تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۹۷۵۵۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شورای معادن، بازوی اجرایی اقتصاد مقاومتی

می متالز - محمدرضا بهرامن اظهار کرد: کار احیای معادن کوچک همچنان ادامه دارد و شورای معادن به عنوان بازوی اجرایی اقتصاد مقاومتی در بخش معدن در این فرآیند نقش بسزایی دارد.
شورای معادن، بازوی اجرایی اقتصاد مقاومتی

به گزارش می متالز، در راستای فعال‌سازی معادن کوچک، افزایش سطح اشتغال، وهمچنین واقعی شدن حقوق دولتی معدن‌کاران و امنیت بهداشتی کارکنان معدن در بحران کرونا از رئیس خانه معدن سوالاتی را پرسیدیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید:

محمدرضا بهرامن پیرامون ارزیابی فرآیند احیا‌سازی معادن کوچک مقیاس و اهمیت آن در اشتغالزایی اظهار کرد: بحث احیای معادن کوچک مقیاس برمی‌گردد به پیشنهادات خانه معدن مبنی بر فعال سازی۵۰۰ معدن غیرفعال کشور که به علل مختلف غیر فعال شده‌اند و خوشبختان ایمیدرو در مسیر بهتری این امر را انجام داده است و طرح احیای معادن کوچک را مطرح کردند. این طرح در اقتصاد مقاومتی سال گذشته مورد تایید قرار گرفت و مسئولیت این کار به ایمیدرو داده شد و ایمیدرو به عنوان یک دستگاه اجرایی آن را به شرکت تهیه و تولید سپرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در این مجموعه بهرام شکوری از اتاق ایران و شخص بنده از خانه معدن ایران حضور داریم ضمن اینکه یک نماینده از معاونت معدنی نیز در این مجموعه حضور دارد که طرح احیای معادن کوچک مقیاس به عنوان یک طرح جامع در این شورای اجرایی دارد انجام می‌شود.

 

جزئیات احیای معادن کوچک مقیاس

رئیس خانه معدن در ادامه در مورد زیرساخت‌ها و مطالعاتی که برای این طرح در سال ۹۸ انجام شد، اظهار کرد: در سال ۹۸ یک کار مطالعاتی در کل بحث اجرای معادن کوچک مقیاس مطرح شد که مهم‌ترین آن احیای کوچک مقیاس بود ضمن اینکه در مورد معادن دیگر هم بحث هایی مطرح شد که همزمان با احیای معادن کوچک آن معادن هم احیا شوند و فعالیت خود را مجدد آغاز کنند.

بهرامن در ادامه بیان کرد: در این شورا که در واقع مجری طرح اقصاد مقاومتی در ارتباط با طرح احیای معادن کوچک هستند قراردادهایی را همزمان با بخش‌های مختلفی مانند: انجمن سنگ، معادن سرب و روی، معدن سنگ آهن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و کلیه مجموعه معادن کشور قراردادهایی در جهت احیای معادن کوچک مقیاس بسته شد.

وی درباره علت قرار داد با صندوق بیمه فعالیت‌ها معدنی جهت احیای این معادن اظهار کرد: صندوق بیمه به علت شرایط خاصی که دارد با صدور ضمانت نامه هایی که برای فعالان معدنی انجام می‌دهد کمک بزرگی در تجهیز کردن این معادن می‌کند و نقش بسیار کلیدی و مهم در احیای‌سازی این معادن دارد.

رئیس خانه معدن افزود: مطالعالت اولیه روی بخشی از معادن انجام شده است و بخشی از معادن هم آمادگی از سرگیری فعالیت را دارند.

 

توسعه معادن در سال ۹۹

بهرامن در مورد پیش‌بینی فعالیت معادن کوچک مقیاس در سال ۹۹ اظهار کرد: شورای اجرایی معادن، برنامه‌ریزی هایی را شروع کرده و تصمیم دارد با توجه به زیرساخت‌هایی که انجام شده معادنی که در جهت حرکت به سمت توسعه و احیا باشند را طی مذاکراتی به جهت افزایش سرمایه و کمک بیشتر به این طرح به صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی معرفی می‌شوند که خوشبختانه سازمان ایمیدرو با این طرح موافقت کرده است، که نقش صندوق بیمه بتواند در تامین ماشین‌آلات برای معادن موثرتر باشد.

وی در مورد نقش اجرای شورای معادن نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین تصمیمات اساسی در جهت توسعه جهشی طرح احیای‌سازی معادن مربوط می‌شود به مصوبه‌ای که در شورای معادن کوچک انجام شده که تصمیمات متفقه‌ای در کار گروه شورای‌عالی معادن جهت احیای‌سازی این معادن صورت گرفته است. این یک حرکت بسیار نوین و خوبی است که مورد موافقت معاونت محترم معدنی قرار گرفت و اکنون در حال اجرا است.

وی در مورد چگونگی تشکیل جلسات شورا اظهار کرد: شورا بطور مداوم و منظم جلسات خود را در سال ۹۸ تشکیل می‌داد که متاسفانه در اسفند ماه با چالش جهانی کرونا مواجه شدیم و جلسات شورا دیگر برگزار نشد. اما اکنون برنامه‌های شورا شروع شده است و امروز ۲۴ فروردین شاهد برگزاری نخستین جلسه شورا در سال جدید خواهم بود، که البته این جلسه به شکل ویدئو کنفرانس خواهد بود.

 

حقوق دولتی معادن بالا نمی‌رود

بهرامن مورد واقعی شدن حقوق دولتی معادن نیز گفت: سال گذشته با پیشنهادی که معاونت معدنی و تصمیماتی که شورای‌عالی معادن در اخرین جلسه این شورا گرفت، هیچگونه افزایشی در حقوق دولتی معادن در سال ۹۸ نداشتیم و قطعا در سه ماه اول سال ۹۹ نیز نخواهیم داشت زیرا که به علت بحران کووید ۱۹ آسیبی جدی به معدنکاران و بخش معدن وارد شده است. البته ما پیشنهاداتی را در این مورد اعلام کرده‌ایم و دکتر اسماعیلی هم در این مورد نظری منفی ندارند، اما باید قبول کنیم که سال جاری با اوایل سال گذشته بسیار متفاوت است و تصمیماتی که در این خصوص گرفته خواهد شد باید با توجه به بحران جهانی ویروس کرونا باشد زیرا که واحدهای کوچک ما در این خصوص آسیب جدی دیده‌اند.
وی در مورد HSE معادن نیز اظهار کرد: در مورد HSE یکسری قوانین و مقرارتی وجود دارد و تمام مسائل بر اساس چارچوب تعریف شده که هر معدنکاری موظف به انجام آن است زیرا که این یک قانون است اما اکنون با بحران جهانی کرونا که با آن مواجه هستیم دیدگاه‌ها و نگرش‌ها در این مورد متفاوت شده است و انضباط‌ها و بهداشت شخصی حاکم شده است زیرا اگر کسی ناقل بیماری کووید ۱۹ باشد می‌تواند کل آن واحد معدنی را مبتلا کند، لذا خانه معدن یک پروتکل بهداشتی را تنظیم کرده است و در اختیار مسئولان و کلیه معدنکاران قرار داده است.

عناوین برگزیده