تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۵
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۹۷۹۴۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

سرانجام صنعت ساخت خودرو ملی چه می‌شود؟/ فولادی‌ها بازیگران اصلی خودروسازی

می متالز - صنعت فولاد، صنعت شکوفایی و بالندگی است به طوری که اگر بتوان تولید آن را افزایش داد در داخلی‌سازی بسیاری از صنایع خودکفا می‌شویم.
سرانجام صنعت ساخت خودرو ملی چه می‌شود؟/ فولادی‌ها بازیگران اصلی خودروسازی

به گزارش می متالز، صنعت فولاد، صنعت شکوفایی و بالندگی است به طوری که اگر بتوان تولید آن را افزایش داد در داخلی سازی بسیاری از صنایع مانند خودرو خودکفا می‌شویم. فولاد آلیاژی است که کاربرد زیادی در تولید مواد و صنایع دارد، موادی که می‌تواند دست بیگانگان را در ساخت محصولات داخلی قطع کند.

با توجه به اینکه مدت زمان زیادیست تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شده، خودروسازان اقدام به داخلی‌سازی محصولات خود کرده‌اند چرا که تمام محصولات تولید خودرو در کشور موجود است. یکی از اصلی‌ترین محصول موجود، فولاد است که خودروسازان برای ادامه حیاتشان به این آلیاژ مهم نیاز دارند.

فولاد نقش زیادی در ساخت و بومی‌سازی یک خودرو دارد. در خودروسازی از فولاد در ساخت قطعاتی مانند شاسی، ترمز، موتور، سیستم اگزوز، سقف خودرو، صفحات بدنه، ستون، در، سقف‌ها و ... استفاده می‌شود. فولاد نه تنها در ساخت خودرو بلکه در داخلی‌سازی قطعاتی چون ریل، ساختمان‌سازی، سازه‌های زیرساختی، ابزارها، کشتی‌ها، قطارها، خودروها، ماشین آلات، تجهیزات و اسلحه‌ها کاربرد گسترده دارد.

افزایش و کاهش قیمت فولاد در قیمت‌گذاری این دسته از محصولات از جمله خودرو تاثیر‌گذار است. اما مساله‌ای که وجود دارد فولاد، آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی به عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه در صنعت خودروسازی با کوچکترین نوسان قیمتی می‌توانند موجب افزایش قابل توجه قیمت خودرو شوند.

۲۵ درصد قیمت فولاد صادراتی کاهش داشته است

سید رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، گفت: به علت شیوع کرونا کل اقتصاد کاهش پیدا کرده است و باعث شده بسیار در افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد. قیمت نفت نیز روند نزولی را پشت سرمی‌گذارد و باعث شده حتی رقیبان بازار ایران هم از میدان خارج شوند.

او بیان کرد: قیمت فولاد نیز روند نزولی را پشت سر می‌گذارد. فولاد خوزستان در ۲ ماه قبل، ۴۰۰ دلار فروش داشت که اکنون آخرین محموله خود را ۳۴۰ دلار فروخت. نه تنها فولاد بلکه میلگرد نیز کاهش قیمت داشته است و به ۳۰۰ دلار رسید.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد تشریح کرد: بالغ بر ۲۵ درصد قیمت فولاد صادراتی کاهش داشته که به شدت در اقتصاد تاثیر‌گذار بوده است. سال گذشته کمتر از ۱۵ میلیون تن فولاد مصرف داشتیم، حدود ۲۷ میلیون تن تولید شد که از این تعداد تولید به ۷۵۰ هزار خودرو فولاد اختصاص یافت که حدود ۳.۵ تا ۴ میلیون تن به فولاد در خودروسازی استفاده شد.

شهرستانی گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مصرف فولاد در خودروسازی کاهش پیدا خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵۰۰ هزار خودرو تولید شود که در کل ۲.۵ تن فولاد در خودروسازی استفاده شود.

این مقام مسوول گفت: سؤالی که بسیاری از تولیدکنندگان در صنعت نگران آن هستند، پایداری فولاد در بلند مدت است. این مساله یک مؤلفه مهم در صنعت خودرو به شمار می‌رود.

او با بیان اینکه فولاد آلیاژی قابل بازیافت است، گفت: فولاد را می‌توان بی‌نهایت بازیافت کرد و به ساختار اصلی خود بازگرداند. این خصوصیت یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود زیرا از وسایل نقلیه قدیمی نیز می‌توان به عنوان منبع فولاد استفاده کرد و این مساله برخی از مسائل پایداری را از بین می‌برد.

شهرستانی با تاکید بر اینکه کیفیت بهتر فولاد در روند بازیافت کاهش نمی‌یابد، گفت: از این فولاد که فولاد ثانویه است، می‌توان برای ساختن هر تعداد محصول از جمله خودرو‌های بیشتر استفاده کرد.

