرح  یارانه به دستمزد را یکی از طرح‌های بسیار خوب برای توسعه اشتغالزایی در کارگاه‌ها تولیدی دانست و افزود: دستگاه‌های متولی باید به معرفی هر چه بیشتر این طرح اقدام
کنند. فرماندار خوسف ادامه داد: کارگاه های صنایع دستی و قالیبافی نیز با پیگیری‌های انجام شده برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و امیدواریم هر چه سریع‌تر تسهیلات این واحدها نیز پرداخت شود.
وی نظارت بر محل هزینه کرد تسهیلات اشتغالزایی را بسیار نهم برشمرد و خاطر  کرد: با متخلفانی که نسبت به هزینه کرد تسهیلات در محلی خارج از طرح معرفی شده اقدام کنند بر خورد های قضایی و حقوقی محقق می‌شود.
فرماندار خوسف گفت: با رایزنی‌های انجام شده با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و منابع طبیعی در تمامی روستاها زمین‌های کارگاهی در نظر گرفته شده و به افرادی که کارگاه‌های صنایع‌دستی در روستاها احداث کنند این زمین‌ها واگذار می‌شود

 

خوسف رتبه سوم جذب اعتبارات روستایی استان

سرپرست اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در این شهرستان 520 واحد کد صنفی وحود دارد و تعداد بینه شدگان سازمان تامین اجتماعی 1200 نفر است گفت: در کارگروه‌های استانی از شهرستان خوسف 279 طرح تایید و از این تعداد 177نفر با میزان 365 میلیارد و 100 میلیون تومان موفق به دریافت تسهیلات اشتغالزایی روستایی با میزان اشتغال 550 نفر شده است.
اشرفی با بیان اینکه  12درصد کل تسهیلات اشتغالزایی روستایی استان در شهرستان خوسف پرداخت شده است افزود: از نظر جذب اعتبارات اشتغالزایی روستایی شهرستان خوسف در استان خراسان‌جنوبی رتبه سوم دارد که با در نظر گرفتن تسهیلات اشتغالزایی از محل کارگروه‌های ملی رتبه این شهرستان جز دو شهرستان اول بیشترین تسهیلات جذب شده است.
وی میزان اعتبار تسهیلات اشتغالزایی از محل تفاهم نامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید میزان 202 میلیون تومان دانست و افزود: از این میران 21 میلیون تومان به شهرستان خوسف اختصاص یافته است‌.
وی میزان انحراف از تسهیلات اشتغالزایی در استان خراسان جنوبی را کمترین میزان در کل کشور است و با پیگیری‌های انجام شده تسهیلات در محل‌های ارائه شده در طرح‌ها هزینه شده است.

عناوین برگزیده