تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۶
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۹۵۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدرس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:

چند پیشنهاد برای بورس بهتر

می متالز - دکترای مدیریت مالی و مدرس دانشگاه علامه طباطبایی نیز پیشنهادات خود جهت بهتر شدن بازار بورس را ارائه داد.
چند پیشنهاد برای بورس بهتر

به گزارش می متالز، محسن عباسی پیشنهاداتی جهت بهتر شدن وضعیت بورس ارائه داد که عمده این پیشنهادات مربوط به بازگشت دستورالعمل های قبلی و لغو دستورالعمل های شبانه و دفعتی است. در ادامه به تعدادی از این موارد و پیشنهادات اشاره شده است:

  • تصویب دستورالعمل و اجرا حداقل ۳ ماه بعد از تصویب؛

در ابتدا دستورالعملی تصویب شود که اجرای هر دستورالعمل جدید را حداقل بعد از ۳ ماه از تصویب امکان پذیر کند تا فعالان بازار امکان بررسی و تطبیق آن با شرایط را داشته باشند.

  • صدور کد بورسی؛ آموزش و امکان معامله سریع افراد؛

لغو عدم امکان معامله برای کد اولی ها (این یک حق است و قابلیت سلب ولو برای یک روز را ندارد و به نوعی، یک دست انداز در ورود پول جدید است و تالی فاسد دارد. ظهور کدهای اجاره ای، فریب مردم تازه وارد و خرید به کد اشخاص دیگر و... نمونه ای از مصادیق تالی فاسد این موضوع است).

  • دامنه نوسان  و حجم مبنا؛ بازگشت به فرمول قبلی و لغو قوانین و دستورالعمل های جدید؛

برداشتن تدریجی دامنه نوسان و یا پله ای کردن آن و پر رنگ کردن نقش بازارگردان برای فعالیت در نمادهایی که دامنه نوسان ندارند و یا دامنه نوسان آنها افزایش یافته است. لغو کامل و  عدم اجرای قوانین ۲۰ درصد و ۵۰ درصد!
بازگشت پیش بینی eps؛ قبول شکست پروژه گزارش تفسیری و لزوم گزارشگری مبسوط شرکت ها در صورت انحراف بیش از ۲۰ درصد در سود پیش بینی شده و محقق شده و درخواست توضیح برای انحراف بیش از ۲۰ درصد سود پیش بینی شده و محقق شده.

  • ایجاد کانون سهامداران حقیقی و کنترل فضای مجازی توسط شناخته شده های بازار به جای برخورد با حقیقی ها؛

راه اندازی کانون سهامداران حقیقی و تدوین دستورالعمل نظارت بر کانالهای شخصی و ارایه مجوز به تحلیلگران حقیقی و شناخته شده در خصوص ارایه تحلیل و اظهار نظر شخصی با تعیین مصادق مجاز ارائه تحلیل و موارد ممنوعه (به جای بستن و توقف کانالها). باید تایید کرد که در یکی دو سال گذشته نقش افراد حقیقی شناخته شده در جذب و هدایت افراد را نمیتوان نادیده گرفت نقشی که باید توسط شرکت اطلاع رسانی بورس انجام می شد و نشد.

  • کنار گذاشتن اساسنامه خشک صندوق ها

تنوع در مدل های سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری و دادن اختیار به مدیران صندوق های سرمایه گذاری در انتخاب تعداد صنایع و سهام موجود در صندوق، زیرا در این صورت است که مدیریت حرفه ای معنا پیدا می کند.

  • راه اندازی و ارائه مجوز در خصوص portfolio sharing  و  copy trading

(جداگانه راجع به این موضوع جذاب صحبت خواهم کرد)

  •  امکان صدور کد بورسی با حداقل مراجعات مردمی و حتی بدون مراجعه افراد (این امکان در حال حاضر  وجود دارد)

 

  •  فعال کردن بخش روابط عمومی و فرهنگ سازی و آموزش بورس و بسنده نکردن به استوری در  اینستاگرام و توییتر و...

در این خصوص باید از ظرفیت صدا و سیما، سایت ها و کانال ها، فضاهای واقعی شهری، دانشگاه ها و... جهت آشنا کردن مردم با بورس و آموزش صحیح مردم استفاده کرد.

  • لغو  کلیه دستورالعمل های محدودکننده و سختگیرانه بی مورد، که باعث ایجاد فضای بدبینی بین سازمان بورس و نهادهای مالی و عموم معامله گران شده است. اجرا و احیای کدهای اخلاقی و نظارت بر اجرای این کدهای اخلاقی توسط مدیران سازمان بورس، مدیران نهادهای مالی، ناشران و همه فعالان و معامله گران بازار.

 

  • رفع قوانین سختگیرانه در خصوص اعطای اعتبار به افراد و تنوع در شرایط اعطای اعتبار، (در حال حاضر فقط دارایی شخص ملاک اعتبار است) در بازار فارکس اهرم های بیش از ۱۰۰ برابری هم مجاز است! البته قصد قیاس این دو بازار نیست و صرفا جهت نشان دادن فاصله و مقیاس عنوان شد!
  • استراحت دادن به اعضای کمیته تخلفات سازمان بورس که تقریبا بلاانقطاع در چند سال گذشته مشغول صدور و اجرای حکم بوده اند و تشکیل اتاق فکر و دعوت از بازیگران بورس و استفاده از زبان گفتگو به جای زور و حکم انضباطی.
عناوین برگزیده