تاریخ: ۲۶ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۱:۵۰
بازدید: ۵۱۸
کد خبر: ۹۳۰۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش تجلیل از صنعتگران و صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی درخواست شد

مذاکره با افغانستان برای بازگشایی ۳ بازارچه مرزی

می متالز - نخستین سفر خسروتاج، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به خراسان جنوبی با هدف شرکت در همایش تجلیل از صنعتگران و صادرکنندگان نمونه استان، حضور در نشست تخصصی کارگروه صادرات و بازدید از بازارچه مرزی ماهیرود و منطقه منفصله منطقه ویژه اقتصادی انجام شد.
مذاکره با افغانستان برای بازگشایی ۳ بازارچه مرزی

به گزارش می متالز، روزنامه صمت نوشت: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شهرستان بیرجند در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه خراسان جنوبی به شعار روز ملی صادرات که «صادرات تکرار عزم ملی» است اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال و صادرات در گرو عزم ملی و اراده همگانی است. 
محسن احتشام تاکید کرد: برای دستیابی به توسعه صادرات باید همه بخش‌های دولتی، خصوصی و مردم با هم همکاری داشته باشند. 
وی تصریح کرد: متاسفانه برخی از سازمان‌های اجرایی سختگیری‌های زیادی در زمینه اقتصاد و صادرات انجام می‌دهند، درحالی که باید توجه ویژه‌ای به صادرکنندگان شود.
 به گفته وی، بانک توسعه صادرات و صندوق حمایت از سرمایه‌گذاران کمک‌های خوبی کرده‌اند اما باید به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط هم توجه شود تا آنها هم بتوانند به‌راحتی از این تسهیلات استفاده کنند.


مشکل نوسان‌های ارزی


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه قوانین زائد صادراتی باید حذف شود، اظهار کرد: حذف قوانین زائد باعث توسعه صادرات می‌شود.
 احتشام عنوان کرد: باید نرخ ارز واقعی شود تا سرمایه‌گذار قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی داشته باشد و تا وقتی نوسان‌های ارزی از بین نرود این امکان وجود نخواهد داشت. 
وی اضافه کرد: همچنین باید با ارائه مشوق‌هایی از صادرکنندگان در زمان تهدیدها حمایت شود تا آنها بتوانند وارد بازار جهانی شوند و نگرش تنها به بازار افغانستان نباشد و توسعه پیدا کند. 
به گفته وی باید نقشه صادرات استان تهیه شود تا تمام مزیت‌ها و ظرفیت‌های استان معرفی شود؛ البته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان جنوبی یک نقشه در این زمینه فراهم کرده که امیدواریم مورد پذیرش قرار گیرد.


کارت اهلیت در کنار کارت بازرگانی


رئیس اتاق بازرگانی بیرجند پیشنهاد کرد در کنار کارت بازرگانی کارت اهلیت هم داده شود تا اهل فن و آشنا به بازار و صادرات وارد این عرصه شوند. 
احتشام به تولید و صادرات برپایه اشتغال تاکید کرد و افزود: باید از خام‌فروشی دوری کنیم تا اشتغال ایجاد شود نه اینکه فرصت‌های شغلی خود را به دیگر کشورها یا استان‌ها صادر کنیم. 
وی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در اتاق بازرگانی خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: مشوق‌های صادراتی باید به‌موقع اعلام شود تا تولیدکننده قادر به برنامه‌ریزی باشد.
 به گفته احتشام اکنون شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی هزینه‌های هنگفتی دارد و صنایع و تولیدکننده خرد نمی‌توانند در آن شرکت کنند؛ بنابراین باید در این زمینه هم تسهیلاتی در نظر گرفته شود و حدود ۵۰ درصد هزینه‌ها پرداخت شود. 


