تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۹۹۸۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
دکتر کوروش شعبانی، رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران مطرح کرد:

ضرر وارد شده به صادرکنندگان کنسانتره و یا فاین هماتیتی به موجب وضع عوارض در عین کم تقاضا بودن در داخل کشور/ تحمیل عوارض با نرخ یکسان بین محصول فاین هماتیت و کنسانتره مگنتیت

می متالز - سیاست‌های اقتصادی دولت بعضا مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد و با تداوم تصمیمات شتابزده ، بیم آن می‌رود که اقتصاد کشور در شرایط تحریم فعلی وضعیت دشوارتری قرار گیرد و هزینه برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی برای مردم و عاملان اقتصادی سنگین‌تر شود.
ضرر وارد شده به صادرکنندگان کنسانتره و یا فاین هماتیتی به موجب وضع عوارض در عین کم تقاضا بودن در داخل کشور/ تحمیل عوارض با نرخ یکسان بین محصول فاین هماتیت و کنسانتره مگنتیت

به گزارش می متالز، نمونه‌ای از این تصمیمات در حوزه معدن مربوط به اخذ عوارض بر صادرات مواد معدنی و دخالت در زنجیره تولید بوده است. که برای وضع این عوارض به تمام جنبه های آن توجه نشده است به‌طور مثال برای صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله عوارض صادراتی وضع شده است، در صورتی‌که «سنگ آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن کمتر از 40 درصد به هم فشرده نشده» و «سنگ‌آهن هماتیت دانه‌بندی با خلوص آهن از60-40 درصد به هم فشرده نشده» و حتی کنسانتره بالای ٦٥ درصد نیز در حال حاضر، اصلا در زنجیره فولاد کشور مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و تا زمانی که صنایع تکمیلی برای این مواد معدنی تعریف نشده، وضع عوارض بر انواع سنگ‌آهن تصمیمی غیرکارشناسانه است. در خصوص سنگ آهن هماتیتی و نیاز آن در زنجیره تولید گفتگویی با دکتر کوروش شعبانی، رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران داشتیم که مطالعات تخصصی در این حوزه داشته اند.

شعبانی در ابتدا به جزئیاتی از سنگ آهن و کنسانتره و فاین هماتیت اشاره کرد و گفت: برای معادن هماتیتی به علت پایین بودن Feo، بهای تمام شده تولید کنسانتره فاین کم عیار هماتیتی با روش های مختلف، خیلی بیشتر از کنسانتره مگنتیتی است، لذا حاشیه سود نیز پایین تر می باشد. از طرفی محصول تولیدی کنسانتره و فاین هماتیتی برخی معادن به علت پایین بودن Blain NO در استاندارد کنسانتره های مورد مصرف صنعت فولاد کشور قرار نمی گیرد.

وی در ادامه به ضرر وارد شده به صادرکنندگان کنسانتره و یا فاین هماتیتی به موجب وضع عوارض در عین کم تقاضا بودن در داخل کشور اشاره کرد و افزود: بالاتر بودن ارزش دلاری کالای صادراتی کنسانتره و یا فاین هماتیتی در جدول گمرک نسبت به واقعیت و تحمیل عوارض صادراتی و تعهد بازگشت ارز بیشتر از میزان تعیین شده توسط دولت باعث شکننده بودن این صنعت شده است. عدم قیمت گذاری برای ریزدانه های هماتیتی (فاین) با عیار کمتر از 65% و درج آن قیمت در جدول قیمت صادراتی گمرک باعث تحمیل عوارض با نرخ یکسان بین محصول فاین هماتیت و کنسانتره مگنتیت شده است. قیمت فروش محصول فاین هماتیتی کمتر از قیمت ارزیابی شده توسط اداره گمرک بوده و این امر موجب بالا رفتن تعهد ارزی تولید کننده می شود.

(بر اساس استاندارد و در پلتس و یو متال تعریف مشخصی که برای کنسانتره وجود دارد، شامل عیار 65%، Blain NO حداقل 1600، میزان فسفر و گوگرد حداکثر03/0 می باشد که بالا بودن به هر میزان از این استاندارد، قیمت آن را متحمل جریمه و کاهش قیمت می نماید).

رئیس کمیته هماتیت خانه معدن ایران پیشنهادی را در ادامه نقد خود آورد: عدم قیمت گذاری سنگ آهن هماتیتی دانه بندی شده با عیار های مختلف توسط وزارت صمت و گمرک باعث شده که قیمت گذاری و به الطبع وضع عوارض ناعادلانه بر روی آن صورت گیرد که  باعث از بین رفتن مزیت صادرات می شود. پیشنهاد می شود قیمت گذاری بر مبنای عیار های شده در جدول زیر صورت گیرد و به اداره گمرک برای ایجاد کد صادراتی ابلاغ گردد.

ضمنا پیشنهاد می شود برای بررسی های کارشناسی و تشخیص نوع ماده معدنی و عیار از توان خانه معدن و انجمن سنگ آهن استفاده شود.

درعین حال لازم به یادآوری است همان بخشنامه تاپایان سال ٩٨ معتبر بوده اما کماکان اصرار به اجرای آن وجود دارد.

شیوا نیک وظیفه

عناوین برگزیده