به گزارش می متالز، کاشیهای سقفی تسلا محصولی براق و تمیز، بهویژه برای صاحبخانههایی هستند که بهدنبال جایگزینی برای سقفهای قدیمی با نوع جدید و فناورانه آنها میگردند. این کاشیهای خورشیدی از جهتهای گوناگون بسیار شبیه کاشیهای معمولی هستند. آنها نور را از خود و یک سلول خورشیدی صاف و استاندارد عبور میدهند. تسلا اکنون بزرگترین نصبکننده سامانههای سقف خورشیدی در امریکا است و این سامانه را در ابتدا روی سقف خانه کارمندان خود کار گذاشته بود. این شرکت حالا پس از آغاز تولید انبوه این کاشیها امیدوار است در چند ماه آینده نصب آنها را روی سقف خانه درخواستکنندگان شروع کند. ۱۰ مه ۲۰۱۷ میلادی (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ خورشیدی) الون ماسک، مدیرعامل تسلا اعلام کرد سامانه فناورانه سقف خورشیدی سرانجام پس از مدتها آماده شده تا مشتریان بتوانند آن را سفارش دهند در نوامبر ۲۰۱۶ (آبان ۱۳۹۵) ماسک بهعنوان بزرگترین سهامدار تسلا، سرانجام توانست از همه سهامداران تایید بگیرد تا ۲ کارخانه تسلا و «سولارسیتی» (Solar City) با هم ادغام شوند. در واقع تسلا به نرخ ۲میلیارد دلار سولارسیتی را خرید تا گذشته از ساخت خودروهای برقی دوستدار محیطزیست در حوزه انرژیهای نو هم پا بگذارد و از این زاویه نیز تلاش برای کمک به محیطزیست را ادامه دهد. سولار سیتی اکنون شرکت زیرمجموعه تسلا و در زمینه خدمات انرژی خورشیدی فعال است. البته منتقدان در آن زمان میگفتند همافزایی این ۲شرکت بهزودی خود را نشان نمیدهد و این را یکی از مشکلات تسلا در راه رسیدن به سقفهای خورشیدی میدانستند اما جالب است که اکنون سایر نصبکنندگان پنلها و تجهیزات خورشیدی در امریکا بهدنبال یافتن شریکانی برای رقابت با سایر فعالان این بازار هستند. بازار صنعت تجهیزات خورشیدی امریکا اکنون پس از ۱۶ سال روند کاهشی به خود گرفته است. سلا در حالی پس از بیش از یک سال سرانجام تولید چنین محصولی را به فاز انبوه برده که تجربههای پیشین دراینباره نه بهصرفه از آب درآمده و نه در نهایت موفق شده است. برای نمونه شرکت «سانپاور» (SunPower)، دومین تولیدکننده بزرگ تجهیزات خورشیدی در امریکا نزدیک ۱۰ سال پیش یک سقف خورشیدی تولید کرد که تولید آن در میانه راه متوقف شد زیرا محصول بهدست آمده بیش از اندازه گران و دارای هزینه بسیار زیاد بود. شرکت «داو کمیکال» (Dow Chemical) نیز در ژوئیه ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) فروش توفالهای خورشیدی خود را متوقف کرد. البته پوششی که کاشیهای شرکت تسلا ایجاد میکنند به اندازهای با کاشیهای معمولی همسانی دارد که بهسادگی نمیتوان تفاوت آنها با کاشیهای معمولی را فهمید. این کاشیها همچنین میتوانند برق تولید کنند و به این ترتیب با گرفتن انرژی خورشید در فرآیندی خودشان زحمت تولید برق را خواهند کشید. البته نیازی نیست همه این کاشیهای نصبشده روی سقف خانه بتوانند برق تولید کنند بلکه خود مشتری بسته به نیاز و سلیقه با استفاده از ابزار آنلاین تسلا میتواند درصد کاشیهای تولیدکننده برق خورشیدی را مشخص کند اما حداکثر میزانی که تعیین میکنند نباید از ۷۰درصد بیشتر باشد و میتوان گفت بدون شک با