تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۷
بازدید: ۵۳۵
کد خبر: ۹۵۳۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
خط و نشان ترامپ سرانجام نتیجه داد

کارخانه‌سازی تویوتا و مزدا در قلب امریکا

می متالز - سارا گلچین: روز چهارشنبه هفته گذشته شرکت‌های خودروسازی تویوتا موتور و مزدا موتور اعلام کردند یک کارخانه مونتاژ مشترک ۱/۶میلیارد دلاری در آلابامای امریکا خواهند ساخت.
کارخانه‌سازی تویوتا و مزدا در قلب امریکا

به گزارش می متالز، براساس اعلام این ۲خودروساز بزرگ ژاپنی، ساخت این کارخانه باعث ایجاد ۴هزار شغل در امریکا می‌شود. این خبر بی‌تردید بیش از هرکس دیگری باعث خوشحالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا خواهد شد که از زمان تلاش برای رئیس‌جمهور شدن با زبان خوش و تهدید از خودروسازان می‌خواست تولید خود را در امریکا گسترش دهند. آکیو تویودا، رئیس تویوتا و ماسامیچی کوگای مدیر اجرایی مزدا به شهر مونت‌گومری سفر کردند تا در کنار کای‌آیوری، فرماندار این شهر در رویداد اعلام رسمی این تصمیم شرکت کنند. آیوری در این آیین ضمن خوشامدگویی به خودروسازان ژاپنی، مونت‌گومری را خانه خود آنها توصیف کرد. او همچنین به این نکته اشاره کرد که در کنار ایجاد ۴هزار شغل این کارخانه جدید که در شهر کوچک هانتسویل ساخته خواهد شد، سالانه ۵۰هزار دلار درآمد برای امریکایی‌ها به ارمغان خواهد آورد. این کارخانه در سال ۳۰۰هزار خودرو تولید می‌کند.برنده بزرگ این قرارداد یعنی رئیس‌جمهور امریکا چهارشنبه شب گذشته و پس از نهایی شدن قرارداد در توییتی این رویداد را یک «خبر خوب» برای اقتصاد امریکا دانست. او در این پیام توییتری نوشت: «شرکت‌ها در حال بازگشت به امریکا در سطح گسترده هستند. تبریک به آلاباما»قرار است در کارخانه جدید، تویوتا خودروهای کرولا را تولید کند و مزدا نیز کراس‌اوورهایش را خواهد ساخت. مقامات ایالت آلابامای امریکا اعلام کردند در این ایالت کارخانه‌ها از مشوق‌های مالیاتی بهره‌مند خواهند شد. ارزش این مشوق‌های مالیاتی ایالتی، براساس اعلام مقامات، ۳۷۰میلیون دلار است اما این مقامات مشخص نکردند ارزش مشوق‌های محلی چه میزان است. با این حال کارخانه جدید در شرایط کاهش فروش که دامنگیر صنعت خودرو امریکا شده می‌تواند ظرفیت مازاد تولید را تشدید کند و فشار برای کاهش قیمت‌ها را افزایش دهد. فروش وسایل نقلیه جدید در امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی (۹۶-۱۳۹۵ خورشیدی)، ۲درصد کاهش یافت، این درحالی بود که در سال ۲۰۱۶ (۹۵-۱۳۹۴) رکورد تازه‌ای در فروش خودرو به ثبت رسید. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ (۹۷-۱۳۹۶) نیز کاهش فروش خودرو در امریکا ادامه یابد. تامی بتل، شهردار هانتسویل درباره ساخت کارخانه خودروسازی مشترک ژاپنی گفت: «این کارخانه برای چند دهه آینده در هانتسویل و آلاباما ایجاد شغل خواهد کرد. این کارخانه آلاباما را به مرکز تولید نسل آینده خودروها تبدیل می‌کند که باعث قدرتمند شدن این منطقه خواهد شد.»در میان ایالت‌های امریکا، آلاباما اکنون پنجمین تولیدکننده بزرگ خودرو و کامیون‌های سبک است. در این ایالت بیش از ۱۵۰ شرکت و کارخانه بزرگ تامین‌کننده قطعات، ۵۷هزار شغل در بخش تولید خودرو ایجاد کرده‌اند. ۲دهه پیش، مقامات آلاباما حدود ۲۵۰میلیون دلار هزینه کردند تا دایلمر ای‌جی، شرکت مادر مرسدس-بنز، قانع شود یک کارخانه خودروسازی در شهر توکالوسای این ایالت بسازد تا نخستین کارخانه خودروسازی باشد که در این ایالت پا می‌گیرد. در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۵) دایملر اعلام کرد برای گسترش کارخانه خود در آلاباما یک‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف از این سرمایه‌گذاری ساخت وسایل نقلیه اس‌یووی برقی از حدود سال ۲۰۲۰ (۹۹-۱۳۹۸) اعلام شد. آلاباما همچنین میزبان کارخانه‌های مونتاژ شرکت‌های خودروسازی هوندا موتور ژاپن و هیوندای موتور کره‌جنوبی است. شرکت کیاموتورز کره‌جنوبی هم یک کارخانه مونتاژ در جورجیا و در نزدیکی مرز آلاباما دارد. مزدا و تویوتا اعلام کردند هنوز نیاز به مجوزها و تاییدهایی از سوی آژانس‌های ضدتراست در امریکا دارند تا بتوانند سرمایه‌گذاری مشترک جدید خود را در آلاباما به مرحله اجرایی برسانند. آنها در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶) خبر از سرمایه‌گذاری مشترک خود برای توسعه فناوری‌های وسایل نقلیه برقی دادند. ترامپ در مارس ۲۰۱۷ (اسفند ۱۳۹۵) در توییتی نوشت: «کارخانه‌های جدید در اینجا ساخته می‌شوند برای خودروهایی که اینجا فروخته می‌شوند.» بسیاری از خودروسازان در این مدت امکانات یا اشتغالزایی را در کارخانه‌های خود افزایش دادند اما هیچ خبری درباره ساخت کارخانه جدید از سوی آنها اعلام نشد. ترامپ بیش از یک سال گذشته و کمی پیش از برگزاری آیین تحلیف رئیس‌جمهوری از شرکت تویوتا انتقاد کرد. وی در آن زمان تهدید کرد اگر تویوتا به ساخت خودروهای سدان کرولا برای بازار امریکا در مکزیک ادامه دهد، برای واردات این خودروها به امریکا تعرفه‌های سنگین تعیین خواهد کرد. تویوتا هنگام اعلام برنامه‌های خود برای ساخت یک کارخانه جدید در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ۱۳۹۶) گفت تولید کرولا را از کانادا به جوینت‌ونچر جدید خود منتقل خواهد کرد و به جای آنها در مکزیک پیکاپ‌های تاکوما را خواهد ساخت. جیم لنتز، رئیس بخش امریکای شمالی تویوتا روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی اظهار کرد فشارها از سوی ترامپ اثری در تصمیم برای ساخت کارخانه در آلاباما نداشت. او گفت: «این کارخانه‌ها قرار است ۳۰ تا ۵۰ سال دیگر زنده بمانند و ما باید تصمیم‌های کسب‌وکاری خوبی بگیریم.»


لنتز همچنین تصمیم برای ساخت کرولا را منطقی دانست زیرا تویوتا نیاز به حجم بیشتری از تولید باوجود کاهش فروش در بازار خودرو دارد. او این سرمایه‌گذاری ۸۰۰میلیون دلاری را یک «معامله» برای دستیابی این کارخانه به حجم بالاتر تولید توصیف کرد.تویوتا امیدوار است در بهار آینده مقدمات ساخت کارخانه را انجام دهد. این کارخانه پس از اینکه تویوتا از ۲۲ ایالت ۱۰۰ پیشنهاد برای ساخت کارخانه دریافت کرد سرانجام در آلاباما ساخته خواهد شد. در اکتبر ۲۰۱۷ (۹۶-۱۳۹۵)، تویوتا اعلام کرد سرمایه‌گذاری خود در کارخانه برنامه‌ریزی شده در مکزیک را با ۳۰ درصد کاهش به ۷۰۰ میلیون دلار می‌رساند و ظرفیت تولید سالانه برنامه‌ریزی‌شده خود را نیز نصف می‌کند و به ۱۰۰هزار وسیله نقلیه کاهش می‌دهد. به‌گفته تویوتا این برنامه‌ها به‌منظور هماهنگ شدن با نیاز بازار انجام می‌شود. 
تویوتا و دیگر خودروسازان از آلمان و دیگر بخش‌های آسیا در ۳۰ سال گذشته یک صنعت خودرو دیگر در ایالات متحده به‌وجود آورده‌اند. این کارخانه‌ها از نظر اندازه و میزان اشتغالزایی با ۳ غول خودروسازی امریکایی در دیترویت رقابت می‌کنند؛ هرچند کارخانه‌های جدیدتر و کارگران تاییدشده کمتری دارند. ایالت‌های گوناگون امریکا برای کارخانه‌های مونتاژ خودرو آرمان‌شهر هستند زیرا به‌طور معمول بیشتر از میزان نرمال حقوق می‌پردازند و در شرکت‌های تامین‌کننده و خدمات‌دهنده نیز اشتغالزایی دارند. ایالت‌های جنوبی مدت‌ها است میزبان بخش بزرگی از تولید خودروهای جدید خودروسازان آلمانی و آسیایی هستند. این ایالت‌ها به‌طور معمول از زیرساخت‌های حمل‌ونقلی خوبی بهره می‌برند، رگولاتورهای‌شان رفتار دوستانه‌ای با کسب‌وکارها دارند و سیاست‌مداران‌شان نیز از این نوع سرمایه‌گذاری‌ها استقبال می‌کنند.به‌هرحال به‌نظر می‌رسد اصرارهای ترامپ بر داخلی شدن مونتاژ خودروها در حال نتیجه دادن است. اگرچه تویوتا اعلام کرده این برنامه ارتباطی به خط و نشان‌های رئیس‌جمهور امریکا ندارد اما سخت می‌توان باور کرد که چنین برنامه‌هایی با این تهدیدها بی‌ارتباط باشد. در هر صورت این یک پیروزی بزرگ برای رئیس‌جمهور تاجرپیشه امریکا است که از ابتدا با وعده برگرداندن شغل‌ها به خاک امریکا آمد و برای تحقق وعده‌هایش روی صنعت خودرو حساب ویژه‌ای باز کرد. 
منبع: Reuters

عناوین برگزیده