منابع اتاق بازرگانی راهی برای توسعه


این مقام مسئول به پایانه‌های صادراتی کوچک هم اشاره کرد و افزود: باید به توسعه این پایانه‌ها توجه شود که طرح توجیهی در این زمینه تهیه کردیم اما از آن استقبالی نشده است.
 احتشام گفت: اکنون اتاق بازرگانی خراسان جنوبی ۶۷۰عضو دارد که از این تعداد ۱۷۵ نفر فعال هستند و این اتاق جزو اتاق‌های نمونه کشوری است. 
به گفته وی اتاق فرصت شرکت برخی از تولیدکنندگان در نمایشگاه‌ها را فراهم کرده است. رئیس اتاق بازرگانی بیرجند تاکید کرد: اتاق معتقد است منابع در اختیار ما می‌تواند خرج توسعه کشور شود و تاکنون هم این‌گونه عمل کرده است.
در ادامه این همایش رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی عنوان کرد: در این برنامه باید مشخص شود چه زیرساخت‌های مناسبی درزمینه صادرات، پایانه‌ها و بازارچه‌ها در نظر گرفته شده و قرار است چه مشوق‌ها و کمک‌هایی به صادرکنندگان ارائه شود.
 حجت‌الاسلام سید محمدباقر عبادی با اشاره به تعطیلی بیشتر بازارچه‌های مرزی استان، اظهار کرد: باید به آنها توجه ویژه‌ای شود تا به رونق مطلوب برسند، علاوه بر این مشوق‌های بیشتری برای صادرکنندگان در نظر گرفته شود. 
وی اضافه کرد: جلسه کمیسیون تجارت ایران و افغانستان هم چندین بار تشکیل شده و باید مصوبه‌های آن پیگیری و توجه ویژه‌ای به این کمیسیون شود زیرا اجرایی شدن آن مصوبه‌ها می‌تواند راهگشای صادرات باشد.


تولید زرشک بی‌دانه و عناب


برنامه بعدی رئیس سازمان توسعه تجارت شرکت در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی بود که در هتل کوهستان برگزار شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه باوجود خشکسالی‌ها ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری داریم، اظهار کرد: ۹۶ درصد زرشک بی‌دانه در خراسان جنوبی تولید می‌شود. 
هاشم ولی‌پورمطلق تصریح کرد: ۱۷ هزار تن زرشک خشک در این استان تولید می‌شود که سطح زیر کشت آن ۱۴هزار و ۸۰۰ هکتار است. 
وی ادامه داد: ۹۸درصد عناب کشور را نیز تولید می‌کنیم. از این استان ۵۱ هزار تن گوشت مرغ صادر شده و حتی ۲ محموله مرغ زنده به افغانستان صادر کرده‌ایم. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: روزانه ۶۰ تن تخم‌مرغ در این استان تولید می‌شود که فقط حدود ۱۳ تن آن مصرف داخلی دارد و باقی مازاد مصرف است و می‌توانیم در این زمینه صادرات داشته باشیم. 
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی هشتمین استان کشور در زمینه تولید انار است. همچنین می‌توانیم در حوزه تولید و صادرات گیاهان دارویی فعالیت کنیم و ۱۰ هزار هکتار زمین را زیر کشت انقوزه ببریم. ولی‌پورمطلق تصریح کرد: خوشبختانه برای برخی از گیاهان و محصولات کشاورزی کارخانه فرآوری هم داریم.


مذاکره برای بازگشایی ۳ بازارچه مرزی 


رئیس سازمان بازارچه‌های مرزی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: ۳ مرز یزدان، میل ۷۳ و دوکوهانه از طرف افغانستان بسته شد زیرا آنها مدعی بودند که فقط ما صادرات داریم و برای آنها سودی ندارد، این در حالی است که این ۳ مرز تمام زیرساخت‌های لازم از قبیل انبارهای مناسب، سردخانه، ساختمان اداری، قرنطینه و جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی و گاز مایع را دارند. 
محمدرضا فخر خاطرنشان کرد: چند سال پیش افخمی، رئیس پیشین سازمان توسعه تجارت ایران به استان ما آمدند و برای کمک به مرز ماهیرود و کمک به رفع مشکلات آن قول ۴میلیارد تومان اعتبار را دادند اما هنوز پرداخت نشده است.
رئیس گمرک‌های استان خراسان جنوبی هم در همین زمینه عنوان کرد: همچنین قرار بود برای کارکنان مرز ماهیرود ۵۰ واحد ساختمان ساخته شود اما بعد از مدتی به ۳۰ ساختمان رسید و هنوز هم که ساخته نشده است. 
محمدعلی خاشی با بیان اینکه اجرای مقررات گمرکی برعهده ما است و محدودیت‌های بسیاری داریم، خاطرنشان کرد: باوجود اینکه مرز ماهیرود تنها مرز فعال خراسان جنوبی است و ۵ برابر ظرفیت خود خدمات ارائه می‌کند، از نظر زیرساخت‌ها و نیروی انسانی هیچ توسعه‌ای نداشته است.
رئیس گمرک‌های خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر طرف افغان مرز خود را فعال کند گمرک‌های ما آمادگی هرگونه خدمات به بازرگانان را دارند. 


