تاریخ: ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۵
بازدید: ۲۱۴
کد خبر: ۹۴۲۰۹
سرویس خبر : محیط زیست

جهان سوم یا بازارهای نوظهور پس از کرونا

می متالز - در این روزهایی کرونایی به جهت بررسی و نیز نگاه عمیق تر به شعار «جهش تولید» و همچنین پژوهشی در راستای سرمایه گذاری های جهان غرب در بازارهای نوظهور، خالی از لطف نیست که نگاهی هم بر ایده و نظر “آنتوان ون اگمل ” بیاندازیم تا بتوانیم درک این واقعیت مبنی بر نیاز جهان امروز به کالاهای تولیدی و همچنین استواری کشورمان بر نهاد اقتصاد بدون نفت را در نظر داشته باشیم.
جهان سوم یا بازارهای نوظهور پس از کرونا

به گزارش می متالز، در این روزهایی کرونایی به جهت بررسی و نیز نگاه عمیق تر به شعار «جهش تولید» و همچنین پژوهشی در راستای سرمایه گذاری های جهان غرب در بازارهای نوظهور، خالی از لطف نیست که نگاهی هم بر ایده و نظر “آنتوان ون اگمل “(Antoine van Agtmael) به عنوان رئیس و مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت بازارهای نوظهور بیاندازیم تا بتوانیم درک این واقیت را مبنی بر نیاز جهان امروز به کالاهای تولیدی و همچنین استواری کشورمان بر نهاد اقتصاد بدون نفت با کمک از اصول فنی و مهندسی، پزشکی، بیوتکنولوژی و سایر علوم نوین برنامه ریزی نموده  و با اقتدار بر اصول نوین کسب شده، ایجاد و گسترش شرکتهای دانش بنیان و به قول جهان اولی ها با ” کاپیتالیست مدیریتی” راه را برای  “کاپیتالیست کارآفرینی” باز کنیم، تولیدات صنعتی خود را با امکان افزایش ارزش افزوده و حتی الامکان جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ذخایر خدادادی خود در دستور کار قرار داده و مسلما دراین بین نیاز مبرم به دیپلماسی بازاریابی و نیز ایجاد هاب فروش و برقراری روابط بازرگانی بصورت ساختاری و بنیادین در بین کشورهای منطقه و بخصوص همسایگان خود برقرار نمائیم.

در این روزهای کرونایی و در پی آن روزگار پساکرونایی با تغییرات بسیار عمده ای در کسب و کار اقتصادی و نهایتا کسب بازارهای تولیدی و مصرفی جهانی روبرو خواهیم شد چه بسا که هشدار مربوط به آن را نیز در کاهش قیمت نفت به بشکه ای حدود ۲۰ دلار میتوان دریافت نمود و خود زنگ خطری برای دولت و از طرف دیگر ایجاد فرصت های ناب و تکنیکی برای کارآفرینان حوزه اقتصاد و بازرگانان ما خواهد بود که به چه صورت و با کدام انتخاب بتوانیم در عرصه تجارت جهانی با واسطه و یا مستقیم جایگاهی خاص بدست آوریم.

حال با گام نهادن در راه ورود به دوران پساکرونایی، میبایست محتاط تر و اما هشیارتر و در عین حال دقیق تر از گذشته به روند حرکتی رو به جلوی خود ادامه داده، آنچنانکه دکتر سعید لیلاز نیز در یادداشتی تلگرامی  به تحت تاثیر قرارگرفتن حدود ۴۰ درصد از مشاغل ایران از ویروس کرونا اشاره نموده است، پس بالاجبار فشار ناشی از این پدیده و کسری حاصل از افت درآمد بخش خدماتی کشور را میبایست دیگر بخش های درآمدی و کارآفرینان هوشمند کشور جبران تا برآیند سطحی و یا تعادلی لازم  برقرار گردد و شاید بتوان گفت که نگاه به ایجاد شغل های زیر شاخه ای را نیز در دستور کار ۶۰ درصد از سایر مشاغل در امان مانده ایجاد و حادث نماییم.

و اما در پایان به پاراگرافی از کتاب «آشوب بزرگ» به نویسندگی «آدریان وولدریج» اشاره میکنم:

به قول آنتوان ون اگمل که معتقد است: نمی توان به این راحتی کشورهای ثروتمند و پیشرفته رااز خیزش این دنیای نوظهور  یا دنیای در حال توسعه آگاه کرد. او میداند که بالاخره تجارت جهانی در نهایت برای همه سود به همراه خواهد داشت، او حتی میداند دست رنج دنیای نوظهور نباید صرف نادانی و ضررهای کشورهای توسعه یافته و ثروتمند بشود. آنچنانکه ساموئل هانتینگتون امید داشت که ” برخورد تمدن ها ” به ” تصادفی خلاقانه” بدل شود و در نهایت به ابتکار برسد. او به نقاطی در تاریخ اقتصاد اشاره میکند که در آن رقابت ها به جای واکنش های دفاعی، الهام بخش خلاقیت شده است.

اعتقاد دارد که اکثر مردم نمیدانند چالش دنیای نوظهور چقدر جدی است، شاید آن ها روزی متوجه ” بازارهای نوظهور ” بشوند که اکثر این بازارها کاملا بر بازار جهانی تابیده اند.

به امید حصول اقتصادی پویا بهمراه اهتمامی کوشا

سید امیر مکی

کارشناس و مدیریت بخش خصوصی در زمینه فرآوری و بهینه سازی خطوط تولید کارخانجات صنایع کانی فلزی و غیر فلزی

عناوین برگزیده