تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۹۸۳۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

شورای حل اختلاف اقتصادی برای دوران کرونا تشکیل شود

می متالز - عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران شیوع بیماری کرونا که بین زنجیره تولید و عرضه و فروش مشکلاتی به وجود آمده، شورای حل اختلاف اقتصادی تشکیل شود.
شورای حل اختلاف اقتصادی برای دوران کرونا تشکیل شود

به گزارش می متالز، حسینعلی حاجی دلیگانی اظهار کرد: در زمان قبل از کرونا ارتباطات عرفی در چارچوبی هایی بین زنجیره تولید تا مصرف برقرار بود و در دو ماه اخیر به دلیل شیوع این بیماری و توصیه های مسئولان برای توقف آن، چارچوب ها و عرف ها به هم ریخته است.  وی تصریح کرد: هم اکنون بین زنجیره های تولید یعنی بین خریدار مواد واسطه ای با تولیدکننده نهایی یا بین واردکننده یک ماده اولیه تولیدی با خریدار و یا بین تولیدکننده نهایی و خریدار محصول و در کل فرایند تولید و عرضه و فروش گسستگی و اختلافاتی به وجود آمده است به طوریکه هم اکنون چک های مبادله شده بین افراد حاضر در زنجیره تولید، یا به طور عمد یا به دلیل نبود سرمایه در حال برگشت خوردن است.

حاجی بیان کرد: مسوولان دستگاههای قضایی برای حل و فصل اختلافات مبادلاتی باید چاره ای بیندیشند و شورای حل اختلاف اقتصادی تشکیل دهند و این معضلات را در فضای کارشناسی به طور سریع به نتیجه برسانند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین با اشاره به تحقق جهش تولید در سال جاری گفت: خوداتکایی به صادرات غیرنفتی و صادرات فرآورده های نفتی به راحتی می تواند جایگزین استخراج  و صادرات نفت خام شود و تنها راهکار آن اتکا به تولید داخل است. وی ادامه داد: تولید در کشورمان بخاطر عدم صادرات نفت خام و حذف دلارهای نفتی از سال گذشته فعال تر شده است.

حاجی تاکید کرد: اگر در سال جاری این حرکت را شتابان انجام دهیم و مقدار تولید داخلی را چند برابر کنیم، می توانیم هم مصرف بازار داخلی و هم بازار 400 میلیون نفری جمعیت همسایگان ایران را پوشش دهیم. وی افزود: حاصل این حرکت شتابنده، تولید ثروت ملی، اشتغالزایی و بیمه شدن اقتصاد کشور در مقابل نوساناتی است که برای کشورهایی مانند ایران به وجود می آید. 

وی درباره تاثیر بودجه بر روند تولید و فعالیت های اقتصادی گفت: باید تولید را از بودجه کشور جدا کنیم چراکه بودجه دولتی دچار بیماری است و اگر بحث تولید را از بودجه جدا کنیم به نفع آن عمل کرده ایم.

عناوین برگزیده