تاریخ: ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۹۴۰۰۹
سرویس خبر : محیط زیست
بررسی دلایل ایجاد سیلاب های بی سابقه در شهرستان کنگان؛

برداشت غیر اصولی از معادن بالا دست کنگان و تغییر مسیر آبراه ها باید متوقف گردد

می متالز - برداشت غیر اصولی از معادن بالا دست کنگان و تغییر مسیر آبراه ها باید متوقف گردد، این کار می تواند خطرات زیادی را بر کنگان تحمیل کند.
برداشت غیر اصولی از معادن بالا دست کنگان و تغییر مسیر آبراه ها باید متوقف گردد

به گزارش می متالز، جاده سازی غیر اصولی و استخراج معدن به شکل بی رویه، ایجاد سد غیر کارشناسی شده در پایین دشت هنویز توسط شرکت های مستقر در منطقه سبب رانش دامنه ها و تخریب شدن پوشش گیاهی و اراضی دشت، دره ها حوضچه ها و آبگیرهای آن شده است.
به علت فعالیت شرکت ها در برداشت از معدن در پایین دست دشت هنویز، این منطقه زیبای خدادادی دچار تغییراتی در طول زمان برای خروجی آب شده است.
پدیده فرسایش آبی خاک این دشت که طی سالیان دراز تشکیل شده است، می شوید و به سرعت رو به نابودی نهاده است. همه این عوامل زمینه ایی شده برای جاری شدن سیلابی که کمتر از یک ساعت بارندگی، منجر به مرگ یک جوان ۲۲ساله کنگانی، گرفتار شدن چندین خانواده در دشت هنویز، وارد شدن خساراتی به دامداران ، فاز ۱۹و منطقه پارس دو شده است.
امروز اگر به این منطقه سفر کنید، فریاد کمک خواهی دشت هنویز در ورودی آن به گوش می رسد و اگر به فریادش نرسیم، فردا خیلی دیر است.
ماشین آلات سنگینی که در حال تخریب این مکان دیدنی و طبیعی هستند و سکوتی که بر لبان ما مهر شده است.
تا زمانی که تجاوز به طبیعت مخصوصا حریم دره ها و رودخانه های فصلی و روند واگذاری تنگه های کنگان به شرکت ها و افراد سود جو و تخریب آن در قالب برداشت معادن ادامه داشته باشد باز هم باید با اولین بارندگی، منتظر سیلاب های ویرانگر باشیم.
باید تدابیری اندیشیده شود تا جلو مجوز معادن که با سرعت زیادی رو به حرکت است، گرفته شود. باید روالی منطقی برای گرفتن مجوز معدن وجود داشته باشد و با کارشناسی مناسب، ظرفیت های موجود را در نظر بگیریم و نقاط مختلف را مورد سنجش قرار دهیم.
باید بازده زمانی که معادن می توانند فعالیت کنند و محدوده فعالیت آنها به صورت کارشناسی رصد شود و ملاک صدور پروانه ها، آسیب رسیدن کمتر به محیط زیست باشد، این موضوع قابل قبول تر است.
استخراج معادن باید به موازات آگاهی ما از مسائل محیط زیستی باشد. ثروت های ملی باید به درستی حفظ و بهره برداری شود تا نسل های آینده بتوانند از آن استفاده کنند.
از طرفی با شرایط پیش آمده در شهرستان کنگان و مشکلاتی که برای شهروندان بوجود آمده است کمترین بی توجهی به مسائل زیست محیطی، خطرات جبران ناپذیری را برای نسل حاضر و نسل های آینده بر جای می گذارد که امروز اثرات آن را به شکل های مختلف همانند ریز گرد، سیلاب، و فرونشست زمین می بینیم. و این بخشی از دلایل اتفاقات اخیر در شهرستان کنگان است که نیازمند ورود دستگاه قضایی و کمیته بحران به این مسئله می باشد.

منبع: ثلاث
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!