تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۳
بازدید: ۲۹۴
کد خبر: ۹۹۰۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

در انتظار اصلاح نرخ سنگ آهن/ رانت معدنی فولادی‌ها حذف می‌شود

می متالز - در اقتصاد ایران رانت را می‌توان به صورت لایه به لایه رصد کرد و تقاضای رانت در تمامی صنایع به وفور مشاهده می‌شود این موضوع نیز جز در سیاست‌گذاری اشتباه ریشه ندارد. برای مثال در صنعت تولید فولاد خام از ماده معدنی نیز می‌توان به وضوح اثرات رانت را مشاهده کرد.
در انتظار اصلاح نرخ سنگ آهن/ رانت معدنی فولادی‌ها حذف می‌شود

به گزارش می متالز، اگر مخاطب «دنیای بورس»‌ بوده باشید طی دو سال اخیر بارها نسبت به تصمیماتی که رانت ایجاد کرده انتقادهایی وارد شده است. برای مثال صنایع پایین دستی فولاد به دنبال استفاده از رانت در بورس کالا و نرخ‌گذاری پایین‌تر بودند که بارها بر لزوم حذف این رانت تاکید شد. طبیعی است که هر صنعت به دنبال حداکثر ساختن سود خود از هر ابزاری استفاده کند. برای مثال در صنعت تولید فولاد خام از ماده معدنی نیز می‌توان به وضوح اثرات رانت را مشاهده کرد.

رانت انرژی فولادی‌ها یکی از این موارد است که در گزارش‌های ماه‌های گذشته «دنیای بورس» به آن پرداخته شده بود. یکی از موارد دیگر به عقیده کارشناسان این حوزه زیاده‌خواهی فولادی‌ها و فشار بر پایین نگه داشتن نرخ سنگ آهن نسبت به نرخ‌های بازار جهانی است. پیش از این به استقبال از سهام شرکت‌های سنگ آهنی مانند کچاد،‌ کگل، ومعادن، کنور، میدکو و شرکت بازار پایه‌ای واحیا اشاره شده بود. از دلایل استقبال از این نمادها تلاش سنگ‌اهنی‌ها برای حذف رانت تولیدکنندگان فولاد در خرید مواد اولیه است. در این میان اما اخبار از ادامه فشار فولادی‌ها و مقاومت در برابر افزایش منطقی نرخ به گوش می‌رسد. گرچه شرکت‌های فولادی نظیر مبارکه اصفهان در کنار دیگر شرکت‌های فلزی‌ به یکی از ستون‌های اقتصاد کشور تبدیل شده و اتفاقا مسیر توسعه را به خوبی پیموده‌اند اما این دلیلی برای فشار بر معدنی‌ها و پایین نگه داشتن نرخ و رانت‌خواهی نیست. همان‌طور که نسبت به درخواست رانت صنایع پایین‌دستی انتقاد شد باید این‌جا نیز نسبت به تلاش برای خرید سنگ آهن در سطوح قیمتی کمتر از قیمت واقعی آن اعتراض کرد. طبیعتا افزایش حدود ۲۵ درصدی ضریب تعیین نرخ سنگ آهن می‌تواند بر سود فولادی‌ها فشار وارد کند و بخشی از سود به معدنی‌ها برسد اما اگر بنا بر حذف رانت از اقتصاد کشور است باید این موضوع در تمامی حوزه‌ها در نظر گرفته شود. تصاحب کرسی‌های هیات مدیره سنگ‌آهنی‌ها توسط شرکت‌های فولادی دلیلی شده تا این رانت با قدرت بیشتری باقی بماند و این وظیفه رگولاتوری است که اتفاقا با دخالت خود زمینه نرخ‌گذاری بر اساس قواعد بازار کاملا رعایت شود و رانت‌های موجود حذف شود. در این شرایط باید منتظر ماند که آیا قیمت سنگ آهن اصلاح می‌شود یا خیر.

باید توجه داشت که افزایش نرخ نیمایی و دلار آزاد و به دنبال آن شمش فولادی نیز به رشد قیمت سنگ آهن ختم می‌شود. این‌جا منظور از اصلاح قیمت سنگ آهن اصلاح ضریب تعیین قیمت کنسانتره و گندله نسبت به شمش فولاد خوزستان است. همان‌طور که اشاره شد این ضریب برای کنسانتره پیش از ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان بوده و در شرایط کنونی تلاش برای اصلاح ضریب تا ۲۰ درصد وجود دارد. به گزارش کانال کامودیتی نسبت قیمت کنسانتره به فولاد در کشور چین (بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان) حدود ۲۵ درصد است.

منبع: شعار سال
عناوین برگزیده