مرزی با خدمات ملی اما بودجه استانی


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با تاکید براینکه سال گذشته صادرات خراسان جنوبی ۸۶۰میلیون دلار بوده، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۵۸۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و تا هدف یک میلیارد دلاری فاصله زیادی نداریم.
داوود شهرکی، از صادرات ۴۹میلیون‌دلاری محصولات استان خبر و ادامه داد: این مبلغ در ۹ امسال محقق شده و هدف‌گذاری ما برای امسال ۶۰ میلیون دلار است که تا پایان سال محقق خواهد شد. 
شهرکی گفت: از سهم صادرات کشور خراسان جنوبی ۳۰ درصد در حوزه کشاورزی و صنعت سهم دارد که فقط ۲درصد این مبلغ از مرزهای ما خارج می‌شود. وی تامین زیرساخت‌های مرز ماهیرود و بازگشایی ۳ مرز یزدان، دوکوهانه و میل ۷۳ را اولویت‌های مهم اقتصاد استان دانست و ادامه داد: مرز ماهیرود خدمات ملی ارائه می‌کند اما با بودجه استانی اداره می‌شود که رفع این مشکل توجه ویژه مسئولان کشوری را می‌طلبد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: خوشبختانه با رایزنی‌هایی که انجام شد توانستیم مجوز واردات دام از مرز یزدان را بگیریم و گوشت قرمز استان‌های همجوار را تامین کنیم.


رایزنی برای بازارچه مرزی دوکوهانه


فرماندار شهرستان نهبندان هم از متوقف ماندن زیرساخت‌ها به ارزش ۲۰ میلیارد تومان در بازارچه مرزی دوکوهانه ابراز نگرانی کرد و گفت: در این بازارچه سردخانه، فیبر نوری، اینترنت، چندین انبار و فضای قرنطینه‌ای وجود دارد اما چندین سال است بدون استفاده مانده و مردم این منطقه را به مهاجرت کشانده است. 
اصغر نظافت از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست برای بازگشایی این بازارچه با طرف افغان رایزنی کند تا رونق تولید و اشتغال به خراسان جنوبی بازگردد.
حسن لشکری، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های خراسان جنوبی نیز گفت: قرار بود ۵۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵میلیارد تومان تسهیلات ارزان نرخ در اختیار شرکت نمایشگاه‌ها قرار گیرد اما تاکنون که این پروژه دارای ۷ هزار مترفضای مسقف و پیشرفت ۹۵ درصدی است هیچ مبلغی تخصیص نیافته است.


مذاکره با وزارت امورخارجه و گمرک


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز در این جلسه گفت: در نخستین فرصت با رئیس کل گمرک کشور و وزارت امورخارجه برای راه‌اندازی ۳ بازارچه تعطیل در خراسان جنوبی رایزنی خواهم کرد.
مجتبی خسروتاج تاکید کرد: پیشرفت هر منطقه و استان در گرو تخصصی بودن آن است و وجود ظرفیت‌های بالا در خراسان جنوبی می‌تواند این استان را متمایز از دیگر استان‌ها کند و ما هم باید به دنبال این هدف برویم. مقرر شد رئیس سازمان توسعه تجارت از سایت نمایشگاهی در دشت علی‌آباد بیرجند و مرز ماهیرود در شهرستان نهبندان بازدید کند.
گفتنی است خسرو تاج که با دو کارشناس اقتصادی در سفری دوروزه به خراسان جنوبی رفته بود با اعضای کارگروه توسعه صادرات استان نشست تخصصی برگزار کرد و خواستار تخصصی شدن مرزها از مسئولان استانی شد و قول داد در صورتی که سازمان توسعه تجارت در چارت سازمانی جدید به‌عنوان سازمان توسعه‌ای کشور معرفی شود چند پروژه را در خراسان جنوبی اجرا کند. 
مرزنشینان، مرزبانان شرق ایران هستند اما متاسفانه با درآمد بالای مرز ماهیرود همچنان مردم از فقر اقتصادی و زیرساختی رنج می‌برند و به گفته یک منبع آگاه فقط ۱۵ درصد درآمد سال ۹۴ و ۷۲ درصد درآمد سال گذشته به استان بازگشته و بقیه درآمد در خزانه‌داری وزارت کشور مانده است. 
خراسان جنوبی دارای ۲ مرز، یکی با کشور افغانستان و دومی کویر لوت با مرکز کشور یعنی جنوب تهران است که اگر مسئولان توسعه شرق کشور به‌ویژه خراسان جنوبی را جدی نگیرند این مرزها با سیل مهاجرت مرزنشینان به خطر خواهند افتاد.

عناوین برگزیده