به گزارش می متالز، آرمان رهاورد (آرال آلومینیوم)، کل مصرف آلومینیوم در سراسر جهان متشکل از فلز اولیه و بازیافتی، در حدود ۸۸.۱ میلیون تن در سال بود. با این حال تا پایان سال، دولت چین و آمریکا به سمت توافق اولیهای حرکت کردند که به دلیل عدم شفافیت در مسائل مربوط به تجارت، صنعت آلومینیوم را در برخی ابهامات قرار داده است.
انتظار میرود اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ در بهترین حالت به ۱.۵ درصد بهبود پیدا کند در مقایسه با ۲.۵ تا ۳ درصد پیشبینی شده در گذشته (این برآوردها مربوط به قبل از ضربه اقتصادی شیوع کورونا است.) بر این اساس پیشبینی میشود که میزان مصرف آلومینیوم جهان با حدود ۲.۲ درصد رشد در سال ۲۰۲۰ به ۹۰ میلیون تن برسد.
از سرگیری تولید کامل در پالایشگاه آلومینای آلونورت Alunorte در برزیل و گسترش تولید در پالایشگاه آلومینای Taweelah در امارات متحده عربی برخی از تاثیرگذاران اصلی در بازار جهانی بوکسیت در سال ۲۰۱۹ بودند. در سطح جهانی تولید بوکسیت تقریبا ۳۴۷ میلیون تن بود که در سال ۲۰۲۰ پیشبینی شده بود به۳۷۶ میلیون تن برسد. استرالیا با تولید کل ۹۹ میلیون تن در سال به عنوان تولید کننده برتر بوکسیت در جهان باقی ماند. پیشبینی میشد که در سال ۲۰۲۰ تولید بوکسیت استرالیا به ۱۱۹ میلیون تن افزایش یابد. گینه یکی دیگر از کشورهای مهم است که بر وضعیت عرضه _تقاضا در سراسر جهان تاثیر میگذارد. میزان تولید بوکسیت در سال ۲۰۱۹، ۶۹ میلیون تن بود و با سرمایهگذاریهای محقق شده احتمالا به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید. واردات بوکسیت چین برای دوره ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹ به ۹۱.۹ میلیون تن رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۱.۹ درصد افزایش داشت.
قیمت بوکسیت استرالیایی در چین CIF سال ۲۰۲۰ را با قیمت ۴۳ دلار در تن شروع کرد که از آخرین هفته فوریه، بدون تغییر مانده بود.
میانگین قیمت واردات در چین از استرالیا در سال گذشته در حدود ۴۳.۷ دلار در تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۸با قیمت ۴۶.۲ دلار در تن، کاهش داشته است. بالاترین قیمت در ژانویه سال ۲۰۱۹ ثبت شد که میانگین قیمت۴۷.۷ دلار در تن بود.
متوسط قیمت داخلی در ابتدای سال معادل ۸۰ دلار در تن بود که در پایان ماه به ۸۱ دلار در تن افزایش یافت و دوباره در انتهای فوریه به همان ۸۰ دلار در تن بازگشت.
بازار جهانی آلومینا در سال ۲۰۱۹ شاهد مازاد عرضه بود که با کاهش تقاضای اسملترها، این مازاد افزایش بیشتری یافت و بر روی قیمت آلومینا در بازارهای نقدی تاثیر منفی گذاشت. در کوتاه مدت قیمت آلومینا به دلیل عرضه بیش از مصرف و روند کاهشی تقاضا در زنجیره ارزش آلومینیوم، همچنان تحت فشار خواهد بود.
در ابتدای سال ۲۰۱۹، میانگین قیمت ماهانه FOB آلومینای استرالیا در حدود ۴۰۵ دلار در تن بود. در آوریل به ۴۲۲ دلار در تن افزایش یافت. آلومینا در پایان سال ۲۰۱۹ با ۲۷۹ دلار در تن معامله شد که نشان از ۴۵ درصد کاهش است.
از شروع سال ۲۰۲۰، میانگین قیمت FOB آلومینای استرالیا در محدوده ی ۲۸۵ دلار در تن بود. بهعلت از سرگیری پالایشگاه آلونورت و شروع تولید در پالایشگاه Al-Taweelah در امارات متحده عربی تولید بیش از حدمصرف شد و درنتیجه قیمت آلومینا را کاهش داد. کندی تقاضای جهانی آلومینیوم نیز عاملی دیگر در این کاهش قیمت است.
