به گزارش می متالز، طبق قوانین گمرک، در فرایند ترخیص کالاهای وارداتی، کنترلهایی باید انجام شود. طی بررسیهای کارشناسان گمرک، مشخص میشود که بر اساس شرایط و ضوابط کالای مورد نظر در کدام یک از ۳ مسیر سبز، زرد و قرمز قرار میگیرد. اظهارنامههای گمرکی پس از طی مراحل و ارزیابیها هر یک از مسیرهای گمرکی دارای شماره ارزیابی میشوند که تخصیص این عدد به اظهارنامه گمرکی به منزله پایان تشریفات گمرکی تلقی میگردد و پس از آن دایره صندوق و صدور پروانه، اقدام به صادر کردن پروانه مینماید.
حال به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: برای سهولت کار گمرک علاوه بر مسیر سبز، مسیر آبی هم ایجاد شود.
جلسه وزیر اقتصاد و معاونان وی با معاون اول رئیس جمهور در محل این وزارتخانه برگزار شد که بخشی از این جلسه به صورت زنده از شبکه خبر پخش شد.
در این جلسه فرهاد دژپسند در گزارشی که به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارائه میکرد، گفت:
در گمرک همان گونه که گزارش دادیم امروز 58 درصد از فعالان در مسیر و کریدور سبز گمرک قرار دارند و اگر کریدور آبی هم فعال شود، نظارتهای مضر در گمرک را برمیداریم و گمرک باید هوشمند شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی هم چنین در مورد مولدسازی داراییهای دولت این گونه عنوان کرد: بر اساس گزارشی که اکرمی مسوول خزانهداری در آبان 97 ارائه کرد، داراییهای دولت 7 میلیون میلیارد تومان برآورد شده بود که البته نمیتوان همه این داراییها را ارزیابی کرد، اما اگر تنها 20 درصد از داراییهای دولت ارزیابی شود و در چرخه اقتصاد قرار گیرد، باعث رونق میشود. امروز بیش از 2 هزار و 800 هزار میلیارد تومان شرکت دولتی ارزیابی شده و به روز شده در کشور داریم که قابلیت واگذاری دارند. اگر 20 درصد مازاد داراییهای دولت را عرضه کنیم، مانند داراییهای پروژه امید شهر میتوان رونق ایجاد کرد.
دژپسند هم چنین گفت: از بازدید داراییهای دولتی در شهرهای مختلف واقعا سر آدم دود میکشد، داراییهای زیادی وجود دارند که راکد ماندهاند. وقتی به فلان دستگاه اجرایی میگوییم چرا این داراییها راکد ماندهاند، میگویند بعدا طرح توسعه اجرا میکنیم؛ مثلاً در مشهد زمین قابل توجهی بود که وقتی پرسیدیم گفتند میخواهیم بعدا طرح توسعه اجرا کنیم؛ بنابراین چسبندگی به مال و اموال و دارایی مربوط به یک دستگاه نیست، همه گرفتار شدهایم.