تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۲:۰۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۹۶۱۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به عراق طی سال ۹۸/ چشم‌انداز صادرات 14 میلیارد دلاری در سال 99

می متالز - رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: بازار عراق به عنوان یک بازار حیاتی برای ما محسوب می‌شود؛ به نحوی که در سال 97 حدود 13 میلیارد دلار کالا، خدمات و انرژی صادراتی به عراق داشتیم که البته این رقم طی 11 ماهه سال 98 حدود 11 میلیارد دلار بود. بنابراین در چشم‌انداز صادراتی سال 99، تحقق رقمی در حدود 13 تا 14 میلیارد دلار را در این بازار متصور هستیم.
صادرات ۱۱ میلیارد دلاری به عراق طی سال ۹۸/ چشم‌انداز صادرات 14 میلیارد دلاری در سال 99

به گزارش می متالز، یحیی آل‌اسحاق، رابطه با بازار عراق را یک رابطه بلندمدت و استراتژیک برای کشور دانست و اظهار داشت: مسوولین دولتی، نهادها و احزاب کشور همه مُصر هستند که روابط اقتصادی کشور ما با کشور عراق باید بلندمدت و استراتژیک باشد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مرزها، افزود: مشکلاتی در مرزهای جنوبی شلمچه، خرمشهر و ایلام وجود دارد که این به دلیل مسائل بهداشتی ناشی از قرنطینه و بیماری کرونا است، اما صادرات کالا در مرزهای اقلیم در حال انجام است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: در مسئله صادرات به کشور عراق، هدف 20 میلیارد دلاری صادرات کالا و خدمات شکل گرفته است و بر همین اساس، در سال 97 حدود 13 میلیارد دلار کالا، خدمات، انرژی و مجموعه صادراتی داشتیم که این رقم در 11 ماهه سال 98 حدود 11 میلیارد دلار بود.

آل اسحاق یادآور شد: درسال 99 مسائل جهانی کرونا، پسا کرونا و مسائل داخلی موجود در کشور عراق از جمله انتخابات و مشکلات حاکم در آن کشور مطرح است، اما به دلیل نیاز موجود بازار عراق، این کشور برای ما مهم است و به همین دلیل تا آنجایی که ممکن است به دنبال حل‌ وفصل مسائل هستیم.

وی تاکید کرد: در حوزه گردشگری در هر دو کشور حساسیت‌هایی تا رسیدن به کنترل و ساماندهی بیماری کرونا وجود دارد، با این وجود این محدودیت‎ها را کوتاه مدت می‎دانیم، زیرا تمام مسائل حل خواهد شد. با این حال بازار عراق یک بازار حیاتی برای ما است و در سال 99 نزدیک به 13 تا 14 میلیارد دلار درآمد را در این بازار متصور هستیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص شعار “جهش تولید” و تاثیر آن بر میزان صادرات، خاطرنشان کرد:‌ یکی از راه‎های ایجاد جهش تولید مسئله صادرات است. زیرا اگر تولیدی صورت می‎گیرد یا باید به مصرف داخل برسد و یا صادر شود. بنابرین اگر تولید همراه با کیفیت و قیمت مناسب باشد و همچنین اگر شرایط، بازاریابی، الزامات صادرات و مشوقات لازم صورت گیرد، قطعا جهش تولید اتفاق خواهد افتاد.

عناوین برگزیده