در چین بر اساس بازار فلزات شانگهای، میانگین قیمت نقدی آلومینا سال ۲۰۱۹ را با ۴۲۸ دلار در تن شروع کرد و با قیمت ۳۴۹ دلار در پایان سال معامله شد. از ابتدای سال ۲۰۲۰، میانگین قیمت نقدی آلومینای داخلی به ۳۵۴ دلار در تن رسید. کل تولید جهانی آلومینا در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۱۳۲ میلیون تن بود که نسبت به سال ۲۰۱۸، ۱.۳ درصد افزایش داشت. چین ۷۰ میلیون تن تولید کرد که نسبت به سال قبل ۲.۴۷ درصد کاهش داشت.
انتظار میرود در سال ۲۰۲۰ با افزایش ظرفیتهای جدید تولید نیز افزایش یابد. استرالیا دومین تولید کننده آلومینا در جهان طی سالهای ۱۹-۲۰۱۸ در حدود ۲۰.۱ میلیون تن آلومینا تولید کرد که نسبت به دوره ۱۸-۲۰۱۷ با تولید ۲۰.۳ میلیون تن، کاهش کمی یافته است. برای سال ۲۰-۲۰۱۹ و ۲۱-۲۰۲۰ میزان ثابت تولید ۲۰.۲ میلیون تن در سال، پیشبینی شده است.
Norsk Hydro نیز در کل سال ۲۰۱۹ حدود چهار میلیون تن آلومینا تولید کرد و پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۱ به بهرهبرداری کامل از ظرفیت خود برسد. در سال ۲۰۱۹، استرالیا حدود ۱۷.۶ میلیون تن صادرات داشته است.
طی ۲۰-۲۰۱۹ و ۲۱-۲۰۲۰ انتظار میرود که حدود ۱۷.۹ میلیون تن صادر کند. چین همچنان واردکننده آلومینا است. کل حجم آلومینای وارداتی به چین برای دوره ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹، ۱.۲۴ میلیون تن بود.
در نیمه اول سال ۲۰۱۹، تقاضا برای آلومینیوم اولیه راکد بود درحالی که عرضه به دلیل ظرفیتهای جدید ایجاد شده و دوباره از سر گرفته شده افزایش یافته بود. با لغو تحریم های آمریکا بر Rusal و تاثیر نسبتا کم بر تولید آلومینیوم Hydro در برزیل، تولید جهانی افزایش یافت و این منجر به کاهش قیمت آلومینیوم از ۱۸۴۶ در ژانویه ۲۰۱۹ به ۱۷۷۰ دلار در تن در دسامبر ۲۰۱۹ در بازار فلزت لندن شد.
تولید آلومینیوم اولیه جهانی در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۳.۷ میلیون تن رسید در مقایسه با ۶۴.۳ میلیون تن در سال۲۰۱۸. با افزایش سرمایهگذاریها و بهبود بازار فلز اولیه و مازاد عرضه آلومینا، تولید آلومینیوم اولیه در سال۲۰۲۰ افزایش خواهد یافت.
در چین میزان تولید آلومینیوم اولیه در سال ۲۰۱۹، ۳۵.۶ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته ۲.۳ درصد کاهش داشته است. اخیرا حدود ۱.۹۹ میلیون تن ظرفیت جدید به بهرهبرداری رسیده است که کل ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه در کشور را به ۴۰.۶۹ میلیون تن رسانده است.
تقاضای جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ به علت ایجاد ظرفیتهای جدید در کانادا، برزیل، بحرین و SALCO ایران و ... احتمالا در حدود ۲.۲ درصد رشد خواهد یافت.
انتظار میرود در طول سال ۲۰۲۰، استفاده آلومینیوم در بخش حملونقل مخصوصا در وسایل نقلیه سبک وزن، بخش اعظم رشد را در افزایش استفاده از کاربردهای ورقههای آلومینیومی داشته باشد. پیشبینی میشود میزان استفاده از محصولات نورد تخت آلومینیوم در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۹ درصد رشد کند و به ۲۹ میلیون تن برسد، در مقابل ۲۸.۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۹.
برای استفاده روز افزون، Rusal در حال سرمایهگذاری ۲۰۰ میلیون دلار در صنایع آلیاژ آلومینیوم Kentucky و تولیدکننده نورد آلومینیوم Braidy است.
میزان استفاده از فویل آلومینیوم که در سال ۲۰۱۹ معادل ۵.۴ میلیون تن بود، پیشبینی میشود در طول سال ۲۰۲۰ با ۲.۴ درصد رشد به ۵.۵ میلیون تن برسد.
نالکوی هند قصد دارد که واحد تولید فویل آلومینیوم را در Odisha راهاندازی کند تا چالشهای موجود در صنعت بستهبندی را مرتفع کند.
در سالهای گذشته موانع بسیار زیادی بر سر راه صنعت آلومینیوم بوده است، از جمله کسادی اقتصاد جهانی و صنعت خودرو، جنگ تجاری بین آمریکا و چین، و Brexit (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا/برگزیت) که احتمالا تا سال ۲۰۲۰ اجرا خواهد شد. کساد اقتصادی موجب افت شدیدی در صنعت خودرو بخصوص در چین و هند شد، درحالی که موانع تجاری به دلیل عدم تعادل در قیمت آلومینیوم ایجاد شدهاند. با این حال، این تحولات یک پدیده موقتی تلقی میشود.
در بخش مثبت این موضوع، صنعت خودرو شاهد یک تغییر عالی است و از نوآوری فناوری جدیدی استفاده میکند. به غیر از کاهش وزن کل خودرو با سوخت و تجهیزات برای انتشار کربن، برخی از روندهای مهم در این صنعت مانند برق رسانی (EVs)، ارتباطات خودرویی (IOT)، مقررات جدید و عوامل اقتصاد کلان بوجود آمدند. به عنوان بخشی از کاهش وزن کل خودرو با سوخت و تجهیزات از وسایل نقلیه ICE، کاربرد آلومینیوم در وسایل نقلیه جدید طی سالها در بازارهای آمریکا و اروپا در حال افزایش هستند. محتوی آلومینیوم به ازای هر وسیله نقلیه در اروپا در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷۹ کیلوگرم بود و انتظار میرفت تا سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۹۸.۸ کیلوگرم افزایش یابد.
اما در میان رکود اقتصاد جهانی، چشماندازی کوتاه برای بازار آلومینیوم از اتومبیلهای مسافربری و LCV ها در سال ۲۰۲۰ تقریبا راکد خواهد شد. با این حال، در این میان، تقاضا برای آلومینیوم به منظور تولید EVs، طبق برنامهریزی انجام شده توسط بزرگان جهانی بهبود مییابد.
مطابق انتظارات، استفاده از آلومینیوم در کاربردهای الکتریکی و الکترونیکی افزایش خواهد داشت، گرچه در سال ۲۰۱۹ از ۱۱.۷ میلیون تن تا ۱۱.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ اندکی افزایش داشت.
دنیا شاهد پذیرش اصلاحات جو سبز از تمامی راههای ممکنی است که تا قبل از این به مسئله گرم شدن جهانی کره زمین نپرداختهاند. بر این اساس، بسیاری از کشورها در حال ایجاد اصلاحات ضروری برای کاهش انتشار گازهای گلخانهای و افزایش استفاده از راهحلهای انرژی سبز هستند. در راستا با این پیشرفت، اهمیت استفاده از مواد بازیافتی طی دههای گذشته به شدت رواج یافته است. از این رو، آلومینیوم، با خواص منحصر به فرد خودش در بازیافتپذیری ۱۰۰ درصدی موجب ایجاد تغییر در پویاییهای این صنعت شدهاند. تولید آلومینیوم بازیافتی تقریبا ۲۹ درصد از تولید کل آلومینیوم در جهان را شکل میدهد.
اما بازار آلومینیوم بازیافتی نیز مانند بازار آلومینیوم اولیه از اواسط سال ۲۰۱۸ به دلیل کسادی در صنعت خودرو، موانع تجاری، و قیمتهای بیثبات، تحت فشار قرار گرفته است. محدودیت چین در سهمیه واردات قراضه آلومینیوم برای سال ۲۰۱۹ به ۱.۲ میلیون تن، به انضمام جنگ تجاری مداوم بین چین و امریکا موجب ایجاد موجودی اضافی شده است. این روند احتمالا تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه خواهد داشت، از آنجایی که محدودیت چین در مورد سهمیه واردات قراضه آلومینیوم برای سال ۲۰۲۰ به میزان ۰۴۱،۲۸۳ تن کاهش یافته است.
در سال ۲۰۱۹، آلومینیوم بازیافتی به میزان ۲۴.۴ میلیون تن تخمین زده شد و در سال ۲۰۲۰ احتمالا تولید آن اندکی به ۲۵.۴ میلیون بهبود مییابد.
از آنجایی که تقاضا برای آلومینیوم بازیافتی در هند افزایش ثابتی دارد، Hindalco و Daiki مستقر در ژاپن در راستای بهبود تولید آلومینیوم درجه دو سرمایهگذاریهای جدیدی انجام میدهند. با سرمایهگذاری ۲.۵ میلیارد INR، شرکت خصوصی صنعت آلومینیوم Daiki، کارخانهای با ظرفیت تولید ۸۴۰۰۰ تن قالب آلیاژ آلومینیوم در هر سال تاسیس میکند. احتمالا این کارخانه تا فوریه ۲۰۲۰ به بهرهبرداری برسد.