تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۴
بازدید: ۱۲۲۱
کد خبر: ۹۸۴۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نفس نخستین کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی بخش خصوصی کشور به شماره افتاد

می متالز - محاسبه قیمت خوراک ورودی نخستین کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی بخش خصوصی ایران (جلال‌آباد) بر مبنای نرخ آزاد ارز سبب شد تا در نهایت تامین خوراک ورودی کنسانتره از سوی ایمیدرو قطع شود. به این ترتیب با پایین یافتن اندک خوراک های باقی مانده این شرکت در روزهای آینده، در عمل تعطیلی کارخانه اجتناب ناپذیر خواهد بود.
نفس نخستین کارخانه کنسانتره سنگ آهن هماتیتی بخش خصوصی کشور به شماره افتاد

به گزارش می متالز، مهدی زارع معاون توسعه بازار فکور صنعت در این زمینه گفت: عملیات باطله برداری و بهره برداری از معدن جلال آباد در دهه ۸۰ آغاز شد، بخشی از باطله های این معدن باطله های کم عیار هماتیتی بود که نزدیک به ۱۰ میلیون تن برآورد می شد.
وی افزود: در سال ۹۳ شرکت فکور صنعت برنده مزایده ایمیدرو برای فروش این باطله ها شد که در آن زمان قیمتی که برای باطله ها در نظر گرفته شد بر مبنای دو پارامتر قیمت سنگ ۶۰۶۱ فوب بندرعباس و دلار آزاد بود.
این مقام مسئول فکور صنعت یادآور شد: در آن زمان کسی پیش بینی نمی کرد روزی دلار همانند امروز نوسان قیمتی شدید داشته باشد و تفاوت دلار آزاد و دولتی تنها ۵۰ تومان بود.
معاون توسعه بازار فکور صنعت خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری سنگین برای نخستین بار در کشور برای بهره برداری از سنگ آهن هماتیتی با احداث کارخانه ای به ظرفیت ۶۰۰ هزار تن با استفاده از دانش فرآوری با بکارگیری ۴۰۰ نفر پرسنل بومی در سال ۹۵ در این مجموعه اجرایی شد، در سال ۹۶ مشکلی وجود نداشت، اما از مرداد سال ۹۷ و با افزایش لجام گسیخته نرخ ارز و اختلاف زیاد بین نرخ ارز آزاد و نیمایی مشکلات آغاز شد.
وی گفت: پس از آن جلسات و مکاتبات متعددی با ایمیدرو برای حل مشکلات به انجام رساندیم، زیرا سنگی که از معدن جلال آباد تحویل می شد مقرون به صرفه نبود؛ با این حال سعی کردیم چراغ تولید را همچنان روشن نگه داریم.
به گفته او‌، در سال گذشته در جریان حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح بخش آبگیری کارخانه، همانجا درخواستی در این زمینه برای رفع مشکل ارائه دادیم که وزیر محترم نیز برای خرید خوراک ورودی کارخانه با ارز نیمایی دستور مساعدت داد، اما از آن زمان تاکنون هر روز شرایط شرکت بدتر شده است.
معاون توسعه بازار فکور صنعت یادآور شد: از زمانی که جعفر سرقینی معاون پیشین معدنی وزارتخانه قیمت کنسانتره را ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان اعلام کرد شرایط بدی را تجربه کردیم.
وی با یادآوری اینکه در این شرکت از هر پنج تن سنگ ورودی یک تن کنسانتره استحصال می شود، گفت: قیمت سنگ ورودی به کارخانه با دلار آزاد و نرخ فوب سنگ خلیج فارس ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان در هر تن تمام می شود، بنابراین قیمت خوراک ورودی (پنج تن سنگ) بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار تومان برای هر تولید هر تن کنسانتره است.
وی ادامه داد: با احتساب هزینه های تولید ۲۵۰ هزار تومانی در این مجموعه، در مجموع هزینه تولید هر تن کنسانتره حدود ۹۰۰ هزار تومان تمام می شود، در حالی که پیش از عید این رقم بین ۶۰۰ تا ۶۲۰ هزار تومان در نوسان بود.
او اضافه کرد: به همین دلیل اکنون برای هر تولید هر تن کنسانتره زیان می دهیم، اما با وجود شرایط یاد شده به امید بهتر شدن شرایط به تولید ادامه دادیم، در نهایت در جلسات متعدد کارشناسی ایمیدرو نرخ ۱۲ درصد شمش فولاد خوزستان را برای تامین سنگ مورد نیاز ما تصویب کردند تا بتوانیم کنسانتره را به ۱۶ درصد شمش فولاد بفروشیم؛ اما این رقم با وجود برگزاری جلسات متعدد پس از آن تصویب نشد.
معاون توسعه بازار فکور صنعت ادامه داد: در نهایت با حساب و کتاب های سال ۹۸ ، ایمیدرو این شرکت را با رقم بسیار سنگینی بدهکار و خوراک و سنگ ورودی آن را قطع کرد.
وی گفت: الان هیچیک از مدیران دولتی زیر بار نمی روند با اینکه در شرایط “فورس ماژور” به سر می بریم و در قرارداد شرکت هم پیش بینی شده که بتوان در این شرایط در قرارداد تجدید نظر کرد، اما هیچ کس حاضر به کمک به این شرکت نیست و بار کارخانه قطع شده و در عمل تا چند روز دیگر که مواد اولیه ورودی تامین شده از معادن کوچک به پایان برسد‌ در عمل چراغ کارخانه خاموش خواهد شد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده