تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۹۶۵۹۳
سرویس خبر : انرژی
در سال ۹۸

باز تولید گاز از مخازن سراجه و شوریجه ۳۳ درصد افزایش یافت

می متالز - مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد: بازتولید گاز از مخازن راهبردی ذخیره‌سازی شوریجه دی و سراجه در سال ۹۸ نسبت به‌مدت مشابه سال ۹۷، با رشد ۳۳ درصدی همراه بوده است.
باز تولید گاز از مخازن سراجه و شوریجه ۳۳ درصد افزایش یافت

به گزارش می متالز، احمد رجبی با اشاره به موقعیت ویژه شرکت بهره‌برداری نفت و گاز شرق از شرکت‌های تابع شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، تصریح کرد: با توجه به تأمین گاز ۶ استان شمال و شمال شرق کشور و بعد مسافت و دوری این مناطق از مراکز تولید گاز در جنوب، ذخیره‌سازی و بازتولید گاز مخزن شوریجه دی موجب بی‌نیازی از گاز کشور ترکمنستان شده و همین موضوع موقعیت ویژه و راهبردی به آن بخشیده است.

وی درباره ذخیره‌سازی و بازتولید گاز از دو مخزن راهبردی گاز به‌منظور تامین سوخت زمستانی گفت: در هشت ماهه پارسال در مجموع ۸۶۹ میلیون مترمکعب گاز به مخزن سراجه قم و یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون مترمکعب به مخزن شوریجه دی تزریق شد. با شروع فصل سرد در سال ۹۸ نیز ۹۰۲ میلیون مترمکعب گاز از مخزن ذخیره‌سازی سراجه بازتولید شد که معادل ۱۷ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. از مخزن شوریجه دی نیز یک میلیارد و ۷۲۲ میلیون مترمکعب گاز بازتولید شد که ۴۳ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشته است.

رجبی اظهار کرد: این ارقام، نقش کلیدی ذخیره‌سازی تابستانی گاز در مخازن سراجه و شوریجه دی را در تأمین گاز کشور در فصل زمستان نشان می‌دهد.

به‌منظور تضمین و تأمین سوخت زمستانی، مخزن طبیعی گاز سراجه قم به‌عنوان مخزن ذخیره‌سازی در این شرکت بهره‌برداری شد. موقعیت جغرافیایی مناسب و مجاورت آن به استان تهران و همچنین خط لوله سراسری انتقال گاز بر اهمیت آن افزوده است.

براساس این گزارش، مخزن شوریجه D در شمال شرق کشور ظرفیت لازم را برای توسعه حداکثری دارد. ظرفیت تأسیسات ذخیره‌سازی سالانه گاز در این مخزن هم‌اکنون حدود ۲.۴ ‌میلیارد مترمکعب است که با برنامه‌های توسعه‌ای وزارت نفت، ظرفیت آن به حدود ۴.۸ میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

عناوین برگزیده