تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۰
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۹۶۴۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل کارشناس بازار سرمایه از:

عملکرد مثبت و منفی رییس سابق سازمان بورس و نقدی بر منتقدین چشم بسته

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با ارایه تحلیلی از نتایج مثبت و منفی عملکرد رییس سابق سازمان بورس در دوران مدیریت ۳.۵ ساله، نقدی بر منتقدین چشم بسته مطرح کرد .
عملکرد مثبت و منفی رییس سابق سازمان بورس و نقدی بر منتقدین چشم بسته

به گزارش می متالز، هادی جمالیان عضو هیات مدیره هلدینگ گروه مالی پاسارکاد در خصوص عملکرد سازمان بورس در تلگرام اعلام کرد: شاپور محمدی با اصرار بر استعفا، بالاخره سکان سازمان بورس را به حسن قالیباف اصل سپرد. عملکرد محمدی و گروه سازمان در این دوره در مجموع مطلوب بود. اگرچه نقدهایی نیز وجود دارد.

اما نکاتی در این باره:

همه اجزای عملکرد نهاد ناظر و ارکان بازار، لزوماً و بطور کامل طبق نظرات شخص رییس سازمان نیست . شورای عالی بورس، اعضای هیات مدیره سازمان، شرکت های بورس، فرابورس، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری، اطلاع رسانی، کانون ها، ناشران، سرمایه گذاران و سایر اجزای بازار سرمایه در تعامل با یکدیگر و بخش های خارج بازار در مجموع رویدادهای یک دوره را رقم می زنند. بنابراین همه اتفاقات بازار در دوره اخیر چه مثبت و چه منفی قابلیت انتساب به شخص محمدی را ندارد.

بیشترین نقد به عملکرد این دوره سازمان شامل موارد زیر بود:

  • عدم توفیق در ارتقای زیرساخت های فنی و الکترونیکی معاملات و سامانه های پس از معاملات در سایه تحریم ها . اگرچه برخی دوستان اهل فن معتقدند اگر تحریم را مانع خرید نسخه های به روزتر بدانیم آنگاه ادامه وضع موجود با سامانه های فعلی یک شاهکار بوده است !
  • حذف الزام انتشار پیش بینی سود توسط ناشرین بدون بسترسازی لازم جهت جایگزینی بسته های اطلاع رسانی مناسب و هم وزن با گزارش های قبل
  • عدم تاب آوری در مقابل فشارهای بیرونی (خارج از بازار سرمایه) و به تعطیلی کشیده شدن بازار قراردادهای آتی سکه
  • تواتر تغییرات در برخی مقررات و ریزساختارهای بازار در چند ماه اخیر
  • عدم هماهنگی در پاره ای موارد با سایر نهادهای نظارتی و مراجع ذیربط مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی، سازمان حسابرسی، سازمان امور مالیاتی، جامعه حسابداران رسمی و ... به منظور رفع پاره ای اختلاف دیرپا مانند چگونگی احتساب ذخایر برای بانک ها و بیمه ها و نوپا مانند الزامات حاکمیت شرکتی و ...

اما نکات مثبت عملکرد سازمان بویژه شامل موارد زیر بود:

  • قدرت اقناع و تسلط رییس سازمان به مباحث اقتصادی به منظور جهت دهی ارکان مختلف حاکمیت در راستای حمایت از بازار سرمایه که از اصلی ترین دلایل هدایت هدفمند نقدینگی به این بازار و رشد شاخص در دوره اخیر بوده است.
  • ادامه روند توسعه ابزارهای مالی جدید شامل انواع اوراق بدهی (مانند اوراق منفعت، مرابحه، وکالت، استصناع و ...) و اوراق مشتقه (مانند اختیار معاملات سهام، فروش تعهدی و ...)  
  • پیگیری معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، کاهش هزینه های معاملاتی، پیشگیری حداکثری از اقدامات کاهنده سودآوری شرکت ها توسط دولت به منظور جبران کسری بودجه و هدایت دولت به واگذاری سهام خود در بنگاه ها
  • توان مدیریت مناسب بازار در شوک های متعدد و سنگین سیاسی و اقتصادی در سال های اخیر که شاید از نظر شدت و اهمیت برخی از آن ها فقط با سال های جنگ تحمیلی قابل مقایسه باشد.
  • توسعه نهادهای مالی مانند شرکت های رتبه بندی
  • الزام ناشرین به ارائه برخی گزارشات جدید ماهانه و برگزاری کنفرانس های اطلاعاتی
  • کاهش دوره بسته ماندن نمادهای معاملاتی و نظام مند شدن نسبی رویه بازگشایی نمادها
  • افزایش قابل ملاحظه ارزش بازار، ارزش معاملات، شرکت های پذیرفته شده، کدهای معاملاتی صادره، تعداد معاملات، حجم معاملات برخط و ...
  • گسترش فرهنگ سهامداری، برگزاری لیگ ها و مسابقات حرفه ای در بازار، تقویت رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و ...
  • توسعه سامانه های سجام، نامک، بیدار و ...

به اینها قطعا می توان موارد دیگری را اضافه کرد اما آنچه مهم است این است که بسیاری منتقدین محمدی این روزها ناجوانمردانه چشم را به روی بسیاری نقاط برجسته و درخشان بازار طی دوره مدیریت وی بسته اند و یک طرفه قضاوت می کنند.

این بازار محل کسب و کار است و خواهد بود. همه فعالان بازار باید تلاش کنیم محیط کسب و کار در عین نقادی و پذیرش نقد، محیطی زیست پذیر، پویا و در حال توسعه باقی بماند و فراموش نکنیم در چه شرایط محیطی، اجتماعی و اقتصادی هستیم و سعی کنیم انتظارات از خود و دیگران در عین توجه به ظرفیت ها، متناسب با شرایط پیرامونی باشد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده