تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۹۹۱۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

عرضه سهام ایمیدرو در بورس اتفاق خوبی است

می متالز - سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس عرضه سهام ایمیدرو را اتفاق خوبی دانست.
عرضه سهام ایمیدرو در بورس اتفاق خوبی است

به گزارش می متالز، معدن به عنوان یکی از استراتژیک‌ترین حوزه‌ها در کشور همواره دچار چالش‌ها و موانعی بوده است و اخیرا به علت تحریم‌های ظالمانه مورد جفای بیشتری قرار گرفته است به همین علت گفت‌وگویی را با سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس انجام دادیم و نظر ایشان را در مورد این چالش‌ها و موانع جویا شدیم که در ادامه می‌توانید این گفت‌وگو را بخوانید:

 سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واگذاری سهام ایمیدرو اظهار کرد: عرضه سهام ایمیدرو در بورس اتفاق خوبی است، زیرا که ایمیدرو سازمان بزرگی با شرکت‌های متعددی است، بنابراین وقتی وارد بورس شود، شفافیت مال پیدا می‌کند و مشخص می‌شود که گردش مالی آن چقدر است و چقدر می‌تواند مفید باشد؛ با ورود ایمیدرو به بورس بازار سرمایه‌ای به سمت این سازمان سرازیر می‌شود و می‌توانیم شاهد تغییراتی باشیم، که قطعاً در این مورد جهش خوبی رخ خواهد داد البته مشروط بر اینکه مشکلات دیگر در بخش معدن رتق و فتق شود که مانعی نباشد بر سر این حجم سرمایه‌ای که وارد این حوزه خواهد شد.

پایه اصلی معادن، اکتشاف است.

باستانی در ادامه در مورد کاهش بودجه سالیانه سازمان زمین شناسی به عنوان یکی از سازمان‌های مهم در بخش اکتشاف معادن اظهار کرد: کاهش سالیانه بودجه در سازمان زمین شناسی به اما و اگرهایی مربوط است درحال‌حاضر پایه اصلی معادن، اکتشاف است و باید اول اکتشافی رخ دهد که ما بتوانیم کاری انجم دهیم. اما ما باید شرایطی را در سازمان زمین شناسی ایجاد کنیم که بخش خصوصی بِه اکتشاف ورود پیدا کند و اتفاقاً بخش خصوصی بسیار در این موضوع راغب است، ولی مشروط بر اینکه برای بخش خصوصی شرایط خوبی فراهم باشد.

وی افزود: اینکه ما با بودجه دولتی کارهای زمین شناسی و اکتشاف را انجام دهیم و بعد که ذخیره معلوم شد آن را واگذار کنیم به بخش خصوصی کاری منطقی نیست. ما می‌توانیم از همان اول تمام مراحل را به بخش خصوصی واگذار کنیم، مشروط بر اینکه اتفاقات بعدی هم توسط بخش خصوصی رخ دهد، ولی ما با این معضل رو به رو هستیم که با وجود کم بودن بودجه‌ها در حوزه‌های دولتی، اصرار داریم که حتماً بودجه دولتی وارد این عرصه شود، اما چرا بخش خصوصی را وارد نکنیم، در صورتی که بخش خصوصی حاضر است به این موضوع وارد شود و کار اکتشاف را انجام دهد.

روش‌های صادرات در شرایط تحریم

نماینده مردم تربت حیدریه در مورد ورود ایران به لیست سیاه FATF و اهمیت صادرات غیر نفتی افزود: ما در صادرات مواد خام تحریم نیستیم و جالب اینجا است که در واردات کالاهای تکمیلی هم تحریم نیستیم. یعنی تحریم کاملاً بِه ضرر ما برنامه‌ریزی شده است، بِه عنوان مثال اگر سنگ آهن را بخواهیم بفروشیم تحریم نیستیم، از آنطرف هم اگر بخواهیم خودرو وارد کنیم هم تحریم نیستیم، یا تلویزیون وارد کنیم تحریم نیستیم ولی برای مثال اگر قطعات بخواهیم وارد کنیم دچار مشکل می‌شویم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه روش‌های صادرات در شرایط تحریم را اینگونه شرح داد: روش‌های گوناگونی هست که روی آن دارد کار می‌شود، یکی از این روش‌ها توجه به نیازهای پانزده کشور همسایه مان است، این پانزده کشور همسایه به شدت به منابعی که ما داریم نیازمند هستند و می‌توانیم با آنها در ارتباط تجاری باشیم، علاوه بر این کشورها دیگر هم هستند که دارند با ما همکاری می‌کنند، بنابراین اینکه ما ارزش صادرات غیر نفتی را بالا ببریم امکان‌پذیر است و درحال‌حاضر این شرایط فراهم است چون درهر صورت، خیلی از کشورها منابعی را که ما داریم، ندارند و در هر شرایطی به این منابع نیاز دارند.

برای مثال سنگ آهنی که ما داریم یا معادن دیگری که ما داریم آنها ندارند، یعنی ناچار هستند یک کالایی مبتنی بر آن ماده اولیه را از یک کشوری وارد کنند و ما میتوانیم شرایط را بر این اساس انجام دهیم.

باستانی در پایان بیان کرد: قطعاً مشکلاتی به علت تحریم داریم وغیر قابل انکار نیست ولی اینکه بنشینیم و بگوییم هیچ کاری نمیتوان انجام داد، منطقی نیست و بنده با آن موافق نیستم.

عناوین برگزیده