انتخاب درصد بیشتر از کاشیهای خورشیدی هزینه نهایی برای مشتریان افزایش خواهد یافت. در محصول تسلا تنها توفال به کار نرفته، به همین دلیل مشتری میتواند میزان خلوص کاشیهای سقف را تعیین کند. اندازه خلوص و شمار کاشیهای خورشیدی بهطور کلی به میزان بسیار زیادی به نیازهای انرژی صاحب آن خانه بستگی دارد. اینکه سقف خانه چقدر آفتابگیر است و صاحبخانه چه میزان پول برق میدهد در تعیین خلوص و شمار این کاشیها اثر زیادی دارد. ادعای تسلا این است که نصب کاشیهای خورشیدی کمتر از نصب یک سقف معمولی هزینه دارد و بهطور تقریبی هر متر مربع از این کاشیها نزدیک ۲۱/۸۵ دلار هزینه در بردارد، در حالی که نصب یک سقف رایج ۲۴/۵۰دلار در هر متر مربع خرج برمیدارد. کاشیهای خورشیدی تسلا همچنین دستکم از ۲ جهت دیگر میتوانند بر سایر تولیدات این صنعت برتری داشته باشند؛ نخست اینکه این کاشیها محصول شرکت تسلا است. این یعنی تولیدکننده خودرو برقی امریکایی میتواند از خوشنامی خود در تولید خودروهای برقی کمک بگیرد و از طرفی روی پول مشتریان خود که عمدهشان ثروتمند هستند، حساب باز کند. برتری دوم کاشیهای خورشیدی تسلا در این است که این شرکت با خرید شرکت سولارسیتی به میزان قابلتوجهی از تولید سلولهای خورشیدی با کارآیی بالا دسترسی پیدا کرده است.
تسلا وقتی به بالاترین ظرفیت تولید برسد، بزرگترین تولیدکننده ماژولهای فتوولتائیک در امریکای شمالی خواهد شد. این اتفاق قرار است در سال آینده میلادی رخ دهد. بنابراین تسلا چندان بیراهه نرفته؛ هم از اعتبار و نام تجاری خود استفاده کرده و هم سراغ یکی از بهترینهای تولید تجهیزات خورشیدی در جهان رفته است. بهصرفه شدن نرخ در مرحله تولید انبوه، در کنار پیشرفتهای فناوری میتواند به تسلا کمک کند آرام آرام نرخ اولیه را از ۱۰۰۰ دلار کاهش دهد و امکان خرید آن را برای افراد بیشتری فراهم کند. همچنین تسلا درحال تغییر مدلهای فروش و بازاریابی خود برای تجهیزات خورشیدی است. هزینههای جذب مشتری بخش معناداری از هزینههای سامانههای خورشیدی مسکونی را به خود اختصاص میدهند، به همین دلیل تسلا تصمیم گرفته برای کاهش این هزینهها با استفاده از نمایندگیهای فروش، فروشگاههای عرضهکننده خودرو و سایر مراکز خرید معتبر و مهم به جذب مشتری برای این کاشیهای خورشیدی بپردازد. این شرکت به روش فروش خانه به خانه سولارسیتی در ابتدای سال گذشته میلادی پایان داد و حالا بیش از هر چیز روی فروشگاههای عرضهکننده خودروهای تسلا تمرکز کرده و قصد دارد مشتریان خودرویی را به خرید سقفهای خورشیدی نیز مجاب کند. بههرحال تسلا همچنان بر موضع خود اصرار میورزد که سقف خورشیدی از سقف معمولی هزینه کمتری دارد زیرا با کاهش هزینههای برق مصرفی خانوارها به آنها از سقف خانه برقرسانی میکند. این شرکت خودروساز اکنون پا در راهی گذشته که مدتی آن را پی گرفته بود و حالا جدیتر به آن نگاه میکند. تسلا حالا علاوه بر خودرویی که مشتریان سوار میشوند به فکر اصلاح سقف بالای سر مردم جهان نیز افتاده و در این راه بهنظر جدی میرسد. الون ماسک، مدیرعامل تسلا و همکارانش امیدوار هستند این طرح به نتیجه مطلوب برسد و فروش خوبی را بهدست آورد.
منبع: Bloomberg
Forbes