تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۵
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۹۸۴۱۴
سرویس خبر : زمین شناسی

تراوش ایزوتوپ های آهن سنگین از هسته زمین اثبات شد

می متالز - مرز بین هسته آهن مایع و گوشته سنگی در حدود 1800 مایل (2900 کیلومتری) زیر سطح زمین واقع شده است که در این انتقال دما بیش از هزار درجه از هسته داغ به گوشته خنک می شود.
تراوش ایزوتوپ های آهن سنگین از هسته زمین اثبات شد

به گزارش می متالز، مطالعه جدید نشان می دهد که ایزوتوپ های سنگین آهن به سمت دمای پایین تر در حالی که ایزوتوپ های سبک تر آهن به داخل هسته گردش می کنند. (ایزوتوپ های یک عنصر یعنی همان عنصر با  تعداد نوترون های مختلف)

چارلز لزر گفت: "اگر درست باشد ، این امر به معنای بهبود درک ما از تعامل با مواد هسته زمین است."

ایشان همچنین تاکید نمود شناخت فرایندهای فیزیکی که در مرز گوشته و هسته عمل می کنند برای تفسیر تصاویر لرزه ای و همچنین مدل سازی میزان انتقال شیمیایی و حرارتی بین  عمق زمین و سطح آن مهم است.

لزر و همکارانش چگونگی جابجایی ایزوتوپ های آهن بین نواحی با درجه حرارت های مختلف را در طول آزمایشات انجام شده تحت دما و فشار زیاد مورد بررسی قرار دادند.

وی گفت: "در صورت صحت، نتایج حاکی از آن است که میلیارد ها سال است که  آهن از هسته به سمت سطح زمین در حال انتقال است.

شبیه سازی های کامپیوتری که توسط تیم تحقیقاتی انجام شده نشان می دهد این ماده اصلی حتی می تواند توسط ستون های داغ و پر رونق جوی منتقل می شود. برخی گدازه های فوران شده در نقاط گرم اقیانوس مانند ساموآ و هاوایی درای ایزوتوپ های آهن سنگین غنی شده اند  که محققان پیشنهاد می کنند می توانند تایید نشت از هسته زمین باشند.

این مطالعه در تاریخ 6 آوریل در مجله Nature Geoscience منتشر شد.

عناوین برگزیده