تاریخ: ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۹۲۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مرکز آمار تورم آخرین ماه سال قبل ایران را اعلام کرد: ۳۴.۸ درصد

می متالز - مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه در آخرین ماه سال قبل را ۳۴.۸ درصد اعلام کرد که روند کاهشی نشان می دهد.
مرکز آمار تورم آخرین ماه سال قبل ایران را اعلام کرد: ۳۴.۸ درصد

به گزارش می متالز،  مرکز آمار ایران اعلام کرد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند به 22 درصد رسید. به این معنا که خانوارها به طور میانگین 22 درصد بیشتر از اسفند ٩٧ برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفند در مقایسه با ماه قبل ٣,٠ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات با کاهش ٥.١ واحد درصدی به ١٤.٦ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات با کاهش ١.٨ واحد درصدی به ٢٥.٧ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٢٢,٢ درصد است که نسبت به ماه قبل ٢.٩ واحد درصد کاهش داشت. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٢١.١ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٣.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٨ به ١,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٩ درصد و ١.٣ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٤ درصد است که نسبت به ماه قبل، ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته که این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. نرخ تورم سالانه اسفند برای خانوارها به ٣٤,٨ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ٢.٢ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٣٤,٤ درصد اعلام شده که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد کاهش داشته است.

این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣٧.٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٨ واحد درصد کاهش داشته است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده