تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۷
بازدید: ۲۱۹
کد خبر: ۹۶۱۳۱
سرویس خبر : انرژی

اثر کاهش قیمت نفت بر عملکرد پالایشگاه‌ها و افزایش سود از فروش بنزین

می متالز - کارشناس حوزه بین‌المللی نفت اثرات کاهش قیمت نفت بر عملکرد پالایشگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده و درباره افزایش سود آنها از فروش بنزین داخلی توضیحاتی داد.
اثر کاهش قیمت نفت بر عملکرد پالایشگاه‌ها و افزایش سود از فروش بنزین

به گزارش می متالز، محمد دیالمی درباره تأثیر کاهش شدید قیمت و تقاضای نفت بر عملکرد پالایشگاه‌ها  گفت: با کاهش قیمت بنزین چون کرک اسپرد افزایش می‌یابد به نفع پالایشگاه‌ها تمام می شود. زیرا GRM یا همان حاشیه سود ناخالص پالایشی بهبود پیدا می‌کند. این موضوع موجب افزایش قیمت سهم پالایشگاه می‌شود به طور مثال سهام دو شرکت نفتی که چند پالایشگاه در هند دارند به تازگی بیش از ۱۰ درصد افزایش یافت.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا منجر به تصمیم‌گیری دولت‌ها مبنی بر تعطیلی و قرنطینه بسیاری از شهرهای پر جمعیت و مهم جهان و لغو بسیاری از پروازها شده و عملا تقاضا برای نفت کاهش پیدا کرده و این منجر به کاهش درآمد پالایشگاه‌ها شده هر چند که کرک اسپرد افزایش قابل توجهی داشته است.

این کارشناس ادامه داد: در ایران به دنبال افزایش نرخ بنزین در آبان ۹۸ مصرف بنزین پیش از شیوع کرونا کاهش یافت. اوایل آبان ۹۹ میزان مصرف بنزین حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز بود که ماه بعد به حدود ۷۲ میلیون لیتر در روز کاهش یافت. اما افزایش ۳ برابری قیمت بنزین نه تنها تأثیر منفی بر پالایشگاه‌ها نداشت بلکه اثرات مثبتی در پی داشت.

دیالمی گفت: صادرات بنزین در ماه‌های پس از آبان نیز افزایش داشت زیرا بنزین صادراتی گران‌تر بود. با کاهش قیمت نفت، چون قیمت بنزین داخلی ثابت است، بسته به فرمول خوراک نفت خام برای پالایشگاه‌ها، منجر به افزایش سود خواهد شد زیرا یا قیمت خوراک ثابت است یا کمتر شده اما قیمت محصول تغییری نکرده است.

وی افزود: کاهش قیمت نفت بر میزان صادرات بنزین ایران اثر دارد زیرا فروش بنزین به صورت کشف پریمیوم و بین ۲.۵ تا ۵ دلار ارزان‌تر از فوب خلیج فارس است که با احتساب کاهش تقاضای جهانی، ممکن است صادرات به صرفه نباشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده