به گزارش می متالز، چند هفته است که بازرگانان نفت و سوخت به دنبال هر گونه فضایی برای اجاره و نگهداری محموله هایشان هستند و مخازن خشکی و حتی ابرنفتکش ها را پر کرده اند. اما کرایه قایق ها که در مقایسه با مخازن و کشتی ها ظرفیت بسیار اندکی دارند، تلاش برای پیدا کردن محل انبارسازی محموله های نفت و سوخت را به مرحله جدیدی رسانده است.
بن لوکاک، یکی از مدیران شرکت بازرگانی نفت ترافیگورا که بزرگترین شرکت بازرگانی دنیاست، در این باره گفت: ما سوخته ای تقطیری را در هفت نوع کشتی از قایق های کوچک گرفته تا ابرنفتکش ها نگهداری می کنیم.
بازار کشتیرانی منعکس کننده وخامت وضعیت بازار نفت است زیرا افت تقاضا به سبب بحران شیوع ویروس کرونا باعث شده اشباع عرضه عظیمی روی دهد. نرخ های حمل سوخت های پالایش شده هفته گذشته به رکورد بالای جدیدی صعود کرد زیرا نفتکش های زیادی برای نگهداری محموله های نفتی کرایه شده اند.
بازرگانان در حال حاضر که عرضه جهانی به دلیل شیوع پاندمی کرونا فراتر از تقاضا رفته، ۱۶۰ میلیون بشکه نفت را در کشتیها نگهداری می کنند که نسبت به دو هفته پیش دو برابر شده است.
آخرین باری که سطح ذخیره سازی نفت در مخازن شناور به رکورد بالایی صعود کرده بود، سال ۲۰۰۹ بود که بازرگانان بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت را در دریا نگهداری می کردند.
قایقهای کوچک در هاب معاملات نفت آمستردام - روتردام - آنتورپ که به اختصار ARA نامیده می شود، معمولا محموله هایی بین دو تا شش هزار تن را حمل می کنند و در مقایسه با نفتکش ها که معمولا برای ارسال نفت و سوخت ها مورد استفاده قرار می گیرند، بسیار کوچک هستند.
بزرگترین قایق اقیانوس پیما می تواند بیش از ۲۸۰ هزار تن محموله را حمل کند.
به گفته بن لوکاک، با پر شدن کامل مخازن نگهداری نفت، شاخص قیمت نفت آمریکا ممکن است دوباره منفی شود.
شرکت ریورلیک بارکینگ که واسطه برای اجاره قایق ها به منظور جابجایی محموله در هاب ARA است، تایید کرده که شماری از این قایق ها به عنوان مخازن شناور کرایه شده اند. نبود فعالیت در این منطقه، نرخ کرایه قایق ها را بسیار ارزان کرده و به همین جهت به گزینه جذابی برای کرایه و نگهداری محموله های سوخت تبدیل شده اند.