تاریخ: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۰۴
بازدید: ۲۸۱
کد خبر: ۹۷۴۲۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن:

تعیین قیمت پایه شمش فولادی براساس 83 درصد قیمت صادرات

می متالز - رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن گفت: با تلاش فعالان حوزه سنگ آهن در پایان سال گذشته کارگروه تنظیم بازاردر جلسه ای قیمت پایه شمش را اصلاح کردند و قیمت پایه شمش فولادی براساس 83 درصد قیمت صادرات ایران در خلیج فارس و با رقابت باز تعیین خواهد شد.
تعیین قیمت پایه شمش فولادی براساس 83 درصد قیمت صادرات

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن درباره علت درخواست فعالان سنگ آهن مبنی بر افزایش قیمت سنگ آهن نسبت به فولاد گفت: درخواست فعالان در حوزه سنگ آهن در خصوص تغییر در محاسبه قیمت سنگ اهن ارتباطی با کاهش یا افزایش قیمت فولاد ندارد. قیمت تمام شده فولاد با توجه به عرضه و تقاضای داخلی و نیاز خارجی کاهش یا افزایش می یابد و مطرح شدن تغییر نرخ سنگ آهن ارتباطی به قیمت فولاد ندارد.

اکبریان در ادامه افزود: تاکنون محاسبه قیمت سنگ آهن بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان که بر اساس درصدی مشخص از نرخ سنگ آهن و کنسانتره سنگ آهن مشخص می شده که این درصدها چندان واقعی نیستند.

وی گفت: درخواست ما این است که افزایش درصدی که بوسیله آن نرخ سنگ آهن مشخص شود و نه بر اساس قیمت شمش فولاد خوزستان البته در درجه اول پیشنهادمان این بود که راهکاری پیدا شود که ملاک تعیین قیمت سنگ آهن شمش فولاد خوزستان نباشد بلکه به صورت توافقی تعیین قیمت شود. به این صورت که در هر شرایطی بر اساس میزان عرضه و تقاضای واقعی قیمت سنگ آهن تعیین شود.

اکبریان در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم سود در حوزه زنجیره فولاد منطقی و عادلانه است گفت: خیر در حلقه های زنجیره فولاد تقسیم سود عادلانه نیست و سهم سنگ آهنی ها و معدنی ها کم است.

وی افزود: پیشنهاد و خواسته فعالان و تولیدکنندگان حوزه سنگ آهن این است که مبنای فعلی تعیین قیمت سنگ آهن که بر اساس شمش فولاد خوزستان است برداشته شده و قیمت سنگ آهن به صورت توافقی تعیین شود و در غیر این صورت اگر قرار بر همان روال سابق است باید این درصد افزایش یابد.

اکبریان گفت: با تلاش فعالان حوزه سنگ آهن در پایان سال گذشته کارگروه تنظیم بازار در جلسه ای قیمت پایه شمش را اصلاح کردند. بدین گونه که قیمت پایه شمش فولادی بر اساس 83 درصد قیمت صادرات ایران در خلیج فارس و با رقابت باز تعیین خواهد شد و تامین نیاز واحدهای بزرگ نوردی با ظرفیت بالا حدود 400هزار تن در سال از طریق قراردادهای بلند مدت به قیمت کشف شده در بورس خواهد بود.

عناوین برگزیده