تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۳۵
بازدید: ۱۹۹
کد خبر: ۹۶۷۱۹
سرویس خبر : انرژی

جنگ ویرانگر قیمت نفت پایان یافت/ اقدامات بی‌سابقه برای زمان‌های بی‌سابقه!

می متالز - تولیدکنندگان بزرگ نفت جهان توافق کردند که تولید نفت را معادل ۱۰ درصد کاهش دهند. این توافق تاریخی به جنگ ویرانگر قیمت بین عربستان سعودی و روسیه نیز پایان داد.
جنگ ویرانگر قیمت نفت پایان یافت/ اقدامات بی‌سابقه برای زمان‌های بی‌سابقه!

به گزارش می متالز، بعد از ماراتن یک هفته‌ای که به صورت ویدیوکنفرانس بین کشورهای عضو اوپک‌پلاس و گروه ۲۰ برگزار شد، سرانجام به یک توافق کاهش تولید برای مقابله با تأثیر شیوع ویروس کرونا که تقاضای نفت در سراسر جهان را کاهش داده است، ختم شد.

در لندن بعد از نوسانات شدید دقایق اولیه معاملات در پی توافق انجام شده، قیمت‌ها بیش از ۴ درصد رشد کردند و به ۳۳ دلار در هر بشکه رسید.

سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند که دریابند، آیا میزان کاهش توافق شده برای خنثی کردن تأثیر رشد ویروس کرونا که اقتصاد جهان را مختل کرده است، کفایت می‌کند؟

گفتگوی ایجاد‌شده بین تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا که در هفته گذشته انجام شد با عدم موافقت مکزیک رو به رو شد که با مداخله رئیس‌جمهور امریکا حل و فصل شد.

اد مورس (Ed Morse)، کارشناس کهنه‌کار بازار نفت و رئیس بخش تحقیقات شرکت سیتی‌گروپ گفت: «اقدامات بی‌سابقه در زمان‌های بی‌سابقه! این یک گفتگوی بی‌سابقه بر سر کاهش تولید بود و نقش کارگزاری ایالت متحده بین عربستان سعودی و روسیه، برای رسیدن به توافق جدید اوپک‌پلاس بسیار مهم بود.»

اوپک‌پلاس روزانه ۹.۷ میلیون بشکه از تولید خود می‌کاهد، رقمی کمتر از پیشنهاد اولیه کاهش۱۰ میلیون بشکه‌ای.

اوپک‌پلاس زنده است

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان دقایقی بعد از توافق صورت گرفته به بلومبرگ گفت: «ما نشان دادیم که اوپک‌پلاس زنده است و کارکرد دارد.» وی عنوان کرد که از این توافق خوشحال است.

نفت برنت در معاملات آتی آسیا در روز دوشنبه ۸ درصد رشد کرد. در ساعت ۱۱:۱۳ صبح به وقت سنگاپور نیز ۴.۵ درصد رشد کرد و به ۳۲.۸۸ دلار در هر بشکه رسید.

ویروس کرونا سفرهای زمینی و هوایی را فلج کرده است. تقاضا برای بنزین، سوخت جت و دیزل به شدت کاهش یافته است. آینده نفت شیل امریکا را تهدید می‌کند و ثبات کشورهای وابسته به نفت به دلیل یک اقتصاد ضعیف جهانی، تهدید می‌شوند.

ایالت متحده، کانادا و برزیل نیز با کاهش ۳.۷ میلیون بشکه‌ای در این توافق مشارکت می‌کنند.

جیسون کنی، نخست‌وزیر آلبرتای کانادا در حساب توییتری خود نوشت: «این آتشی بود که اوپک‌پلاس روشن کرد و مسئولیت خاموش کردن آن هم متوجه خودش بود.

ماه‌های چالش‌ برانگیزی با تقاضای کم و موجودی زیاد در پیش داریم. اما حداقل اکنون راهی برای بهبود وجود دارد.» مکزیک یک پیروزی دیپلماتیک کسب کرد، چرا که مقرر شد سهم او از کاهش تولید نفت ۱۰۰ هزار بشکه در روز باشد که کمتر از سهم تعیین‌ شده برای اعضا است. اکنون سرنوشت حضور این کشور در اوپک‌پلاس نامشخص است، چرا که انتظار می‌رود طی دو ماه آینده تصمیم بگیرد که از این گروه خارج شود.