شیوع کرونا چرخه تولید را به شدت تحت تاثیر قرار داد

محمد صادق چیت ساز عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران، گفت: فولاد نقش به سزایی در تولید خودرو دارد. امسال با توجه به شیوع کرونا تولید این کالا کاهش یافت.

او بیان کرد: دولت اعلام کرد که از ۲۳ فروردین صنوف می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند، اما اینطور که مشخص است تا ۲۸ اردیبهشت انتشار کرونا کاهش خواهد یافت و به روال قبل باز خواهیم گشت. اکنون با توجه به شیوع کرونا چرخه تولید به شدت کاهش یافته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران تشریح کرد: نگاهی که به گذشته داشته باشیم، در سال ۹۸ سهام، در سال ۹۷ ملک و در سال ۹۶ خودرو بیشترین تقاضا را برای سرمایه‌گذاری و خودرو نقش بسیار اندکی داشت. با توجه به اینکه فولاد و ورق نقش زیادی در تولید خودرو دارند کاهش تولید این کالا می‌تواند باعث کاهش تولید خودرو شود.

چیت‌ساز افزود: سال گذشته قیمت ورق و فولاد حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشت. قیمت ورق قطعا در تولید خودرو نیز تاثیر خواهد گذاشت و امسال شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران تشریح کرد: در سال ۹۸ تقریبا حدود ۲۴ میلیون تن فولاد تولید داشتیم که ۷ میلیون تن آن صادرات و ۱۷ میلیون تن آن در داخل مصرف شد. در سال پیش رو با توجه به شیوع کرونا احتمالا تولید فولاد کاهش داشته باشد.

این مقام مسوول گفت: سال گذشته ۲۴ میلیون تن فولاد تولید داشت که نشان از رشد ۱۵ درصدی این کالا دارد. پیش بینی می‌شود امسال تولید فولاد به ۲۷ میلیون تن برسد، اما برای این تولید نیاز است که کرونا زودتر از بین برود.

ادامه واردات فولادهای خاص

سیامک مقتدری عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان، گفت: فولاد نقش بسزایی در تولید خودرو دارد به نوعی که می‌توان فولاد را اولین قطعه مورد نیاز برای تولید خودرو دانست چرا که نه تنها در ظاهر بلکه در طراحی داخلی یک خودرو و ساخت حتی موتور، فولاد کاربرد دارد از این جهت فولاد را می توان اساسی ترین کالا در تولید خودرو دانست.

او بیان کرد: خوشبختانه در کشور توان تولید فولاد به خوبی وجود دارد. افزایش تولید فولاد می‌تواند میزان تیراژ تولید خودرو را افزایش دهد. مساله ای که وجود دارد واردات برخی از فولادهای خاص است که اکنون وارداتی هستند، خوشبختانه برخی از فولادهای خاص که در گذشته وارداتی بودند جایگزین شدند و اکنون در داخل کشور تولید می شوند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان تشریح کرد: برخی از آلیاژها را در داخل نمی توان تولید کرد، علاوه بر این برخی از پوشش‌ها برای فولاد در داخل کشور تولید نمی‌شود و نیاز است تا وارد شوند.

مقتدری افزود: شیوع کرونا باعث اختلال در کار صنعت، فولاد و به ویژه خودروسازی شد اما مساله ای که مهم است در اشتغال بیشترین تاثیر را گذاشت. صنعت خودروسازی بر اثر شیوع کرونا بیشترین آسیب را دیدند چرا که نیاز به نیروی کار بیشتری دارند.

او در خصوص افزایش قمیت خودرو در سال ۹۹، گفت: هر محصولی که تیراژ پایینی داشته باشند، قیمتش افزایش خواهد یافت و بالعکس افزایش تولید باعث کاهش قیمت می‌شود. امسال هر چقدر تولید کاهش یابد شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود. ظرفیت تولید در کشور به خوبی وجود دارد اما موانعی وجود دارد که اگر رفع نشود تولید کاهش خواهد یافت و قیمت‌ها افزایش!

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: موانع برای تولید خودرو باید برداشته شود اما هم اکنون به دلیل مشکلات مالی و کمبود نقدینگی، خودروسازان نتوانسته و نمی‌توانند مطالبات قطعه‌ساز‌ها را سر وقت بپردازند و این موضوع همواره تاثیر منفی روی تولید قطعات و خودرو در کشور گذاشته است.

قطع ارتباط خارجی‌ها، مختل شدن تامین قطعات، بحران مالی، رشد هزینه‌های تولید و قیمت گذاری دستوری، از جمله مشکلات مهم این روز‌های خودروسازان است که انتظار می‌رفت و می‌رود دولت باید فکری به حال شان بکند، اما سکوتی بهت آور را در پیش گرفته‌اند. گره سردرگم و سرگیجه‌آور بازار بی‌ثبات خودرو از یک طرف، مشکلات قطعه‌سازان و تولید‌کنندگان و بحث افزایش قیمت مواد خام از طرف دیگر موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

منبع: ارانیکو
عناوین برگزیده