به گزارش می متالز، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره برآورد میزان خسارات وارده به صنعت هوانوردی در پی شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه این صنعت، به ارتباطات با دنیا وابسته است، میزان خسارات قابل برآورد نیست و به کل صنعت هوانوردی دنیا و بهطور کلی حملونقل زیان وارد شده است.
بهعنوان مثال میتوان یکی از دلایل کاهش قیمت نفت در دنیا را کاهش تقاضای حملونقل دانست، چون یکی از مهمترین موارد مصرف انرژی، بخش حملونقل است. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مرتضی دهقان، توضیح داد: با زمینگیر شدن بسیاری از هواپیماها در دنیا مواجه شدهایم و در کشور ما نیز که همه ساله در این فصل سال با اوج تقاضای سفرهای هوایی مواجه بودیم، درحالحاضر پروازها با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت انجام میشود. معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این وضعیت صرفا به شرکتهای هواپیمایی ایرانی محدود نیست و شرکتهای هواپیمایی منطقه از جمله امارات و ترکیش ایر نیز با همین مشکل مواجه شدهاند. دهقان تصریح کرد: متاسفانه سایر زیرمجموعهها یا فعالیتهای اقتصادی وابسته به صنعت هوانوردی از قبیل شرکتهای هندلینگ، خدمات فرودگاهی، تاکسیهای فرودگاه، شرکتهای کترینگ، شرکتهای تعمیر و نگهداری هواپیما، غرفهداران فرودگاهها و… نیز دچار خسارت شدهاند. معاون سازمان هواپیمایی درخصوص این موضوع که بخشنامههای برخی شرکتهای هواپیمایی درباره دستورالعمل استرداد بلیت هواپیما به مسافران بدون کسر جریمه، محدودیت زمانی تا قبل از سفرهای نوروزی داشته و برخی ایرلاینها، از مردم بابت کنسلی بلیت، خسارت کسر میکردند، تاکید کرد: قطعا این بخشنامههای صادره از سوی ایرلاینها باطل بوده و قابل انجام نیست، چون کسی در آن مقطع زمانی در ابتدای اسفند فکر نمیکرد که این ویروس تا انتهای اسفند گریبانگیر مردم باشد؛ اما درحالحاضر همه شرکتهای هواپیمایی درحال ابطال پروازهای نوروزی بدون کسر خسارت کنسلی هستند، ما هیچ ایرلاین داخلی نداریم که بلیت را با کسر خسارت، کنسل کند. به گفته دهقان، مشکل برخی ایرلاینها درحالحاضر کمبود نقدینگی است که سبب شده تا در بازگرداندن هزینه بلیتهای کنسل شده با مشکل مواجه شوند، ولی اصل موضوع استرداد بلیت بدون کسر خسارت را همه ایرلاینهای ایرانی پذیرفته و به آن متعهد هستند. اما بهدلیل نبود نقدینگی، ممکن است بازگرداندن هزینه بلیت بین ۲۴ ساعت تا یک هفته زمان ببرد. اگر هم بهصورت موردی کسی شکایت کند، اکثرا به اختلاف بین آژانس و ایرلاین برمیگردد که ما آن را پیگیری میکنیم. وی یادآور شد: موضوع استرداد هزینه بلیت به مردم بدون کسر خسارت، برای بار دوم به شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شده است؛ همچنین براساس دستور وزیر راهوشهرسازی، امکان انتقال زمان سفر براساس تمایل مسافر به زمانهای دیگر هم وجود دارد. دهقان مضمون یکی دیگر از بخشنامههای کرونایی سازمان هواپیمایی را الزام ایرلاینها، فرودگاهها و شرکتهای هندلینگ به ضدعفونی کردن همه روزه هواپیماها و فضاهای فرودگاهی اعلام کرد و افزود: گروههای نظارتی همه روزه این روند را نظارت میکنند. البته از نظر تامین مواد ضدعفونیکننده با مشکل و محدودیت مواجه هستیم.
این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: اگر مسافر مشکوک به کرونا در هواپیما مشاهده شود، از انجام سفر وی جلوگیری شده و کل هزینه بلیت بدون کسر وجه کنسلی به وی عودت داده میشود.معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره مصوبه شورای پول و اعتبار برای حمایت از صنعت هوانوردی که از انتشار ویروس کرونا تحتتاثیر قرار گرفته، عنوان کرد: قرار شده تا کلیه فعالیتها و کسبوکارهای زیرمجموعه صنعت هوانوردی تحت شمول این مصوبه قرار بگیرد؛ البته هنوز دستورالعمل اجرایی آن به سازمان هواپیمایی ابلاغ نشده اما لازم است که ابتدا خسارات وارده برآورد شود، بهخصوص که برآورد حجم خسارت وارده، به مدت زمان ادامه این روند هم بستگی دارد. وی درخصوص نقش ادامه پروازهای یکی از ایرلاینها به چین در شیوع کرونا اظهار کرد: این شرکت هواپیمایی در راستای بازگرداندن هموطنانمان از چین تعدادی پرواز را انجام داد، ولی بلافاصله پس از ابلاغ اتمام فروش سیستمی، پروازهای برنامهای به چین را قطع کرد اما ازخودگذشتگی هم انجام داد و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان مقیم چین، پروازهایی را ترتیب داد، پروازهای بعدی هم باری بود و برای انتقال کمکهای اقلام بهداشتی به ایران انجام شد که نشان میدهد این ایرلاین مطابق مقررات ستاد مبارزه با کرونا رفتار کرده است.