به نظر می‌رسد که بزرگترین برنده این توافق دونالد ترامپ باشد. کسی که از توقف فعالیت تولیدکنندگان نفت آمریکا جلوگیری کرد و در قالب تماس تلفنی با رؤسای جمهور مکزیک، روسیه و پادشاه عربستان سعودی توافق را پیش برد.

جیسون بوردوف، یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دولت اوباما که اکنون در دانشگاه کلمبیا فعالیت می‌کند، گفت: شاید نکته قابل توجه در مورد عربستان سعودی و روسیه در جریان شکل‌گیری توافق این است که منتقد اصلی اوپک یعنی دونالد ترامپ آنها را دور هم جمع کرد و برای دستیابی به توافق آنها را تحت فشار قرار داد.

ترامپ هفته گذشته در جمع خبرنگاران در کاخ سفید عنوان کرد که از اوپک متنفر است. اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در جریان معکوس دیدگاه خود حرکت کند.

خیلی کم و خیلی دیر

محدودیت‌های تولید برای دو سال به طول خواهد انجامید. هرچند که به همان میزان دو ماه اول نخواهد بود. با الگوبرداری از بانک‌ها که حمایت‌های خود را محدود می‌کنند، اوپک نیز حجم کاهش تولید خود را به تدریج تعدیل می‌کند. بعد از ماه ژوئن تا پایان سال میلادی کاهش ۱۰ میلیون بشکه‌ای به ۷.۶ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد و از سال ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ میزان کاهش ۷.۶ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

تولیدکنندگان سه هفته فرصت دارند

این توافق تا اول ماه می اجرایی نمی‌شود و این بدین معناست که کشورهای اوپک‌پلاس که پیش از این تولید خود را افزایش داده بودند، می‌توانند برای سه هفته دیگر نیز سیل نفت را روانه بازار کنند.

گلدمن ساکس این کاهش را «خیلی کم و خیلی دیر» نامید و گفت که سطح سه‌ ماهه اول منجر به کاهش واقعی حدود ۴.۳ میلیون بشکه در روز می‌شود. تحلیلگران بانک در یک گزارش نوشتند که در نهایت به سادگی دیده می‌شود که هیچ کاهش داوطلبانه‌ای اینقدر بزرگ نیست که بتواند کاهش تقاضای ۱۹ میلیون بشکه که به طور متوسط در اثر شیوع ویروس کرونا در ماه‌های آوریل و می از بین رفته است را جبران کند.

در این شرایط عربستان سعودی تولید خود را تنها تا بخشی از ۸.۵ میلیون بشکه در روز (پایین‌ترین سطح آن از سال ۲۰۱۱) کاهش می‌دهد. معیار توافق اوپک برای کاهش عربستان سعودی ۱۱ میلیون بشکه مانند روسیه است. اما در واقع تولید پادشاهی از سطح بالاتری کاهش می‌یابد، چرا که این کشور در راستای جنگ قیمت با روسیه در ماه آوریل به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید.

شاهزاده عبدالعزیر گفت: ما می‌خواهیم ثبات را به بازار نفت بازگردانیم.

در شرایطی که کشورهای جهان در محدودیت‌های گسترده قرار دارند، تعداد کشته‌شدگان ناشی از شیوع کرونا در نیویورک و انفجار بیکاری در آمریکا، بازار نفت اکنون بیش‌تر از عرضه نگران مصرف است. چیزی که اوپک آن را پذیرفته و به وزرا گفته آن است که انتظار می‌رود میزان تقاضای جهانی نفت در ماه آوریل ۲۰ میلیون بشکه فرو بریزد.

آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت انرژی اسپکتس گفت: تقاضا بیش از دو برابر ۹.۷ میلیون بشکه توافق شده، کاهش یافته است و همچنین با توجه به مساله مکزیک که ممکن است مدتی به طول بکشد، به اعتبار این گروه آسیب وارد شده است.

عناوین برگزیده